Gå till innehåll
tisdag 31 december 2024
2HOT4U

Köpa ny eller beg. båt?

Rekommendera Poster

Vad skulle ni har gjort?
köpt en helt ny Höga Rodd 465 Suzuki edition DF 50hk 2008
för 125000:-
inkl. Dynor, Teakdurk, TK Trailer, Motorlås o Kätting

eller en 2år beg. som har rullat 150tim
med Dynor, TK Trailer, Ekolod, Motorlås o Kätting
för 100000:-

är det värt att betala 25000:- extra för att få en helt ny båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så fort du skriver på för den nya båten är den beg. du har förlorat en massa pengar. Den beg. båten om motorn är servad på rätt sett och helst finns papper på det, så är den inkörd och vad jag tycker ett bättre alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

säg att du vill prov köra motor den skall gå bra i  tomgång utan att stanna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min kommer att köras i mälaren

hur är det om man köper saltvattenkörd motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du tänkt behålla båten? eller är det en båt du ska äga något år för att senare köpa den båten du egentligen vill ha?

Jag köpte en en 20 år gammal slit och släng båt som ska få tjäna som inlärningsbåt. men fastnar jag för båtlivet och det inte nappar för dåligt här på västkusten så skulle jag absolut köpa ny båt (corall 6000...vill ha)  men som sagt är det inte en båt som barnbarnen ska ärva en dag så kanske det är läge att köpa beg.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade helt klart köpe en helt nytt ekipage, då vet du i alla fall du får samt att du har garantier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kommer nog att behålla den här

köpte en ny HR 435 med 2takt Suzuki 30hk förra året

jag ångrade mig nästan direkt

sålde den förra veckan gick t.o.m plus på affären

hela båten vibrera o det gick knappt att prata utan att sänka farten

sen efter en hel dags fiske tur med trolling lukta man avgaser

så länge jag inte kommer att behöva pengar kommer jag nog att behålla den

eller jag ska inte säga så mkt innan jag har provkört den

Senast ändrad av 2HOT4U | 14 april 2008 | 20:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan ju inte säga till dig vad du ska göra, beror väl på vad för person man är. Har du pengarna så hade jag köpt nytt, om nu inte den beg. är i absolut nyskick.

köpte en 3 år gammal ducati monster 1000 (hoj) för 2 år sen och retade mig som fan på alla små skönhets fel som den tidigare ägaren orsakat... sålde den efter 1 säsong.

men är du inte en person som vill putsa och va försiktig med prylarna utan vill ha en bruksbåt så gör kanske inte lite skavanker något?

Senast ändrad av Henrik_st | 14 april 2008 | 21:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm,,är det värt att betala ett 6 siffrigt belopp för o sitta o frysa,vi bor ju i ett land som heter sverige o har ev bara 4v då de är lite ljummet.nä mitt råd är beg o speciellt om det nu är din 1a båt,har själv bara ägt beg o aldrig råkat ut för nåra dyrare haverier men har då kollat motorer noga vid köp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om modellerna på båt och motor är likvärdiga mellan 06 och 08 så tror jag du gör en bättre ekonomisk affär i att köpa tvååringen som trots allt bara gått 150 h. Om en ny modell är i antågande stärks begbåtsalternativet ytterligare.

Jag uppfattar dig som en sportfiskare som i första hand är ute efter en bruksbåt och det stöder att köpa bättre beg båt.

100 000 Kr med trailer, lås, dynor låter nyckelfärdigt och största värdeminskningen har nuvarande ägaren tagit så värdeminsningstakten planar ut nu. Du kan sannolikt se fram emot en fördelaktig kalkyl på ett ägande två-tre säsonger.

Jag är normalt mer inne på nya båtar då prisskillnaden hittills varit liten mellan nya och två/tre-åriga båtar och du slipper problem. I detta fall tycker jag att begbåten låter mera fördelaktig för dig.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Om du har  pengarna, är mitt råd att du köper den nya båten.

Det är säkrare, du har garantier, det finns inga skavanker, underbar känsla att hämta en ny båt.

Kan du pruta ner den begagnade båten ytterligare ett antal tusen kommer saken kanske i ett annat läge.

för 2 år sedan så kostade förmodligen ekipaget ca 100.000:- så han som säljer den försöker få tillbaka pengarna, han borde vara beredd att pruta lite.

Lycka till med vad du väljer

Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det blev helt nytt

trailer har jag ingen nytta av efter som jag hitta auk.service 2km från mig
han tar 100:- extra för att göra servicen på plats
trailer skulle va mest till för till o från service stället för att hyra för att åka o lämna båten sen hyra igen för att hämta den

så det blev
Höga Rodd 465 Suzuki edition DF 50hk 2008
för 115000:-
inkl. Dynor, Teakdurk, DEFA startspärr, Motorlås o Kätting

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...