Gå till innehåll
fredag 14 mars 2025
Elevall

Badbrygga till Albin 21?

Rekommendera Poster

Är det någon som har en ritning på badbrygga till ovan nämnda båt? Jag tänkte försöka montera en nu till sommaren, jag vill helst att den ska vara så bred som möjligt. Haken är det sitter ett plastat bärplan på den så jag vet inte hur det i så fall fungerar med att stabiliserande mitt-stag?

post-26443-1394235422,7877_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tips: Gå in på Båtsystems hemsida och kolla på badbrygga motorbåt. Där kan du se hur färdiga badbryggor ser ut så du kan kanske göra egna ritningar om du själv skall konstruera badbryggan. Nya badbryggor som de har hos Båsystem kostar ca 8000-14000 kr så du kan nog tjäna en slant på att bygga själv.

http://www.batsystem.se/
Välj galleri i menyn till vänster, sen Badplattform motorbåt för exempel på montage på olika båtar.
Mått och installationsanvisningar: välj istället uppe i menyn, badplattformar, motorbåt.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 13 april 2008 | 14:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till förra säsongen gjorde jag en ny plattform till Maxim:en, Jag måttade ut hur jag ville ha det och sen gjorde jag en jigg som jag kunde montera upp delarna i. Jag har ingen möjlighet att svetsa rostfritt så det tog jag hjälp med. Jag tror du klarar dig utan mittstag om du bara gör stag i sidorna och kanske fyra fästen i akterspegeln. Jag skickar en bild på hur det blev, öglan som håller ett Bruceankare är hur bra som helst! Bara att lossa tampen uppe vid knapen för att fälla ankaret. Känner inget behov av ankarspel alls och dessutom slipper man ha ankaret ombord/på badplattformen.

post-13759-1394235423,3767_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktigt snygg! Jag hörde mig för hos en svetsfirma här i Östersund i alla fall, gav dem en ritning med längder osv... Idag fick jag ett prisförslag på drygt 4000:- inkl moms! Det känns inte som att det är värt det för det priset, jag kan ju själv gå och köpa sex meter rostfritt rör för 1500:-, kapa de längder jag behöver och åka iväg med delarna för att få dem svetsade... Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som fd ägare av en 21:a så blev det fb snyggt...fanns ingen på min. Total kostnad o materialåtgång får Du gärna berätta om.(allmänintresse oavsett båtfabrikat)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Elevall,

Snyggt som tusan!

Har du badstege monterad också, ihopfällbar?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maximarkus. det vore kul att få en närbild av din aknarhållar . det verkar klurig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fästet består egentligen bara av en ögla i 10mm rosfri stång. Jag ser inget behov av ett dyrt fäste med rullar och allt. Här är en bild innan träet kom på plats, man ser öglan längst till höger på bilden. Storleken är anpassad för att stämma mot skaftet på ankaret. I och med att ankaret sitter så lågt så spolas det alltid rent från lera och tång när man åker.

post-13759-1394235488,5183_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och här är en bild på den enkla rörbockaren som jag gjorde för att kunna forma rören efter akterspegels rundning!

post-13759-1394235488,5748_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...