Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Fido1

Handburen GPS

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av handburen GPS med sjökort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej har ingen erfarenhet, men spontant så blir det en för liten skärm för att du skall kunna ha ngn praktisk nytta av den.

Men ställ frågan i ngt av de övriga forumen ex övrigt snack. Här kommer ingen att se den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har sett frågan och kan kontatera att en hanburen GPS äringet att ha på sjön, har provat själv och kan bara säga.. för litem skärm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte med om att det inte funkar på sjön.

Självklart är det bättre med större skärm. Men som navigationshjälpmedel i komb. med papperskort är det utmärkt. Satsa på Garmin alt. Lowrance.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan ! Jag har just köpt en GPSmap 278 o till den ett G2 regular . Jag har inte hunnit prova den till sjöss ännu men jag har stora förhoppningar även att den bara har en 3.8 men tycker man att det är för litet på skärmen kan man ju alltid zooma in lite o få större bild för man behöver ju kanske inte se hela Kalmar-sund tex på skärmen Skrattande .

Ps : I bilen fungerar den kanon bra .

Det skulle för övrigt inte se klokt ut med en fastmonterad plotter med 10 i min lilla segelbåt .

/Peppe

Senast ändrad av Rock | 26 april 2008 | 11:20

Senast ändrad av Rock | 26 april 2008 | 11:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det skulle se coolt ut med en 10 i din lilla segelbåt. Kanske till och med 2 st monterade på någon cool ställning.   :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Magellan RoadMate 2200 CrossOver men har inte hunnit testa den i båten ännu. Hyffsat billig och möjligheten att kunna använda både på land och till sjöss avgjorde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt handburen GPS både med och utan plotter. Det är en utmärkt hjälp för orienteringen och kan dessutom användas som logg och reservkompass. Men den ersätter inte papperskorten, utan är just ett hjälpmedel. Problemet är att man inte får den översikt man behöver på den lilla skärmen och zoomar man ut tappar man snabbt mycket information.

Den GPS jag har tillgång nu har inte ens plotter, men som logg, reservkompass och för att hålla reda på latituder och longituder jag inte ska passera i närheten av grund t.ex på kryssning fungerar den utmärkt. En inbyggd plotter förenklar och snabbar upp lokaliseringen av positionen i papperskorten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...