Ringhede 6 Postad 11 April , 2008 Fortfarande är frågan obesvarad, Vad ska ett båtkörkort lösa? Fyllekörning? då ska det gälla all båtstorlekar. Drunkningsolyckor pga slarv (otur)?, inför obligatorisk flytväst och återigen alla båtstorlekar. Navigationsfel och grundstötningar? Alla båtstorlekar eller? Explosioner och brand? Inför obligatorisk kontrollbesiktning Båtar som kört upp på land? Inte många enligt statistiken och inget om de redan kanske hade förarbevis, Hamnat i sjönöd pga tekniska fel? Där sitter båtkörkortet som gjutet eller? Möjligen genom att lindra verkan via kunskap om lämplig utrustning t.ex. VHF, nödrakter mm men är ändå inget krav att man skaffar. Svara NU kära JA-sägare. Vad är det som ska göra det säkrare? Eller är det att underlätta för polis att kunna identifiera den som syndat mot sjölagen. DÅ räcker det med obligatorisk legitimation. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 11 April , 2008 Jag vet inte. Det som förarbevisutbildningen idag innehåller är väl främst grundläggande navigering och konsten att läsa ett sjökort. Enligt förslaget ska dock inte segelbåtar omfattas så vitt jag vet, så de antas väl då inte behöva veta på vilken sida man ska mötas i farleder e.t.c.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 11 April , 2008 Jobbigt det blev när man var tvungen att tänka efter vad som blir resultatet. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 11 April , 2008 Jag håller nog med dig Ringhede. Tycker din frågeställning är väldigt bra: Vad ska egentligen ett båtkörkort lösa?? //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hosianna 1 Postad 12 April , 2008 Håller med dig helt. Jag forskar på förarinformation för bilar och har läst ett antal studier i ämnet. Det enda som gäller i detta fall är att beta av olycksriskerna med olika metoder, precis som du säger. Körkort kanske duger för att bli av med ett mycket lite antal felnavigeringar. Inte mycket mer. Fylla och dåligt omdöme försvinner ju inte med körkort. Desto värre är väl att det drabbar unga entusiaster som i sin tur växer upp och inte skaffar båt. Själv var jag 14 år när jag och en kompis byggde varsin Fluga. Det lade grunden för mitt båtintresse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 12 April , 2008 Det kommer inte att lösa någonting, möjligen om alla fick sjökort istället som man kunde lita på. Nej körkortet kommer att bli en ny dyr historia, som förespråkarna sedermera kommer att tycka precis som vi, att det hade räckt med de sjölagar och föreskrifter som finns nu. Men det är ju Sverige i ett nötskal, i brächen för allt, kosta vad det kosta vill. Nej antagligen finns det för mycke politiker som inte kan hitta på något att göra, eller så är det oss det är fel på som inte accepterar de politiker vi själva valt. Och det är konstigt, när valet är klart finns det ingen som röstat på det viset. Hehe. rena Kongo köret. Nej vi är nog ett u-land, men alla har snart körkort iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 12 April , 2008 Om vi nu skulle slippa detta så förhatliga krav på nautisk kompetens, hur skulle då vår käre ringhede lösa den situation vi har idag under juli månad? Han är välkommen att segla med ifrån Hasselösund bort till fisketången, detta är en segling du sällan eller aldrig kan genomföra under industrisemestern utan att råka på båtar som inte vet hur de skall bete sig när de möter en mindre segelbåt utan motor. Smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 12 April , 2008 Kändes inte riktigt nödvändigt att det kom ytterligare en tråd med debatt om båtkörkort... Lägg ner detta käbbel nu, det tenderar ju för f*n bara att bli mer och mer patetiskt med alla dessa jä**a trådar om detta ämne, alla mynnar till slut ut i pajkastning på sandlådenivå Fatta detta: Vi har olika uppfattningar om nyttan med båtkörkort, låt det nu vara med det och kom med andra, roligare trådar istället... så att forumet inte fastnar i ett enda tjôt om båtkörkort eller inte... kommer det så kommer det, annars blir det inte av.. så enkelt är det...! