Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
boyen

gammal bensin eller annan gps?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag sjösatte båten igår och skulle ut och testa så att allt funkade. Jag hade köpt ny plotter och mäte 23.3 knop ,1 pers, föra året gick den i 26 kmop ,2 pers, med den gamla plotern. med en yamaha 25 fyrtakt 06 . Så jag undrar beror det på den gamla bensinen från föra året eller är det plottern som mäter olika?   

tack! på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag skulle nog tro att det beror på bensinen.

 

Mvh pejon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med att det troligen inte är plottern. och man kan förmoda att du vår rustat och då botten målat. Om du inte bytt propeller så är det bara bensinen som kvarstår. om inte din enda passagerare förstås väger mer än dina tidigare 2. //Iggy :o)

 

Senast ändrad av iggy | 12 april 2008 | 11:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara plottern! Förra året hade jag en Grmin12 och en Magellan samtidigt, Garmin visade c.a 1knop mindre. Spelade inte någon roll vilken fart jag körde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har inte målat båten och det var samma vikt i. men bara det blir lite bättre väder så ska jag ut och testa med ny bensin.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du botten målade i fjol, men inte har gjort det inför denna säsong så kan det vara det du förlorar fart på. //Iggy :o)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En GPS som hela tiden visar 1 knop för mycket eller för lite kommer att visa positionen väldigt fel när man åkt några distansminuter. Det blir ju adderande fel så ju längre man åker desto mer blir postionsfelet.

 

Tror inte att det är plottern som visar fel fart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det inte så att gpsen updaterar typ var 5 sek och på så sätt får fram hastigheten, isådana fall så kan den vell inte visa positionen fel bara för den inte visar rätt hastighet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den visar 1 knop för mycket ena stunden så måste den visa 1 knop för lite stunden därpå annars får man ett adderande fel. Hastigheten är ju beräknad efter den nya positionen genom den tid det tagit att nå dit. Det är alltså samma uppgifter för position och fartberäkning. Är det ena fel så blir det andra också fel.

 

Man kan tänka sig ett fel på Gps:en men då den är digital så är det inte så lätt att tänka sig hur felet ska kunna uppstå.

 

Ett programmeringsfel kanske men då har den troligen haft felet året före också. Det är inte sannolikt att det ramlar bort lite ettor och nollor plötsligt. Då funkar nog inte apparaten överhuvudtaget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stod jag still så visade dom samma position. Men körde jag så vissade Garmin en knop mindre. Men håller fullt med, positionerna borde inte vara samma, Skumt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan eventuellt vara ett litet programmeringsfel, då det i den aktuella frågan handlar om 2 olika apparater.

Det kan också vara ett inställningsfel, eller visningslägesfel, jag har för mig att på min GPS kan jag välja att visa fart genom vattnet och då måste jag mata in uppgifter om ström och vind, men eftersom jag aldrig har använt funktionen vet jag inte exakt hur den fungerar. Normalt är väl default visningsläge för fart fart över grund då kan ju strömmar vara orsak till olika hastighetsangivelser på GPS.



Senast ändrad av Rovarn | 12 april 2008 | 18:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter troligt med att den visar fart genom vattnet om den nu har koppling till loggen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejsan!

Det är inte samma gps som föra året för jag skulle ju testa den nya så programfel tror jag inte det är. Har aldrig målat botten för det är en 06.

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att hålla ett öga på varvräknaren. Har du samma motor, propeller, last etc så bör båten gå lika fort vid samma varvtal. Är det bensinen (eller något annat motorrelaterat) som det är fel på så bör inte motorn ha orkat varva ur lika mycket som förra året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är tveksam till att plottern skulle visa fel fart... Har du servat motorn med nya stift, nytt bränslefilter, rengjort luftfilter m.m.? Är propellern helt utan skador?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

Jag har byt filter, stift och olja mm. Den gör samma varvtal men jag var ute idag så jag tankade när jag kom hem. Jag får se om det blir någon skillnad.

 

En fråga till? En del säger att det går att trimma yamaha 25 fyrtakt till 30 stämmer det eller är det påhit. Jag tror det är påhit.

Tack för svaren!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mystiskt!

Jag hade precis samma upplevelse igår. Motorn varvar lika mycket som i höstas, och botten är högtryckstvättad, så jag hade förväntat mig att båten skulle gå lite snabbare. Den tappade dock ca 6 knop på topp i mitt fall...

Jag ska testa att fylla på lite färsk bensin ikväll och se hur den går.

 



Senast ändrad av bjorn_o | 14 april 2008 | 11:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl fel på GPS:en då eller varvräknaren.

 

Nej allvarligt - GPS:en visar noggranhet med decimaler. Den visar fart över grund.

 

Den visar så exakt att man får ta hänsyn tlll ström och vind för att få rätt fart.

 

Gå i båda riktningarna och ta medelvärdet. Båtens last ger större avvikelser än GPS:ens felvisning. Tänk på att GPS-data som kan bli 50 m fel åt ena hållet senare blir 50 m fel åt andra hållet så medelvärdet blir mycket exakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del var det taskig trimning av trimplanen...

När det gäller bensinen så påverkar ju gammal bensin främst start av motor. Jag tror inte att prestandan påverkas nämnvärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Det blev inget test med den nya bensinen för när jag kom hem i torsdag hade dom snott min motor och tre till det är för jävligt att man aldrig får ha någon tign i fred.

så nu tar det väl några veckor innan man får på nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...