mauritzlarsson 0 Postad 10 April , 2008 Hur långt är i distans ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 10 April , 2008 En distans (Nm) ´ sjömil är 1852 meter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 10 April , 2008 Nm förkortas numera endast M /Meshssershmitter Senast ändrad av Rovarn | 10 april 2008 | 22:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mauritzlarsson 0 Postad 10 April , 2008 tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 11 April , 2008 En distans kan väl vara hur lång som helst eller hur kort som helst för den delen? Kalla det för nautisk mil eller distansminut. Då vet jag vad det är. 1852 meter (ungefär) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 April , 2008 ..distans-minut ? ..borde bero på hur stor klockan är och vilket avstånd den har mellan minutmarkeringarna ? .. ..jag kan ha fel !?!?! Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 11 april 2008 | 08:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 11 April , 2008 Beror också på vad för slags distans det är. En distanskurs är ju något helt annat och den använde jag mig av när jag tog vhf-certifikatet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 11 April , 2008 Ja. du har fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 11 April , 2008 Det är ju därför jag skriver att den kan vara hur lång eller kort som helst Distanskursen innebär ju att du befinner dig på ett visst avstånd(distans) från din handledare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasj 0 Postad 11 April , 2008 10 kabellängder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 11 April , 2008 Tur du inte skrev ledsagare Kanske sätta kurs mot rätt kurs fungerar . Nej nu kom vi ifrån ämnet igen haha. Inte en minut lugn får man. Kabel......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 April , 2008 Stig H har ju helt rätt i sitt svar. Frågan var ju hur lång 1 distans är. Hur lång den är beror ju på hur lång distans man talar om. Den kan ju va hur lång eller ort som helst. Rent mattematiskt kan en distans vara såhär enligt Wikingpedia. I det euklidiska rummet 3 ges avståndet från punkten P(x1,y1,z1) till punkten Q(x2,y2,z2) av . Allmänt ges avståndet mellan P1(x11,x12,...,x1n) och P2(x21,x22,...,x2n) i n av . Andra avståndsdefinitioner (normer) är emellertid tänkbara i andra än euklidiska rum och kan leda till både användbara och högst oväntade resultat. Men eftersom det är en marinsite är det väl längden på en distansminut som efterfrågas. Denna kan ju som bekant difinieras som 1/60 jordekvatorgrad. tommy 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 11 April , 2008 Ja, det blev man ju smartare av ... Kanske borde varit mer engagerad i mattekurserna på Gymnasiet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 11 April , 2008 Den matematiken använder jag alltid när jag räknar ut avståndet mellan A till B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 11 April , 2008 Vaddå gymnasium? justja, en obligatorisk grej nu va. Är det lika koll nu som förr, jag menar närvarokontroll Vår lärare varken såg eller hörde vem som svarade närvarande.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 11 April , 2008 Är du alltid sådan där haha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 11 April , 2008 palla all denna matten ! haha... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 11 April , 2008 Men huru långt är ett snöre?????????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 11 April , 2008 Ett snöre är av två längder, antingen är det tillräckligt långt, eller så är det för kort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 11 April , 2008 Kan vara för långt också. Ett snöre Två ändar Tre längder /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 11 April , 2008 Njae... Även om det är för långt måste man väl ändå säga att det är tillräckligt långt...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 11 April , 2008 Det var just så jag menade egentligen. men jag tyckte det var alldeles för enkelt att förklara det så... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 11 April , 2008 Detta har inget med distansminut att göra utan är endast en formel på hur man räknar avståndet i rummet, dvs 3-D. Bara avståndet mellan 2-punkter i 3D. Mvh Carl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 11 April , 2008 Det beror väl på hur man ser på det? Distans är ju en längdenhet och minut är en tidsenhet och tiden det tar att förflytta sig från ena änden av rummet till den andra kan ju nästan räknas i ytterligare en dimension upptill de andra, viket nästan gör det till en beräkning i 3-D. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ankaon 0 Postad 11 April , 2008 Alldeles för långt för att stå i relation till min motors bränsleförbrukning per distans Senast ändrad av ankaon | 11 april 2008 | 20:23 Senast ändrad av ankaon | 11 april 2008 | 20:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 April , 2008 .. en mening och 2st ''senast ändrad av '' .. Tror det är världsrekord !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 12 April , 2008 Distans kan även vara det nedlåtande sätt som fisförnäma personer och militära befäl (!) försöker hålla till individer de anser sig vara bättre än! Exempelvis så tilltalade vår löjtnant under värnplikten oss beväringar i tredje person, även vid enskilda samtal. Exempel: Vid ett samtal om terrängbilsutbildning sa löjtnanten till mig: Hur ställer sig HAN till att bli försteförare på skyttegruppens terränglastbil? Vem då löjtnant? svarade jag, inte så lite brydd. Han själv förstås, det är väl bara han och jag här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ankaon 0 Postad 12 April , 2008 Efter för många öl i goda vänners lag blir fingrarna lätt snabbare än hjärnan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser