CalleN 2 Postad 12 April , 2008 Hej, Ska epoxy behandla min botten nu innan sommaren och då undrar jag hur bra 2-komp epoxy fäster. Jag har skrapat bort all gammal bottenfärg men behöver jag rugga upp den blanka gelcoat ytan med sandpapper? Eller går det bra att grunda direkt? Sen undrar jag också om det finns några speciella tidsintervaller mellan grundmålningen och bottenmålning som man bör hålla sig inom. Eller kan jag grunda, vänta tills det härdat ordentligt och sedan måla på bottenfärgen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eriksen 0 Postad 12 April , 2008 Hej! Det vanligaste rekommendationen är att först se till så att det inte är vaxrester kvar. Det finns lite olika sätt att få bort det, t.ex. Hempel Degreaser SE. Efter det kan man Slipa med 240 papper. Intervaller är lite olika beroende på färgfabrikat , 24 timmar är vanligt. Det skall inte gå för lång tid eftersom epoxin blir fet på ytan när den härdat klart. Då åker man på att tvätta igen innan målning med bottenfärg. MVH Andreas Senast ändrad av Eriksen | 12 april 2008 | 22:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 13 April , 2008 Tack Andreas, så då är det bara att lägga sig under och skrapa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauen 0 Postad 13 April , 2008 Efter du skrapat bort all gammal bottenfärg kan du ev rugga lite med sandpapper osv på ytor som inte känns släta, många brukar få till det bra direkt efter skrapnining och behöver inte rugga så mkt med sandpapper efteråt, därefter T-dojja och rengör ordentligt, sen på med tvåkomponents epoxigrundfärg, 4-5 lager brukar vara att rekommendera för fullt skydd. * TA PÅ HELTÄCKANDE KLÄDER NÄR DU SKRAPAR BOTTEN! om du ligger under, annars blire dush på minimum 40min och då har man fått bort hälften från huden. (Bildbevis på hemsidan) * Tvåkomponents epoxigrundfärg är jättebra, vi använde själva internationals gelshield 200 med roller. FÅR DU DETTA PÅ KLÄDERNA SÅ KAN DU GLÖMMA FÖRSÖKA FÅ BORT DET. * Härdningstider mellan lagren på epoxin beror lite på temperaturer men varje lager skall EJ härda/torka 100% ut då epoxin's lager skall torka in/härda med varandra, antal timmar står på burken. * För att underlätta så köp två olika färger för att lättare se när du täcker respektive lager, ex grå och grön. * När du kommer till bottenfärgen är jag lite osäker ang hur snart du kan lägga på. Där tror jag att du kan låta epoxin torka fullt ut innan du lägger på bottenfärgen om jag minns rätt. Lägg två lager bottenfärg. * Det är lätt söla ner sig samt naturen när man hålls med detta, förbered för ett rent arbete! Man kan säga att underredsbehandling på en båt är ett skitigare jobb jovars, men ett tips är fixa en hjälpreda så går det mkt fortare, jag och en kompis gjorde detta på en helg på en 22 fotare och det var inga problem alls! Man ska dock INTE stressa när man gör detta heller för man vill ju ha ett bra fuktskydd på sin båt utan slarv!? Mer bilder om vårat arbete och hur vi gjorde finns på hemsidan. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MisterM 0 Postad 13 April , 2008 Behöver man epoxybehandla båtar om ka gå i sötvatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauen 0 Postad 13 April , 2008 För att skydda gelcotten och slippa plastpest/böldpest bör man ha bra skydd mot fukt exempelvis tvåkomponents epoxigrundfärg oavsett sötvatten eller saltvatten. Sålänge man inte har något skydd och båten befinner sig i vattnet så söker sig till slut fukt in i porerna i glasfibern som börjar lösa upp sig, detta gör att det till slut börjar bildas blåsor som söker sig utåt och bildar sprickor m.m. Har man skador eller dylikt som går in till gelcotten bör man snart se över detta med nytt skydd. Nyare båtar med fräsha skrov brukar inte vara någon större brådska att behandla men vissa gör detta iaf för att säkra sin framtid lite ytterligare. EDIT: Jag hittade lite beskrivande information om plastpest här: http://www.epotex.se/page/140/151/15 http://www.hempel.se/Internet/inesec.nsf/vHEMPELDOC/A8DD7A38609238DEC1256CEF003753DB?OpenDocument&1 http://www.yachtpaint.com/SWEDEN/boat_painting_guide/pdf/fibreglass/protect.pdf För mer information om böldpest/plastpest så sök via sökmotorer eller här på forumet så hittar du säkert mer information om detta. Senast ändrad av Mauen | 14 april 2008 | 01:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser