Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
PeoK

Impell Byte på johnson 15hk -83, hjäälp!!!

Rekommendera Poster

Jag hade tänkt å byta immpell på min nya gamla motor. Jag har fixat en sprängskiss.

Vad behöver jag för verktyg?

Hur gör jag?

Ska motorn vara i friläge?

Ska jag byta något annat på samma gång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej..Kolla längre ner på sidan om byte på en mercury..Ingen större skillnad.Växel axeln kanske sitter i hopskruvad eller låst men se till att behålla samma läge på den bara med elller utan växel.Sen rör du svänghjulet när du återmonterar om inte splainsen stämmer för motoraxeln i hylsan i motorn.Då klickar allt i fint tillbaka.Inget våld......Har det suttit länge grejorna så kan det sitta hårt ,men knacka o dra med sunt förnuft så hoppar det loss..Lycka till.

post-10001651-1394235423,4528_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kllat på spräng skissen och gjort lite dektetiv arbete. Jag har lyckats att plocka isär motorn. Jag hoppas att jag får ihop den också. Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis! Du har lyckats med det svåraste nämligen att få isär grejorna. På en gammal motor som växelhuset inte varit isär på länge är det inte ovanligt att man råkar ut för brustna bultar, drivaxeln fastrostad i vevaxeln och hoprostad växelstång. När du ändå är igång så byt inte bara impellern utan byt även slithylsan i pumphuset och slitplattan under impellern tillsammans med packningar och O-ringar. Oftast kan man köpa ett Water pump repair kit där allt detta ingår. Glöm inte fetta in bultar och splines ordentligt så du även får isär det nästa gång det är dax.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

jag lyckades ta isär motorn, inga problem. Få ihop allt igen, lite problem. Få det att fungera, åt helvete. det verkar som om motorn inte kyls av. Det kommer in vatten i vatten insuget och ut igen.

Jag undrar vilket håll som impellen ska vara vriden i det lilla huset. Ska drivskaftet(tror jag det heter) driva impellen också. et finns en liten metall pin som jag inte riktigt vet hur den ska sitta. Ska det var i den lilla skåran i impellen?

Vad ska den där impellen gör egentligen.

ok

1. Vad ska impellen var bra för?
  2. Vilket håll ska impellen vara vriden?
  3. Hur ska den lilla metall pinnen sitta?
  4. Varför rinner det lite olja ur det övre avgas utsläppet?
  5. Varför ljuger försäljarna på marinshopen.(De sa att impellen var helt slut pga start av motor utan vatten. De såg hur fin som helt. Pga detta har jag massor av problem. Jag kan knappt sova.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Impellern är själva pumphjulet i vattenpumpen. Eftersom impellern sitter med offset i pumphuset uppstår ett sug där vingarna öppnar sej och ett tryck där de sluter sej.

2. Om du tittar på impellern uppifrån ska vingarna vara vridna åt vänster. Impellern snurrar med drivaxeln åt höger.

3. Den lilla metallpinnen håller impellern på plats på axeln och tvingar den att snurra med. Utan den står impellern stilla och pumpar inte. Det finns urtag för pinnen både i axeln och impellern.

4. Motorn du har är en tvåtaktare. Fullt normalt på en sådan.

5. Om man startar motorn utan vatten går normalt impellern åt pipan och det går fort. Den får ingen smörjning och ingen kylning utan vatten. De ljög säkert inte utan talade av erfarenhet. På en gammal motor utan överhettningsskydd brukar man märka att impellern är kass när motorn nyper, och det innebär oftast enskrotad motor om den är gammal. Därför är det bäst att byta den med några års mellanrum..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack jarb. Nu hoppas jag att jag kan ordna det här. Så jag slipper att skrota motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...