viktorh 0 Postad 14 April , 2008 Hej! Vi är ett teknologer som arbetar med att utveckla en förbättrad båttvätt. Tanken är att tvätten helt ska ersätta miljögiftiga bottenfärger. Vi har lite frångor som vi gärna hade fått höra lite tankar kring! Finns det något intresse för en sådan produkt? Hur ofta kan ni tänka er att tvätta er båt? Vilken teknik föredras, att båten ligger stilla i en docka vid tvätten eller dras fram över tvätten? Finns det möjlighet att tvätta båtarna så ofta att tvätten hade fungerat även på västkusten? Tacksamma för alla åsikter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 14 April , 2008 Klart intressant! Skulle gissa att jag skulle tvätta ca 3 ggr under en säsong. Tvättarna borde vara enkla så att det finns ekonomi att placera dem på flera platser runt om i skärgården. Jag skulle iallafall strunta att åka till en tvätt om man får åka för långt. Varje gästhamn borde kunna ha en tvätt. Längs kuststräckan Öregrund till Gräddö tex finns inte en enda tvätt idag. Det finns redan en variant på marknaden kolla www.rentunder.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 14 April , 2008 Ni fixar inte kölen på segelbåtarna. Problem två är hur gör ni med det anrikade vattnet? Lös de två först innan ni ens funderar på resten. Å glöm filter.... gissa varför..... Båten måste in i en bassäng fundera varför. Så det kan inte bli transportabelt om man inte lyfter båtarna..... Studera en sjösättningsdag på en klubb så får ni se hur kul (obs, ironi...) det är och hur enkelt det är. På bilar fäller man in bakspeglarna, undrar just om jag kan fälla in min logggivare och ekolod och sonar och.........inte vill/kan jag masta av bara för tvätten ....samt.....bla..... Det är inte tekniken att snurra runt en borste som är problemet! Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 14 April , 2008 Det finns en rapport skriven om tvätten i Trosa. Den tar bl a upp miljöfrågan. Väl värd att läsa. Det finns tre saker som man behöver få till för att få denna typ av produkt säljbar. 1. Priset. Den måste bli så pass billig den går att köpa av båtklubbar. 2. Segelbåtar måste kunna tvätta i den. Här är den största nöten att knäcka. 3. Enkel att handa. Det ska inte behöva passa tider, utan man ska enkelt kunna använda den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 14 April , 2008 Tror att det behövs ett samspel mellan bottenfärgskvalitet och tvätt för att det hela skall fungera. Den som har kämpat med att ta bort havstulpaner på undervatttenskroppen (båtens alltså)vet hur dessa våra små vänner kan bita sig fast på de flesta ytor. En glatt hård färg tilsammans med en högtryckstvätt skulle möjligen kunna fungera om man tvättar minst fyra gånger per säsong. Högtryckstvätt är det enda vettiga alternativet också med tanke på undervattenskroppens varierande utformning på olika båtar. En borsttvätt som effektivt rengör både bottnar, akterspeglar, kölar, skäddor, roder och drev utan att dessutom skada utstickande delar har jag svårt att tänka mig. Men tyvärr tror jag inte att bottentvättar har någon framtid. Antingen fattar EU det kloka beslutet att tillåta kopparfärger, eller också driver ett eventuellt fortsatt förbud fram nya alternativa och effektiva bottenfärger. Det är knappast troligt att tillräckliga många skulle göra sig besväret att välja bottentvätt i den situationen för de skall kunna bli lönsamma. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 14 April , 2008 Hm, jag tyckte det stod båtvett Men nu såg jag och nej tack inga fler. Om båten ska tvättas så ska det vara i en avskiljare och jag är inte emot koppasbaserade bottenfärger. Så här blev det ingen hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasj 0 Postad 15 April , 2008 Hej, Jag tror att det finns ett intresse. Det framkommer kommentarer om anrikat vatten mm. Det behöver inte vara sant, bara om man tvättar båtar som är bottenmålade tidigare och varför ska man göra det. Själv har jag låtit bli att bottenmåla. Man kan ju också rikta in sig på motorbåtsägare då den typen av båtar är enklare att hantera. Jag tror även att man kan kika på nån lösning där båten tas ur vattnet under tvättningen. Vad jag menar är någon form av trailer som båten enkelt kan fästas i och vinchas upp med elvinch och därefter tvätt med högtryck. Båtar under två ton kan ju ganska enkelt tas upp på detta sätt och dem finns det ju många av. Kanske det går att ta fram nåt kit för att konvertera en vanlig trailer så att den funkar för detta ändamål. //Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dumpdidump 0 Postad 17 April , 2008 Tänker medans jag skriver nu: Förutom tvättresultatet är tillgängliget, enkelhet och pris/tvätt avgörande för att båtägaren regelbundet ska tvätta i en båttvätt. För att det ska vara lättillgängligt samt pris/tvätt bedömas vara rimlig kan maskinerna i sig inte vara allt för dyra i tillverkning och underhåll. Behöver man dessutom betald personal för att sköta det hela har jag svårt att se hur man kan få båttvättföretaget att gå runt. Verksamheten bedrivs endast under säsong = få månader att få in intäkter på. Borstar själv av båten undertill med en kvast medans man tar ett bad. Innan upptagning av båten skulle jag dock önska att en båttvätt skulle finnas tillgänglig vid hamnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 18 April , 2008 Som tidigare sagts är det funktion, tillgänglighet och pris. Exakt hur tvätten fungerar spelar nog ingen roll bara det blir rent utan att båten skadas. Viktiga saker att tänka på är nog att få så låga investerings- och driftkostnader som möjligt för att kunna få så många installationer att tillgänglighetsfrågan kan adresseras. Idag finns det bara ett fåtal tvättar i hela Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser