Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
sportsman

Åders gräns ???

Rekommendera Poster

jag är 14 år och undrar om det är någon åldersgräns på motobåt

min kommpis har en selco ( bilden) med en 28 hk motor båda är 14 år

får vi köra ??? utan att det kommer nån och vi får nån böter eller nåt sånt

mvh Andreas

post-29814-1394235420,0571_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är ingen åldersgräns ännu.

Ta bara reda på de lagar och regler som gäller först.

Glöm inte flytväst.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det finns ingen åldersgräns på motorbåtar.

Men jag är ganska säker på att den Selcon är mer än 14 år!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he jag tror nog att han syfta på att han och hans kompis båda e 14 År Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du kan ta skeppar examen (förarintyg när man är över 15 men ska du ha en båt som går fort så får du ta högfarts intyg och det är 18års gräns på de, tyvärr... :( Så blir det nu körkort så är jag helt körd! fär min gör nog c:A 45knop och jag är bara 16....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förslaget för båtkörkort träder i lag kraft först 2011 om det går igenom.  Så har du inte Sveriges längsta pubertet kommer du att klara dig utan körkort tills den dagen det behövs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antagligen av flera skäl.

1, Nu har regeringen lagt ett förslag som ska ut på en remissomgång (dvs myndigheter och statligaverk samt andra sakkunniga ska få tycka till om förslaget). Sen ska förslaget beredas vidare i utskotten och i partigrupperna för att sedan fattas beslut på i riksdagens kammare. Alla dessa processer har kortare eller längre ställtid och mycket kan hända under denna process. Det här med båtkörkort har man ju försökt med förut utan att lyckas åstadkomma en lag.

2, Man kan inte kan införa ett körtkortskrav från en dag till en annan. Skulle ju fullständigt skjuta båtlivet och båtmarknaden i sank under ett par år. Man måste helt enkelt få tid på sig att ställa om till de nya kraven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

.. en övergångsperiod  brukar det kallas .

Helt klart att det tar flera år innan alla har fått plats i skolbänken eller hur ..??

Kommer säkert att haverera rent praktiskt när 1.000.000 människor vill ta båtkörkortet .

-Den som lever får se ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej nu blir jag gla'  =) svarade på ett annat forum nyss, han är lika gammal som ja (16år) och har en vattenskoter som gör 70knop = typ 140km/h? rysligt fort, sen har han inte gått nå kurs än... =) men det blir nog bra i slutändan ! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

stoppa mig om ni kan,, ja vill inte lägga pengar på sånt,, :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha... nu förstod jag inte riktigt din mening med det du sa? vad ska vi stanna dej för?  och vad vill du inte lägga pengar på ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

menade körkortet till båt,, varför kommer de sån skräp,, har man kunnat köra utan så länge nu varför kommer de nu då? försök o stoppa mig om ni kan,, inget svårt dock min båt gör väll bara 20-30 knop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...