Fido1 0 Postad 13 April , 2008 Någon som har erfarenhet av handburen GPS med sjökort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 13 April , 2008 Jag har använt Garmin GPSMAP 76 c med bluechart kort i flera år och tycker det fungerar bra, nackdelen är att skärmen är liten men jag har alltid ett papperskort som översikt. Jag har tre båtar som jag alternerar mellan och då är denna lösning perfekt då jag alltid kan använda samma gps. // bebr Senast ändrad av bebr | 13 april 2008 | 20:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimsson 10 Postad 13 April , 2008 Kan också rekommendera en handburen GPS, själv har jag en Garmin 60CS. Denna använder jag både i styrpulpeten och segelbåten, den används även både i bilen och på cyklen. Kan hålla med om att särmen är liten och ett papperskort är ett måste, eller kopplar jag den till en dator och får då istället 15 skärm. Men det fungera bara i större båtar, i en öppen båt ser man inget på en dator skärm en solig sommar dag (för det är ju då man är ute) Vilken modell och märke som sedan är bäst är en djungel, jag tror alla har sin fördelar och nakdelar, men alla är säkert okey. mvh /Jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauen 0 Postad 13 April , 2008 Har en jobbarkompis som kör handburen GPS i sin båt, allt man behöver inom det området säger han och det var nog ett ganska bra tag sen han köpte sin senast, visst liten skärm är det osv men det är väl det enda negativa om man ska vara petig, i övrigt väldigt lätthanterliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 15 April , 2008 Låg dollarkurs = billig navigator GARMIN GPSMAP 76Csx drygt 3000:- direktimport. 3500:- svensk version hos Mobillagret. /bebr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Navalis 0 Postad 1 Maj , 2008 Kan rekomendera Garmin 60CSx. Kanonpodukt till bra pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 1 Maj , 2008 Har Blåtands GPS till mobilen, funkar när man är still. Om det guppar det minsta eller är solsken så ser man inget, /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nozer 0 Postad 1 Maj , 2008 Då måste jag vända på trenden o säga, NEJ! Inte trevligt att använda. Innan jag köpte nuvarande riktiga gps´ en (Garmin Gpsmap 276C), så testade jag vid ngt enstaka tillfälle med att ha sjökort på en liten handhållen. De ggr man kände till farvattnen bra, och således inte ens behövde varken sjökort eller gps, utan bara kunde kika på den för att se hastighet etc, var väl de enda tillfällena den dög. Minimal skärm, vilket gör att man måste verkligen anstränga sig för att se detaljerna. I lite hastighet så var det lönlöst att ens försöka... Det ena alternativet var att zooma in så mycket det gick, o då gick båten snabbare än skalan på kortet så att säga. Så i detta läge var det enda användningsområdet jag kände den dög till var att ta ut referenspunkter. Lägga in waypoints o navigera efter dom. Dvs att använda den tillsammans med papperskort går väl bra. Men jag skulle inte köra en enda distans och lita helt och hållet på en handhållen, då översikten är för dålig. Min erfarenhet av det hela, är att sjökort på en sån liten, är rätt bortkastade pengar. Den lilla nyttan man har med sjökortet, då man knappt ser det känns det meningslöst att slänga ut pengar för. Skulle det ändå vara mitt enda alternativ, så skulle jag köpa billigaste möjliga handhållna, skita i sjökorten, och bara köra ändå med waypointsinlagda och navigera utifrån dom, tilsammans med papperskort Dvs ingen karta alls på gps´ en. Men räknar man med att kunna lita på sin gps, och ha ett sjökort som faktiskt går att köra efter. Så rekomenderar jag en större mer dedikerad modell. Mina papperskort ligger numera undanstuvade, och används bara som referens de ggr det är väldigt rörigt och man vill ha översikt. I övrigt litar jag helt på min gps. /Tobbe Senast ändrad av Nozer | 02 maj 2008 | 00:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser