Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
trollarlars

Räcker 50 hk till en Yamarin 46 SC?

Rekommendera Poster

Vad tycker ni, räcker Yamahas F50 till en Yamarin 46 SC eller är det värt att lägga till för att få en 60 hk?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig har en 46 med Y50F, maxar 31,5knop med förare och klarar wakeboard.

Accelarationen är inte som min 70hk 2-takt.

Ljudnivån är jag avundsjuk på,

ligger vid bredsides måste han titta efter bubblor för att kolla om hans motor är igång.

Kompisen vill dock ha 60hk., det är enligt snack samma snurra med olika cdi trimm.

Toppfart 2 knop extra för 60:an

Jag vet inte vad som är rätt, 50 funkar utan problem klarar 5 pers last.

/Jugge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack! Har du också en Yamarin 46? I så fall, vad har du för åsikter om båten?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix, jag har en äldre Flipper.

Jag har dock kört och åkt mycket med Yamarinen, allt är toppen.

Sidolanternorna sitter dock där man vill ha handen, annars inget.

Ingen klass 3 låsögla, om nu inte stävbygeln är det.

/Jugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min granne hade en 46 sc med en 50a på och jag va på väg att köpa en likadan men med en 60a istället.

50an funkar med 4 fullvuxna (80-90kg) men den har svårt att dra upp en 90kg på vattenskidor.

Vi va 6 pers i den en gång och då orkade inte 50an.

Dock borde en med 60a fixa det?

Men det är en båt som går jäkligt mjukt och fint i sjön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50 eller 60 hk -- tänk även på att båtens acceleration och kraften att komma upp i planing påverkas mycket av valet av propeller.

Jag har bytt till lägre stigning (från 14 till 12 tum) på min 50 hk och det gjorde stor skillnad. Lite lägre toppfart, men bättre i övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har just skaffat en Yamarin 46 med en F50. Tycker den varvar lite dåligt. Det ligger på 5300 vid fullt pådrag och två vuxna i båten. Trimmat ut motorn till 2,5-3 på skalan ungefär. Hur mycket varvar din motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tycker nog du ska satsa på 60 hp de e en sak att dra upp en åkare men man måste ha hyfsad fart när man åker annars går de riktigt tungt, o de e svinjobbigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket power är ju alltid bra. Men om 50hästaren räcker till för dina behov, skulle jag välja den. 60 PS kostar en hel del mer, och när kör man full gas? Framförallt med hänsyn till bränslepriser, som vi har idag.

Tittar över dina behov och välj därefter.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har en Yamarin 46 sc med 60 hk Yamaha.

Båten har till att börja med nästan ingen planingströskel alls.

Toppar 35.9 knop med 1 person,32.8 med 2 personer.

Bekvämplanings ekonomi fart är ca 23 knop med 2 peronser och då drar den endast 0.36 l per sjömil.

Är dock ingen båt för stora öppna vatten,utan passar bäst i mindre vatten(bor viseligen vid vänerns med sjötomt och det funkar bra så länge det inte blåser för mycke).

Annars så är finichen på båten väldig hög,hadde en Cresent stingray med Yamaha f80 på,och den kvaliten var jag allt annat än nöjd med,gick dock väldigt bra i sjön.

Som helhet så är det ett väldigt fint ekipage.

SSkrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Jag har köpt en yamarin 46sc -09 med en -10 yamaha f50. Den är visserligen inte körd mer än i ca 4-5h än motorn men tvivlar på att de kommer att påverka topphastighet nåt mer ändå. Men min gör med gps endast 52-53km/h med förare bara som väger ca 65-70. Jag tycker det låter lite med tanke på att det är vad yamarin själva specar att en f40 ska göra.

Jag får inte den till att varva mer än ca 5500-5600rpm oavsett trimvinkel heller...

Nån som har nåt förslag?

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla storlek/stigning på prop. Det finns en liten bok som heter Yamaha körfakta. Om varvet har satt på prop efter den är det fel. Jag led av det. Kollade på nätet på Yamarins hemsida, och där var ett nummer mindra prop angivet. Nu varvar min straxt över 6 om jag är ensam i båten och toppar straxt över 30 knop. En otrolig skillnad. Kolla det.

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

P.S. På www.yamaha-motor.se kan man kolla samma sak. På en äldre 50hk-nurra ska det vara en prop som heter 11 1/8 x 13- G, men på en nyare ska det vara 11 3/8 x 12-G (69W). Jag hade en nyare snurra med en äldre prop. Har för mig att det står instansat på navet. 

Lycka till! 

/M, igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag kollade på proppen o på den står de 11 3/8 x12 G Vilket tydligen ska vara rätt propp för min motor (2010). Vad jag däremot även la märke till var att motorn var höjd ett hål i riggen. De har jag även lagt märke till när man svänger med båten då tappar den o hittar fäste hela tiden. Jag ska pröva o sänka den till översta hålet för att se om de gör nån skillnad. Jag läste nånstans på nätet att det hade gjort 2.5knop i skillnad på en yamaha f100 eller liknande. Borde ju trycka upp båten mer från vattnet o minska friktion mellan båt o vattenyta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i insuget på 50 hästaren sitter en strypning. kasta bort den och du har en 60hk med en grad för låg tändning. detta skadar inte motorn. en grad för låg tändning gör bara att den går lite sämre en en riktig 60a men det kommer du inte märka för det är så lite. har själv gjort detta på ett antal f80 som har liknande strypning upp till 100 och på dessa märktes ingen skilnad fast det skilde en grad på tändningen.

lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man ska inte sänka motorn. då kommer den gå saktare. tuggar den luft när du svänger och den är orginal monterad så ska du trimma ner motorn lite innan du svänger skarpt. skulle hellre höja den ett hål om jag var dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yammamoto250> Tack för tipsen! Jag kollade ytterligare lite till igår ang höjd på motorn o kom fram till samma slutsats som de flesta (i princip alla) har sagt. Dvs höja motorn. Jag mätte igår och kav.plattan ligger ca 8-10mm under bottnen. Höjer jag ett hål till kommer den o stiga med ytterligare ca 18-20 mm. Tror du det kommer o göra nån skillnad eller ska jag ta 2 hål direkt? Jag skrev ju att den släppte o bettade i kurvor men jag kanske uttryckte mig fel. Den suger inte luft, motorvarvet är oförändrat iaf när det sker.

Ang strypningen så undrar jag lite om du vet exakt vad jag behöver ta bort och hur det sitter? Självklart vill man ju ha mer mos Skrattande. Men du tycker inte ens att de är värt pengarna (3500kr) att skicka iväg cdi-boxen o få den uppgraderad till 60hk programva? Finns ju Lundins marin i Eskilstuna som gör sånt annars?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du med att den varvar över 6000rpm? Jag trodde inte det gick att varva mer än 6000? När jag prövade min igår o hade höjt den lite för mycket och den sög luft så rusade varvet upp till 6000 när jag girade snävt, men det stannade där,

I vilket fall så är ju max effektuttag redan vid 5500, allt efter det blir den med största sannolikhet slöare.

Är det nån som prövat 11 3/8 13?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...