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 12 April , 2008 Mycket bra skrivit. Håller med fullkomligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 12 April , 2008 Förstår nog inte riktigt det här inlägget. Om du tycker det är onödigt med ytterligare en tråd varför då överhuvudtaget kommentera i den? Om forat är trött på frågeställningen, så kommer tråden att självdö. Sen blir den mest aktuella frågan för mig, ska DU avgöra vad som skrivs i forat? Tror inte riktigt att jag tycker det är ok att du bestämmer det... Sedan är ditt svar/inlgg ett typexemplet på varför det behövs - i mina ögon - en tråd. Som vanligt inga svar från förespråkarna om vad körkortet skall lösa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 12 April , 2008 Vad exakt blir bättre med det liggande förslaget på körkort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 12 April , 2008 Att du inte riktigt förstår det här inlägget, det fullkomligt skiter jag i!!! Att jag gör ett inlägg om att jag är så jä**a trött på dessa båtkörkortstrådar som bara leder till sandlådenivån... ja: det är i så fall upp till mig antar jag... skall DU tala om för mig, eler bestämma vad JAG skall skriva eller inte skriva...??? Jag är för ett båtcert, du är emot... att ha de här diskussionerna fatsnar bara... Jag gör återigen uppmaningen om att lägg ner denna diskussionen nu och börja dra igång vettigare trådar istället... Och om DU Desibelle tycker annorstädes... Det är helt och hållet upp till dig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 12 April , 2008 Förhoppningsvis innbär båtkörkortet att alla små battingar som far fram som bålgetingar med gummijollarna i den stilla sommarkvällen får ta till årorna i stället, bara det en stor framgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 12 April , 2008 Nu är du där igen. Jag har ingenting mot att trådarna fortsätter. Trots att du drar ner dem till sandlådan (svordomar/inga fakta). Skillnaden mellan våra inlägg; av mig fick du ett råd, du krävde att trådarna skulle upphöra pga att de störde dig. Om du inte förstår skillnaden så fortsätt sandldan du Vettigare trådar - starta så många du vill i vilka ämnen du nu önskar. Det lille vän är helt upp till dig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 12 April , 2008 Vad får dig att tro det utifrån liggande förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 12 April , 2008 Båtkörkortet löser 2 saker, det ena och viktigaste är pengarna till statskassan det andra må vara lite bättre kunskap på sjön(för den som behöver den), men att folk ska bete sig som folk är bara påhit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 12 April , 2008 En sak blir faktisk löst. I en process försvinner möjligheten att försvara sig med: Visste inte.. Dessvärre blir det aldrig någon process eftersom det inte finns någon övervakning. Dessutom kvarstår de vanliga försvaren: Insåg inte, tänkte inte, anade inte. o.s.v. PS. En som fått möte i motorvägskurva och på backkrön trots körkortskrav. Senast ändrad av xyz123 | 12 april 2008 | 13:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 12 April , 2008 Tanken är väl att markera att det är nödvändigt med någon form av grundläggande kunskap innan man framför en större eller snabbare båt, vilket inte tycks självklart för alla idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 12 April , 2008 Inte vet jag... men vad jag frågade ringhede var hur han menar att vi kan förbättra situationen här på västkusten om vi slipper detta körkort som han helt uppenbart vet att det är komplett värdelöst att införa. Helt klart är ju att det finns gott om båt och folk som framför dessa som antingen inte vet hur man beter sig eller struntar i det. Smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 12 April , 2008 Och det är väl dessa som klagar och gnäller mest över ett ev. båtkörkortskrav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 12 April , 2008 Är inget hållbart försvar i process dagen idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 12 April , 2008 Nödvändigt och nödvändigt, vi ser ju på alla svaren från ja-sägarna i denna tråden att diskussionen egentligen inte är nödvändig, främst dina argument för ett kort, det har du ju rätt i! Det som är mest patetiskt är väl att Du försöker sabotera tråden med svordomar och rent trams som faktiskt gör dig till sandlådans mästare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 12 April , 2008 Hur hade Du själv gjort om Du hux flux hade blivit förbjuden att köra bil som var längre än 4 meter? Köpt en bil som var 3,9 meter lång kanske? Dom kommer troligen att skaffa en mindre snurra till gummibåten och fortsätta sitt farande som bålgetingar! Senast ändrad av Rovarn | 12 april 2008 | 13:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 12 April , 2008 Har framfört allehanda snabbgående motorbåtar i drygt 35 år. De första åren utan formell behörighet. Har dock aldrig haft ett segelbåtsintresse, varit med seglande kompisar ett antal ggr men pga totalt ointresse aldrig lyckats ta till