Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
steken

15 V i batteriet

Rekommendera Poster

Hej!

Var inne i båten igår och på min voltmätare stod det att jag hade 15v i batterierna. Har en 35W solcell med en spänningsvakt till eller vad det nu kallas.Lampan visar grönt så den funkar. Har aldrig förut varit över 14,6 V då ska väl den slå ifrån?. Provade att tända några lampor och då hade jag runt 14V när det belastade batterierna, men så fort jag bröt allt ström så efter 30 sek så var det 15V igen. Har syra kvar i batterierna så dom har inte kokat sönder. Ska prova idag med en annan multimeter så det inte är min voltmätare i båten som fått spel. Kan det vara spänningsvakten i alla fall som gett upp? I så fall så överladdar väl solcellen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyder på att batterierna kan vara slut.

Kontrollera att batterierna inte sulfaterat under vintern. Avbryt laddningen och slå på lampor och se om batterierna ger ström och verkar OK.

Ett batteri som är slut tar ingen laddning och spänningen går upp högt när det inte drar nån ström.

Jag tror inte en 35 W panel orkar få upp även fulladdade batterier i 15V hur lätt som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Batterierna 2st 115A var nya förra året och det lilla hålet man kan se kondition på lyser grönt så det är inte fallet. Skulle batterierna vara slut borde volten gå ner mer ändå, satte på vindr torkare belysn m,m då kröp det ner strax under 14v.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontrollmät spänningen med annan mätare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att inte batterierna är slut.

Om ett batteri fått för lite laddning och stått så för länge t.ex en hel vinter kan det bli heldött och inte ta laddning och inte ge nån ström.

Kopplar man då på en laddare så ger batteriet inget motstånd så spänningen blir samma som laddarens. Det märks inte att man har ett batteri tillkopplat.

I ditt fall verkar det som att batterierna är fulladdade och solpanelen orkar få upp spänningen så högt.

Men som du själv kommit på, kolla med en annan voltmeter. De är ofta inte så noggranna som man kan tro.

Om du inte förlorar nåt batterivatten är det ingen fara med överladdning. Det är ju inte sol hela tiden om du är i Sverige förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Batterierna har stått i båten hela vintern. Solcellen hjälper till fast man har en press (transparent) Men satte i landströmmen för en månad sen ett par dar med laddaren på för att försäkra mig om att inte batterierna ska gå ner under halvt. Var inne idag och då stod voltmätaren på 14,8. Hittade tyvärr inte min multimeter. Men som föregående skrev! Så länge man her vatten kvar så kan väl det inte hänt nåt med batterierna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du fel på spänningsregulatorn till solcellerna kan dom överladda batteriet ifall det inte är någon förbrukning samtidigt. Det är dock ingen fara med dina batterier ifall dom är endast ett år gamla och det inte har avkokat något vatten i dem. Du kan testa dem om du är osäker med att belasta med t.ex en 55 watts billampa och ha den stå och lysa en timme och sedan ser du hur mycket spänningen sjunker på den tiden. Är det fortfarande över 12 volt kvar är det ingen fara.

Senast ändrad av Fnulip | 13 april 2008 | 10:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar! ska kolla detta i veckan. Får hålla koll på vattnet i batterierna så länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...