Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
perrax

Tohatsu 40HK?

Rekommendera Poster

Hej!

Har kollat på en båt inför sommaren. Vill inte ha något speciellt utan endast något att använda för lite vattenskidåkning och fiske.

Har hittat en Marina 430 med en Tohatsu 40Hk 2-takt med obromsat släp. Motorn är från 00, båten har ju några år på nacken, men ser ändå okej ut. 3 månaders garanti ingår. Kan ni med denna ringa info säga om det är ett bra köp för mitt ändamål? Vad ska man tänkas ge för detta ekipage?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på skick. Är det en gammal och sliten båt. Motorn är ju bra om den inte är skuren. Nånstans runt 20-25 000 kr i bra skick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, var rädd för detta också, men säljaren säger att det går fint. Förra ägaren åkte med den. Har kollat runt lite och vissa säger att det är för klent o andra inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper båten av en firma och dom ska serva motorn innan jag får den. Har även tre månaders garanti. Motorn har haft en ägare. Firman som sålde den har köpt tillbaka den då gamla ägaren inte kunde ha kvar den pga av förbud för 2-takt i den sjön han hade den i. Men vad ligger endast motorn på i begpris? Hittar inte mycket annonser så jag kan jämföra. Men kanske inte är aktuellt om det är svårt att åka skider efter den. Har dock bestämt för mig att vi åkte efter min kompis 30 Hk för ett par år sedan. ååå beslutsångest!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hade själv en 440 styrpulpet....med 40 hästars på......

men den motorn byttes ut,till en 60 hästars...för att den blev lite seg.....

kändes som att åka i sirap.. :) när man var 4-5 vuxna iden....
del var de ju bättre med 60 hästars för vattenlekar såå som vattenskidor,ring,whakeboard....mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, men vi lär inte vara så många i båten när vi åker, men det kanske går bra om man är 2 styck i. Här är lite båt info som säljaren gett:

Marina 430 sportbåt Längd: 4.30 m (14 fot) Bredd: 1.90 m Drivmedel: Bensin Motor: Tohatsu 40 EPTOL

Senast ändrad av perrax | 13 april 2008 | 11:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okey....

hur många cylindrar och förgasare har den??
den 40/hp jag hade först,hade bara 2cyl. 2 förg.

därför byttes den ut mot en yamaha 60/hp med 3cyl. 3 förg.
den blev därmed mycket rappare och mer kraftfull......

hänger du med??

Hur kul är att köpa en båt för dyra pengar....och bara åka 2 st,???

Senast ändrad av ubbechampions | 13 april 2008 | 12:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet bara att den har 3cyl, men du har rätt!

Synd bara att ekonomin är begränsad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

joo' jag förstår........

Jag gjorde de misstaget.......
och ville bara ge lite råd!! köptemin 440 för att kunna åka ut lite med familjen för att bada och åka lite vattenlekar......... men upptäckte ganska snabbt att motorn på 40/hp var lite för klent!!!
såå jag gjorde så här:  jag sålde motorn,samtidigt jag letade upp en begagnad 60/hästars...

vilket inte var de lättaste!! De är svårare att hitta en begagnad änn att köpa ny!!!

du väljer förstås....
Lite tips bara..    :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

säljaren säger ju så, så du ska köpa den, på min sitter de vattenskids ställning, o han som hade den sa att den orkar dra vattenskidor utan problem den va seg i starten o orkade bara dra ring när den väll planat ut, vilket tog ett tag, 50hk är de jag har,

Senast ändrad av Zer0 | 13 april 2008 | 13:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det e klart. Men först varnade han mig för att köpa den i och med att det kanske skulle bli ett förbud mot 2-takt i den sjön jag ska ha den i. Han hade heller inget annat att erbjuda. Kollade upp saken och det skulle inte bli något förbud. Så det känns inte som om han försöker pracka på mig massa saker.

Men efter denna tråden ska jag nog leta vidare. Tack för tipsen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

iofs har, ju sett båtar här i sjön med 25hk motorer dra vattenskidor,, men de beror nog helt på båten, hur den planar o tyngd o så,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...