mig ngn kunskap i att hantera en segelbåt (varken för motor elr segel). Skulle med största sannolikhet vara totalt livsfarlig bakom rodret på 10m och 4-5ton segelbåt lik f-b ska den vara undantagen. Var är säkerhetstänket i det? Ingen av förespråkarna har lyckats visa på att det är de båtar som omfattas av körkortskravet som står för olycksstatistiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbe 0 Postad 12 April , 2008 En sak det kan lösa är väl att om en person med körkort orsakar en olycka på grund av vårdslöshet eller kör i fyllan kan körkortet dras in och personen ifråga inte får köra båt mer förrän han fått tillbaka körkortet. Bara detta gör att många människor skärper till sig. Sen kommer naturligtvis andra som drabbats av indragning precis som inom biltrafiken ändå fortsätta att köra men då med risk för ytterligare böter och kanske tom beslag och förverkande av båt om det sker för ofta. En annan aspekt är att om krav på körkort införs kan KBV och Polis rutinmässigt utan misstanke göra kontroller av båttrafiken. Iofs kan det sistnämnda lösas genom att en lägsta promillegräns införs för båtfarten med tillhörande kontrollbefogenhet. Ni skulle bara veta hur många andra grövre brott som uppdagas i vanliga körkorts och nykterhets kontroller på landbacken av bilförare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 12 April , 2008 Men det är väl just det. Om man inte ser/kan säga vad som ska bli bättre - varför ska man då införa ett körkort. Tycker att det utan större problem (till betydligt mindre skattekostnader) går att införa starkare (även ekonomiska) incitament till frivillig utbildning/kompetenshöjning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 12 April , 2008 Peter_K skrev: Tanken är väl att markera att det är nödvändigt med någon form av grundläggande kunskap innan man framför en större eller snabbare båt, vilket inte tycks självklart för alla idag. Det ska bli intressant att se när vi efter körkortets införande har ett utbildat A-lag, motoristerna och ett outbildat B-lag, seglarna och långsamma motorister, på sjön. Situationen under en sommarmånad på vissa platser, löses inte med ett körkort, den situationen löser man med en ökad övervakning! Det handlar ju om kända platser och återkommer år efter år ungefär vid samma tidpunkt, det borde inte vara så svårt att sätta in resurserna där de behövs när det behövs. Är det så svårt kommer vi aldrig att kunna lösa det med ett körkort för en mindre del av båtförarna, där merparten redan idag troligen redan har kompetensen som behövs! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 12 April , 2008 Körkortet - Går redan idag om du kör full. Tror nog bilkörkortet är viktigare för de flesta. Kräver även en rätt omfattande övervakning. Hur ska den finansieras tror du? Som sagt rutinkontroller löses enkelt med lagstiftning mot det som är det klart största problemet till sjöss dvs fylla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 12 April , 2008 Hittills endast två svar som jag tycker har lite tänkbara synpunkter. Från smoegen, om att folk inte kan väjningsregler. Men då borde det gällla alla båtstorlekar samt inte finnas möjlighet till frikort för 55pluss, eller? Från Robbe, om indraget körkort vid brott mot sjölagen. Men detta finns inte med i nuvarande förslag. Samt om promillegräns, men något nytt om sådant finns inte heller med i förslaget. Men hur svårt kan det vara med väjningsregler? Kan man inte hantera det utan kurs så tror jag det inte heller hjälper att läsa om det i en bok. Alltså möter man en segelbåt för mot för eller från sidan så gäller högerregeln om man åker motorbåt. Åker man segelbåt blir det lurigare och då behöver man lära sig regler om mötande båten har vind ifrån lovart eller inte osv. men här är enligt vad jag kan uppfatta inte krav på båtkörkort för mindre segelbåtar. Sedan alla tomtar du möter, smoegen, de kanske redan, precis som jag, har förarbevis. Lovar att kika extra noga i sommar om hur andra beter sig på sjön. Har jag radikalt fel så lovar jag att återkomma med en ursäkt till alla jag irriterat med min syn på ett båtkörkort. Långt ifrån felfri jag själv. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbe 0 Postad 12 April , 2008 Jepp men man får fortsätta köra båt! Den får väl finansieras i den mån resurserna räcker till. Det finns väl ingen rutinmässigt övervakning som utförs mer än i form av stickprov. Är kravet hundraprocentig kontroll så kan man avkriminalisera rattfylleri på landbacken också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser