ramsdal 0 Postad 14 April , 2008 Hej jag har just köpt en begad minor 700, där är ekolodsgivarn monterad i en oljebytta, någon som vet vad det ska vara för olja? den känndes väldigt tunn, så jag tror inte det var vanlig motor olja typ 10-30.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dr-Drutten 0 Postad 14 April , 2008 Jag har haft olja till mitt ekolod och använde vanlig matolja. Hoppas det blir bra VH Gunnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ramsdal 0 Postad 14 April , 2008 ok. Men blir inte den härsken? H/DAvid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dr-Drutten 0 Postad 14 April , 2008 för min del blev det ett helt slutet system och den härsknade inte ioförsig hadde jag den där bara ca en månad innan jag gjorde en annan lösning poängen är en tunn olja som plasten tål det ska ej bli luft bubblor mellan skråv och givare VH Gunnar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 April , 2008 På ett V-format skrov som dessutom lutar kraftigt åt fel håll ibland rinner det ur lite ibland. Jag har också funderat vad man ska hälla i och tills vidare så har jag hällt i vatten. Det borde vara det skonsammaste mot ev. packningar. En oljefilm på vattnet hindrar avdunstning. Undrans om jag kom ihåg att torka ur den före vintern men risken för frostsprängning är väl inte stor då den är öppen uppåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dr-Drutten 0 Postad 14 April , 2008 finns plast rör som är sne kapade eller så fixar nan det själv så det blir rakt bara att limma med epoxi och plums i med givaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga25 0 Postad 14 April , 2008 Till vårat ekolod på den gamla båten använde vi parafinolja. Om det var rätt eller inte det vet jag ej, men det fungerade bra. //Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 14 April , 2008 En glykolblandning fungerar alldeles utmärkt. Alternativt ta och limma den med sika mot skrovet, funkar kanon det också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ramsdal 0 Postad 15 April , 2008 Nu vet jag att det inte verkar vara så noga med vad man använder för olja, åtminstonde inte för ekolodsgivarens funktion. men jag har inte riktigt bestämt mig för vilken av dessa oljor jag ska välja, men det löser sig säkert. TAck för hjälpen! H/David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser