Gäst Tomas Postad 11 Maj , 2004 Jag söker ritningar eller annan info om båten Vindö 18 då jag renoverar en från 1969. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helge 0 Postad 11 Maj , 2004 Hej Tomas Jag har inga ritningar men jobbade ett tag på Vindövarvet, vad är det du vill veta? Kanske har jag några svar till dig Lars-Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas Postad 12 Maj , 2004 Förutom att jag är allmänt nyfiken på modellens historia, tillverkningsex mm. så renoverar jag just nu mast, mastfot, delar av däck och överbyggnad. Då båten verkar renoverad förrut så är jag fundersam på om de lagt till eller tagit bort nånting. Mastfoten består av en rund järnstötta som går från durk till undersidan av däck. Mellan stöttans övre platta och plåtbeslaget som håller masten finns två träplattor. Den övre träplattan eller klossen kanske man ska kalla den, ligger ovanpå däcket. Klossen är tvådelad i lodrätt. Det verkar som de försökt täppa till mellanrummet mellan kloss och överbyggnad!? Kan det här var en orginallösning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helge 0 Postad 12 Maj , 2004 Det går troligtvis att få tag på ritningar på Orust kanske hos de som idag bygger Vindö båtarna. Vindö 18 som var den minsta båten hos varvet har jag bara varit med att leverera 1 gång som ny. Den kloss du talar om fanns på nästan alla modeller 18, 22, 30, 32 .40, 50 etc och ligger som för att utjämnatrycket på däcket mot masstöttan inuti båten. Denna stötta var allt som oftast i trä som också var förankrad i mastskottet. På Vindö 18 var stöttan i rostfritt, jag förstår inte riktigt vad du menar med en kloss under däck, men jag tror att du menar den bit som avlastar stöttan mot rufftaket som ligger emellan taket och den övre klossen. I så fall är det original Lars-Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas Postad 13 Maj , 2004 Hej Lars-Göran och tack försvaren. Kul att prata med en som varitmed och byggt båten. Vet du vad orginalfärgen var på däck och överbyggnad? Under däcket, skruvat i däcket och limmat i överbyggnaden mellan mastfot och överbyggnad sitter en aluminiumbalk i L-profil. Den går inte ändas ut till skrovsidan utan slutar några cm innan. Vad säger du om den? Jag har mailat Vindö Marin och frågat efter ritningar men ej fått något svar. Är det dem du menar? Var kölen igenplastad på orginalet? Häls. Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helge 0 Postad 13 Maj , 2004 Originalfärgen var vit på överbyggnad och däck om det inte är teakdäck på den.jag kan inte påminna mig om den balk du talar om det vlåter i och för sig sunt med den lösningen. Vindö Marin stämmer. Lars-Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Michael Wrangstadh Postad 5 Juli , 2004 HEJ HUR LÅNGT HAR DU KOMMIT? VI HAR DRAGIT NER VÅR OCH SKALL BÖRJA FINSLIPA OCH (ev olja) OCH LACKA OCH SLIPA OCH LACKA OCH... SKALL MAN OLJA? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 6 Juli , 2004 Vad är det du undrar om man skall olja? Och vad gäller tidigare inlägg, enl Sailguide skall båten ha överbyggnad i högglansig mahogny, men du kanske avsåg rufftaket? www.sailguide.com/Vindo_18.htm Lite info, bilder och ritningar på Vindö 18 kan du hitta här, www.vindonet.com/vindo/vindo18.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Michael W Postad 9 Juli , 2004 Hej, har nu talat med Vindö marin och fått fullständigt klart för mig vad jag skall göra med slipning, oljning samt lackning - det är bara att sätta igång. Vi har dragit ned all lack på utsidan och skall nu börja med nästa steg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser