Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
devildog

bottenmåla eller inte? Ligger i sötvatten men har gått tidigare i saltvatten.

Rekommendera Poster

Undrar om jag behöver bottenmåla min båt som är nyinköpt för i år. Den har gått på v-kusten tidigare och var där bottenmålad (i övrigt bra skick) och nu ligger båten i Vänern, kan jag strunta i bottenmålningen eller måste jag fortsätta pga. att båten en gång varit målad? Tacksam för svar. Har redan sjösatt och det är hur gött som helst..=)

/S

(Båten är en styrpulpet, Örnvik 550 clx)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga, hade jag haft en ny båt hade jag inte bottenmålat den om meningen var att det skulle gå i vänern. Har man väl målat på någon är väl risken stor att man måste hålla på pga av kosmetiska skäl.

Du har fått bort all den gamla bottenfärgen då förstår jag?

Har en känsla av att bottenmålningen (i sötvatten) varken minskar eller ökar påväxten. Möjligtvis får man kanske skrubba något mer för få bort påväxten men i gengäld slipper du slipa och måla varje säsong.

Ett argument för bottenmålning borde iofs också vara att ett lager av färg  på skrovets undersida skyddar gelcoaten mot mindre blessyrer och skav som  det kan bli under en båtsäsong.

Senast ändrad av Dumpdidump | 13 april 2008 | 00:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört nu i 3 sommrar utan att bottenmåla, har båten i Roslagen. Har borstat av botten ett par gånger under sommaren med en vanlig däcksborste medans ungarna badar. Vid upptagning har det mesta gått bort direkt med högtrycken och det som är kvar går att skrapa bort med en lämplig spackel. Har man tur så finns det en bottentvätt som man kan åka till beroende vart man har båten alternativt hyra bottentvätt till typ båtklubben kan man ju oxå göra kolla  www.rentunder.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...