Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
trollarlars

Vad tänka på vid köp av beg båt?

Rekommendera Poster

Vad ska man tänka på vid köp av beg båt? Båten i fråga är en Yamarin 46 SC med Yamaha F50 alternativt en Ryds 478 GT med Mercury 50 hk fyrtakt.

Vad är viktigt att tänka på när det gäller stöldskydd, lås o.s.v? De båda båtarna/motorerna jag överväger är båda av 2005 alt. 2006 års modell.

Överhuvudtaget tas tips av alla slag tacksamt emot av en förstagångsköpare!

Mvh Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anlita en besiktningsman, är det nåt fel så hittar han det. Kan säkert ge dej förslag på stöldskydd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En viktig detalj oavsett vilken båt det blir...

Kolla försäkrings vilkoren NOGA!

Jag köpte båt i höstas och blev bestulen på motorn första natten... har du en motor på 50hk eller mer behöver du inget motorlås, men i min försäkring (IF) så täckte det inte stöld när båten står på trailer... motor ska då enligt standard försäkringen plockas av... rimligt...

Men som tur var så hade jag löst IF:s båt extra tilläggs försäkring, annars hade jag inte fått en krona...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

pga motorstöldsrisken samt försäkringspremien köpte jag båt med inombordare, det som då kan hända är att hela båten försvinner, eller drevet, men har båten i bevakad klubb samt hemma på vintern i ett villaområde, så jag tror ingen ställer sig här & mekar av ett drev - men som sagt - kolla villkoren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt dyra val för en första båt... men sen ser ju allas plånböker olika ut...

Och båtar håller ju sig bra i pris, så är du bara rädd om grejerna så är det väl inte fel, mer båt helt enkelt.

men om det visar sig att du inte faller för båtlivet eller än värre, gör något större misstag som första gångs båtägare, kör på grund, kör på brygga eller annan båt, klantar till det vid sjösättning... så är det ju mycket pengar att förlora jämfört med en äldre båt där köparen är mer förlåtande med repor och mindre skador...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha kollat dokumentation på motor på alla möjliga och omöjliga sätt så gå på känslan.

PROVKÖR!

Provkör inte bara en kort sväng utan en lite längre sväng gärna i lite sjö och känn hur båten med just den motorn känns att köra. Köp inte en båt utan att ha provkört den!

Sen kan du gå på känslan - och det blir förmodligen ett bra köp från din synpunkt sett. :-)

Lycka till med båtlivet. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testkör modellen du ska köpa! En kompis till mig köpte en 478a otestat. När vi sen testade den så var den inte alls i hans smak. Bland annat om man låg still och rörde sig i båten så var båten väldigt ostadig(lutade mkt om man inte gick mitt i båten). Men det är nog en smaksak, så testa modellen innan köp.

Och köp med hjärtat, du måste älska båten du köper annars tröttnar du fort.

Senast ändrad av Yadis | 15 april 2008 | 14:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Kolla så att båten och motorn är hela och rena, även under motorkåpan och i stuvfacken. Detta ger en ganska bra indikation på hur föregående ägare skött om båten. Ställ även frågor om service och oljebyten, har tidigare ägare gjort det själv och i så fall hur eller har en firma skött det hela.

2. Provkör! Gärna i orolig sjö så att du får veta hur de två olika båtarna uppför sig när det blir lite stökigt är mitt bästa tips.

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I båtsvängen finns ju en försvarlig flora olika märken med större snittomsättning på modeller än i t.ex. bilbranchen, så man gör klokt i att vara noggrann och kritisk vid undersökningen, och att använda en besiktningsman är att rekommendera om man är osäker eller det rör sig om stora pengar.

Om båtägaren är medlem i en båtklubb, fråga om båten säkerhetsbesiktigats och be att få se protokollet i så fall.

Jag håller med om att ett båtköp slutligt ska avgöras med hjärtat...men först efter en rejäl genomgång med inkopplad hjärna.

Konsumentköplagen ger ett bättre skydd än köplagen varför det ger större säkerhet att köpa av en handlare, stå i så fall på dig när det gäller provkörningen som inte alla handlare erbjuder utan vidare. Provkörningen ska verkligen inte hoppas över och slarva inte, ta din tid och prova i alla farter, olika sjötillstånd, kraftiga manövrar etc.

Motorn representerar mer än 1/3 av värdet på små båtar, var noggrann med servicebok och kör motorn utan kåpa/med öppen lucka och lyssna/titta noga.

Låna gärna gamla tidskrifter som t.ex. Vi Båtägare på biblioteket och läs tester och Ronald Rybbes sidor om besiktning, man får en hel del uppslag för de egna båtaffärerna.

I undersökningen ingår såväl att inspektera men också att fråga säljaren, fråga om allt möjligt, gärna generella frågor om upplevda problem med båten/motorn, de flesta säljare kan tänka sig att underlåta att upplysa om ditt och datt men på en direkt fråga är det bara de kallhamrade som ljuger dig rakt upp i ansiktet.

Lycka till med ditt båtköp!

Senast ändrad av Lasse_G | 15 april 2008 | 18:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tidningarnas båttester är bra för att komma på fler faktorer som påverkar. Innan vi köpte vår båt i denna storlek beställde jag Båtnytt 3/2004 som innehåller test av 10 styrpulpetare i denna storlek, alla med 50 hk (från Yamarin är det dock 47 TC som är med).

Förut gick det att beställa gamla tidningar på Batnytts hemsida www.batnytt.se men jag hittar inte den tjänsten nu. Kanske går det att ringa redaktionen på 08-545 139 50 och köpa gamla nummer istället?

T ex använder vi vår båt mycket för att bada, och då är det viktigt hur stegen bak sitter, alltså hur lätt det är att komma upp. Jag är inte helt nöjd med min Ryds 478, men Yamarin 46SC ser ännu knepigare ut att klättra upp i (har satt dit extra handtag på min 478, bilder i min sjöbod).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du ska tännka på är frammför allt vad du ska använda båten till åka vattenskidor,fiska,hur många ni kommer vara som åker mm.

Ex åker ni ofta mer än 3 personer i ovannämda båtar så tycker jag att ni ska överväga att ta en 60 hk istället.

Yamarin har betydligt högre kvalite än vad ryds har,vilket avspeglar sig i priset.

Samma sak gäller yamaha och mercury.yamaha är ofta test vinnare.

Se senaste testet i båt nytt nr 4/08.där var det väldigt stor skilnad både på toppfart och buller nivå till yamhas/selvas(samma motor)fördel.kolla det innan köp och lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...