Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
knak

Wallas 1800 börjar ryka efter nån timme..

Rekommendera Poster

Servat(ny aspetspackning & servicesatsen) och startat upp min Wallas1800 idag.

Starta utan problem(med ny fotogen), röda lampan tändes och den värmde jätte bra.

Men när den blivit riktigt varm efter 1-2 timmar, börja den plödsligt att sota/ryka...

Skall något efterdras efter renovering, eller vad kan vara fel?

MVH

/KNAK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om returslangen ligger så den inte böjer upp så returfotogenen stoppas upp.

Ett annat fel kan vara att du inte fått brännaren tät.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slangen är inte böjd, så då återstår det jag misstänkte, den tjuvar luft...

Var är dom vanligaste ställena, var skall jag täta extra noga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi fick en ny brännare i somras då jag lät en värmargubbe i Stockholm ta hand om eländet.

Då visade han hur brännaren bränts sönder så det inte gick att få den tät efter att ha delat på den. Det blir ojämnt så den trots ny packning inte tätar riktigt bra. Det är inte packningen vid veken som avses utan mellan de två brännarhalvorna (utan att riktigt komma ihåg hur det ser ut).

Det är visst rätt viktigt att detta är tätt och jag har mixtrat med vår gamla avställda värmare utan att få den att funka riktigt. Troligen samma fel med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är underligt att den ryker först efter nån timme. När jag mixtrat med min avställda värmare har det varit svart rök redan från början.

Hur sitter veken? Är den för hög månntro? Den går ju att få lite olika högt  beroende på hur man trycker ner den och hur mycket filtring man tar till.

Dessa värmare ger större tilltro till åkarbrasa som värmekälla. Betydligt säkrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag körde jag den någon timme utan att den sota, hade klubbat serviceluckan tätare... Men den tjöt lite några gånger..

Kanske är veken som sitter fel.. Har satt den i jämnhöjd med överkant på koppen den sitter i. Är det för högt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Passar på att fråga i tråden eftrsom min wallas 1800 pumpar bränsle men inte riktigt tänder. Fick till  ett poff med massa sot men inget mer. Det ryker en del när man håller in tändknappen och varvtalet på fläkten tappar märkbart. Har kört utan locket. Kan locket ha betydelse? vad skulle kunna vara fel ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wallasvärmare är känsliga på spänningen i uppstarten. Antar att det inte tänder ordentligt med låg spänning. Jag brukar köra motorn 10 min för att få upp spänningen på batterierna därefter startar min wallas 1800 direkt.

När man servar värmaren gäller det att få dit glödtrådar mm korrekt annars uppstår flera mer eller mindre underliga fel. Returen ska gå tillbaka till dunken.

Jag använder alltid Statoil blå. Detta ger en ren förbränning utan nämnvärd sotning. Vet att man kan köra på andra vätskor men enligt min uppfattning ger detta problem i längden.

Det största problemet med de flesta värmare är att man kör dem för sällan. Helst ska man köra dem en stund var 14:e dag året runt. Men det är ju inte praktiskt möjligt. Jag brukar få igång värmaren på våren efter diverse mekande. Därefter kör jag den regelbundet och då fungerar den utan att kinka det minsta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det det stora locket på värmaren du menar? I så fall är viktigt att det sitter på plats. Står så i instruktionsboken i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...