sportsman 0 Postad 10 April , 2008 hur mycket är en knop //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 10 April , 2008 en knop hehe, jag kunde inte låta bli, menar du i km/h eller längden Senast ändrad av Mariage | 10 april 2008 | 18:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anlito 0 Postad 10 April , 2008 Hej Andreas det är 1852m/Tim. //Anlito Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 10 April , 2008 Knop är väl ingen längd? 1 knop är ca: 1852 meter per timma eller 1,85 Km/h Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 10 April , 2008 ok, en knut då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 10 April , 2008 Beror det inte på vad det är för knop? En pålstek är väl mer än ett dubbelt halvslag... eller.... kanske inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 10 April , 2008 Är det vändstekt då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 10 April , 2008 En knopstek är 1,8 km lång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 April , 2008 En pålstek är väl mindre än ett dubbelt halvslag om man tänker på användningen. En pålstek används endast till att göra en tillfällig fast ögla på ett rep som inte har nån splitsad ögla. Ja jag vet att det finns många som använder pålsteken för förtöjning i ringar runt träd mm. Det dubbla halvslaget kan man använda till i princip allt. Skall man bara lära sig en enda knop, så är det dubbelt halvslag och i alla dess varianter. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 10 April , 2008 en knop är inte så mycket. 10 knop då börjar man komma någonstans 30 susar många runt i 50 knop då börjar livet 100 om man vågar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 11 April , 2008 Min genväg misslyckades! Prövar så här istället: En `knop` d.v.s. afståndet mellan tvenne `knutar`eller märken på logglinan, utgör egentligen 1/120 af engelsk sjömil eller `minut`, som är = 1,853m; då man alltid låter linan löpa 30 sekunder (=1/120 timma), utvisar antalet längder, som utlupit under denna tid, `huru många knop fartyget gör`, d.v.s. antalet sjömil i timmen. Källa: Uppfinningarnas Bok (band 9) Världssamfärdseln och dess handel. AB Hiertas Bokförlag Stockholm 1906. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 11 April , 2008 Ett mycket trevligt svar på frågan. Fin bår du har, om du bott närmare hade du kunnat vara med i postrodden mellan Holmön och Björkö. Se min sjöbod och fotoalbum. Mvh //bebr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 11 April , 2008 En pålstek är inte en knop, utan ...en stek.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 April , 2008 .. en Polskstek är inget vi rekommenderar ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 11 April , 2008 Intressant! Min skuta är säkert kusin till Din. Hör gärna av dig till: slungudden@spray.se, skulle vilja forska lite närmre varifån min Kajsa-Warg kommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 April , 2008 Kunde bara inte låta bli att citerat från förra knoptråden: Vid mätning av fart till sjöss, går det till så att man hyvade ut en lina med en bromsande skädda och knopar med jämna mellanrum. Samtidigt mätte man tiden eller så vände man ett timglas. Antalet knopar som löpt ut när sanden runnit ut, gav på så sätt farten i knop. Jag hyvade över en lång tamp med 30 knopar och med en hink i änden till kompisen som stod i fören och när jag fått upp ankan i plan skrek jag till medans jag tryckte på klockan, det var det sista jag sett av den kompisen. Senast ändrad av nikitalord | 11 april 2008 | 15:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 April , 2008 ..hur LITE är en knop ? Kan vara intressant att veta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 11 April , 2008 En knop e inte mycket...! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 12 April , 2008 Det här är MER än en knop iallafall! Kanske kan länken oxå förklara varför man även i luften använder sig av fartenheten knop? http://mittklipp.aftonbladet.se/app/viewMovie.action?id=10271 Senast ändrad av labbibia | 12 april 2008 | 08:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 12 April , 2008 Utan att veta säkert så skulle jag tro att de har snott den nautiska termen rakt av, de nyttjar ju även samma kulörer på styrbord och babords lanterna. Ha´ t pent Smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 April , 2008 När man inte har några vägar att följa måste man liksom sjöfarare navigera. En naturlig mätare för längd är då uppdelningen i jorden i grader och minuter (60:dels grad). Då är man där. En knop är en distansminut på en timme och sträckan mäts i dessa distansminuter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 12 April , 2008 Tack Forgus för ett klockrent svar! Då återstår bara att reda ut hur BRED en knop är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 April , 2008 Rätt smal ska den vara. Hastigheten ökar ju smalare knopen är. En riktigt slagen fartknop är som ett smalt streck bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 12 April , 2008 1 knop är väl 1 distansminut, det är ca 10.000.00 meter mellan ekvatorn och nordpolen, delat i 90 grader och sedan delat i 60 minuter 10.000.000 / 5400 = 1851.85 en kabellängd är en tiondel av detta dvs 185 meter /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 12 April , 2008 Aha! Blir ungefär som när man kör riktigt fort på land alltså? Tunnelseende? Ju fler knop båten håller desto smalare blir den? Har jag uppfattat svaret rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 12 April , 2008 OT: En eller två knopar bromsar väl ? Äh f-n kom på att allt man mäter påverkar man ! ta ingen notis om mitt hjärnsläpp, det plockar jag upp senare. /Jugge Senast ändrad av JuggeM | 12 april 2008 | 22:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 13 April , 2008 Nej, 1 knop är 1 distansminut (Nautisk mil) per timma! I övrigt har Du rätt. //Ordmärkaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirba 0 Postad 13 April , 2008 Vad var det där för dårar som hoppade över bron??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser