Player311 1 Postad 13 April , 2008 Hej! Min värmare (Ardic 042D) vägrar att starta. Den startar fläkten ett par sekunder och slår sedan av. Jag har pkockat ner den och kontrollerat nedanstående. När jag kopplar ström direkt på fläkten så funkar den helt ok. När jag direktkopplar pumpen så slår den till ett slag. Flamvakten är helt ren. Glödstiftet glöder perfekt. Säkringen är hel. Överhettningskyddet verkar inte ha löst ut. Jag trycker in knappen men kan varken känna eller höra att den knäpper till! Allt ser i stort sett ut som om det var helt nytt. Tilläggas kan att jag gjort rent dieseltanken så inget bränsle finns fram till värmaren. Men i och med att den bara går ett par sekunder så kommer inget bränsle fram. Men den skall väl pumpa på tills bränsle kommer fram? Är det någon som råkat ut för något liknande? Alla tips mottages med tacksamhet. Kan flamvakten vara defekt trots att den här helt ren? MVh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 13 April , 2008 Hej Jag vet inte var du bor men Håkan Lindby har hjälpt mig med min Ardic 041-a. http://www.batobilvarmarteknik.se/ Han finns i Upplands Väsby utanför Stockholm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjelle11 0 Postad 13 April , 2008 Hej Ser att du kontrollerat allt. Jag hade samma mystiska fel som du, men av en slump kontrollerade jag säkringsskåpet (för 4:e gången) när fläkten gick i gång - fick då se att blecken mellan porskinsäkringen vidgades så att inte säkringen hade kontakt. Jag bytte säkringshållaren och se - de fungerade. Nu kanske du inte ens har porslinsäkringar, men om, så pröva nämnda - Lycka till. /Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 21 April , 2008 Hej! Lämnade in den hos Segerlöfs i Göteborg. De körd den i provbänk och konstaterade att det var ett fel i optovakten (flamvakt). I med en ny och vips så fungerade den igen! Tack för tips och råd! Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser