Gäst Mariage Postad 11 April , 2008 Jo det finns ju en del sagt om beg. sådana. Men storleken faller ju en lite i smaken samtidigt som man undrar om kvaliten på båtarna så klart. Ja man ska ju inte köpa osett och båtarna är med nya segel samtidigt som dom är genomgågna. http://www.sunwavestravel.se/html/boatsales/second_hand/index.asp Jag kanske, eller skulle kolla in någon om jag har vägarna förbi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 11 April , 2008 Ger detta en hint om andrahandvärde eller är det månne grymt nedgångna båtar? Verkar ju kanonbilligt jämfört med vad vi kan se på blocket.se för våra svenska motsvarigheter....? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 14 April , 2008 Jag har hört att dessa kan jämföras med 70-talsbåter, men jag har ingen aning. Man bör väl se dom själv innan man skaffar sig en uppfattning. Senast ändrad av Mariage | 15 april 2008 | 00:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 15 April , 2008 Jag tror inte på gratisluncher... Varför skulle ett företag sälja en fin och fungerande båt långt under marknadspris? Ja, kanske något under för att slippa kapitalkostnader och få en snabb affär. Men att man överhuvudtaget gör sig av med båtarna beror ju på att de ser slutet på deras lönsamma livslängd. Att de är så slitna att man inte längre kan debitera full hyra. Och att det lurar allt högre underhållskostnader runt hörnet. Sedan har man allt det som inte direkt syns, men man kan misstänka att en hyrbåt utsätts för - fullt ställ med kall motor, vårdslös manövrering av backslag, si och så med skyddande kapell över seglen i medelhavets brännande sol, skrovskador som kanske reparerats kosmetiskt perfekt men kanske har andra osynliga brister... En annan fråga - är de momsade? Jag hittar ingen uppgift om det och eftersom det är ett företag som säljer kan man misstänka att moms tillkommer. Dessutom har ju bolaget båtar i Kroatien, Turkiet m.fl icke EU-länder som ytterligare komplicerar momsfrågan. När jag letat båt i mitt tidigare liv har jag sett tittat på en del charterbåtar som varit till salu, mer eller mindre billigt. Och inte blivit övertygad om det fördelaktiga i att köpa en sådan. Men det kan ju finnas undantag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 15 April , 2008 Jo det är nog så. Oavsett vad man köper så måste man kolla upp båten i mesta möjliga mån, det är ju inga småpengar det handlar om och som du säger. För att minska risken att bli lurad på de sina surt förvärvade, så behöver man ju inte chansa fullt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wave08 0 Postad 22 April , 2008 Priset är säkert angivet i Euro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 22 April , 2008 Jo men det förstår vi nog. Men tack ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snailship 0 Postad 22 April , 2008 Det är inte svårt eller komplicerat att betala moms i ett annat EU-land. Bara att betala och åka hem. Trevligare att betala moms i ett land som har runt 10% mot här hemma där det ju är lite högre. Inom EU får du välja om du ska betala här eller i landet där du köpte den. Båtarna verkar ha legat i medelhavet. Det är inte bara det att de kanske används av hetsiga och lite vårdslösa personer när de hyrs ut. Man måste också ta hänsyn till att: Båten ligger i vattnet 12 månader om året (eventuellt med undantag för en stund på land för att inspekteras/repareras och servas. Vattnet är väldigt salt, kristallerna sliter hårt. Solen ligger på! Det tillsammans med saltet är grymt! Här i norden är vi inte i närheten av det slitage som båtarna utsätts för där nere. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 22 April , 2008 Det finns inget EU-land som har runt 10 % moms. Lägst har Cypern och Luxemburg med 15 %, de flesta ligger runt 18-20% Du skriver inom EU får du välja om du ska betala här eller i landet där du köpte den är en kullerbytta. För om du köper båten i ett EU-land lär den redan vara momsad och då behöver du inte betala moms överhuvudtaget om du köper av en privatperson. Däremot, köper du en båt utanför EU som inte har momsats in i EU eller av ett företag som redovisar moms måste du betala moms. Tyvärr är det inte så enkelt att man bara sätter kurs mot ett land med låg moms och betalar där utan det är den s.k. destinationsprincipen som gäller. Man skall betala moms i det landet varan skall användas. Dvs, skall du ha din båt i Sverige är det svensk moms som gäller. Även om du kommer seglande via Cypern. Men skall den exempelvis ligga stadigvarande i Medelhavet, exempelvis Malta så betalar du maltesisk (18%) moms. Men du måste visa att du har hanmnplats och att du avser att låta båten ligga där en längre tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snailship 0 Postad 22 April , 2008 Köper du en båt i ett annat EU-land av en firma betalar du moms där och då om det är fördelaktigt, eller hur? I just det här fallet är det ju en firma som säljer båten. Det handlar inte om privatpersoner. Sedan är det fri handel med varor och tjänster vilket innebär att du INTE betalar moms i Sverige. 10% var en snabbt huggen siffra, överdrivet, för att förtydliga att det finns skillnader. 15-20% är fortfarande mycket pengar om vi pratar båtar... Jag försöker bara beskriva att det visst kan löna sig att köpa båt i annat eu-land MEN just charterbåtar från medelhavet tenderar att vara slitna. Köper du båt utanför eu och tar in den till Sverige är det naturligtvis en helt annan sak. Senast ändrad av Snailship | 22 april 2008 | 22:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 April , 2008 Destinationsprincipen gäller fortfarande oavsett om du köper av företag inom EU, eller om du importerar till EU. Det är svensk moms som gäller. Undantaget är om båten stadigvarande skall ha hemmahamn i ett annat land. Nedanstående är klippt ur Skatteverkets sidor om moms Destinations- principen Fram till den 1 januari 1993, när den inre marknaden infördes i de dåvarande medlemsländerna, tillämpades allmänt den s.k. destinationsprincipen hos medlemsländerna. Denna princip inne- bär att momsen tillfaller destinationslandet, alltså normalt det land där en vara eller en tjänst konsumeras. Principen upprätt- hålls fortfarande bl.a. vid import genom att s.k. importmoms erläggs till tullmyndigheten. Destinationsprincipen tillämpas även vid varuhandel mellan näringsidkare. Ursprungs- principen Den fria rörligheten för varor och tjänster medför att EG framstår som ett enda land när det gäller gränsöverskridande handel. Be- skattningen borde därför ske med tillämpning av den s.k. ur- sprungsprincipen som innebär att beskattning sker i det land där en vara eller en tjänst är tillhandahållen eller varifrån varorna sänds eller transporteras. Ursprungsprincipen har dock genom- förts endast i begränsad omfattning. Under tiden gäller en särskild övergångsordning. Denna var av- sedd att endast tillämpas under åren 1993-1996 i avvaktan på ut- arbetandet av ett permanent mervärdesskattesystem inom EG. Ett sådant har emellertid ännu inte arbetats fram. EG-kommissionen lade den 7 juni 2000 i ett meddelande till rådet och europa- parlamentet fram en strategi för förbättring av mervärdesskatte- systemets funktion inom ramen för den inre marknaden, KOM(2000)348. Arbetet är inriktat på en modernisering och förbättring av det befintliga regelverket i sjätte direktivet. En eventuell övergång till nya beskattningsprinciper (ursprungs- principen) är därmed åtminstone för närvarande inte aktuell Senast ändrad av Eilean | 23 april 2008 | 09:52 Senast ändrad av Eilean | 23 april 2008 | 09:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snailship 0 Postad 23 April , 2008 Ok. Jag ger mig då. Anledningen till att jag framför en annan uppfattning är att jag fått den informationen från Tullen och att det vid ett flertal tillfällen är just så det gått till, efter kontakt med Tullen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nuklex 0 Postad 23 April , 2008 Du betalar inte svensk moms om du köper en bil eller en båt eller för den delen ett kylskåp i ett EU land. Du betalar skatten i det landet du är i. Destinationsprinsipen gäller bara import av varor t.ex ett företag köper en vara från england ingen engelsk moms eller vat som det heter sen säljer han varan med svensk moms. Om du som privat persom köper en vara blir det landets moms men jag har känslan att du måste vara själv på plats alltså inte imoprtera den via ett transport företag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 April , 2008 Det här blir bara märkligare och märkligare. Jag har fått uppgifterna från skattemyndigheten vid direktkontakt med dem då jag frågade dem om import av en segelbåt från USA. De sade klart ifrån att destinationsprincipen gäller och hänvisade bl. a till den texten jag klippt in. Skall båten tas in i EU är det momsen i landet där den stadigvarande kommer att finnas som gäller. Liknande sak har ju också uppmärksammats då privatpersoner försökte sig på köp av nya Bavaria och Hanse från Tyskland med den lägre tyska momsen. Man satte stopp för det och sedan försökte man sig istället på tricket att låta båten ligga i Tyskland några månader - då skulle den ju få den lägre momsen enligt destinationsprincipen. Men i ett fall för något år sedan hade man synpunkter på detta också och ansåg att ett par månader var för kort tid. jag vet inte ur historien slutade. Och Snailsail får en annan uppgiften från tullen. Då undrar jag - vilken källa lutar du (Nuklex) dig emot? Senast ändrad av Eilean | 23 april 2008 | 21:34 Senast ändrad av Eilean | 24 april 2008 | 08:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 23 April , 2008 Det är skillnad på äpplen och päron. Vid köp av bil, båt eller flygplan gäller den svenska momsen såvida det inte gäller begagnat. Gå in på skatteverkets hemsida, där står tex. hur man definierar vad som är begagnat. Jag tror det är skatteverket i Uppsala som handlägger importmoms, ring dit så får ni svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nuklex 0 Postad 24 April , 2008 Hmm ja det e ju lite konstigt det här. Ja det är nog som sas tidigare att det måste vara begangnat. Jag köpte en bil i tyskaland och jag betalade bara Tysk moms men bilen va 1år gammal. Hmm det där med båt från USA man kan inte köpa båten av en Tysk fast man har köpt den i USA? typ om man har en kompis i tyskland eller nått? kanske man blir eko brotsling då eller? he he Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snailship 0 Postad 27 April , 2008 Det jag utgått från i mitt resonemang är att det är begagnade båtar men att de säljs av firmor (privat betalar man ju ingen måms). Och ja, om du köper en båt i USA och säger till myndigheterna att du köpt den i Tyskland av din kompis så gör du riktigt fel och det är brottsligt. Ekobrottsligt. Senast ändrad av Snailship | 27 april 2008 | 09:05 Senast ändrad av Snailship | 27 april 2008 | 09:05 Senast ändrad av Snailship | 27 april 2008 | 09:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 27 April , 2008 Mer eller mindre alla båtar som importeras från Usa momsas/tullas i Tyskland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 27 April , 2008 Möjligt. Och hur många av dessa båtar har en korrekt CE-märkning? Att många gör si eller så behöver inte betyda att det är korrekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 29 April , 2008 Ingen uthyresbåt, men vad säger man om den här skönheten http://www.blocket.se/vi/16063480.htm?ca=1_9_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser