sportsman 0 Postad 10 April , 2008 jag är 14 år och undrar om det är någon åldersgräns på motobåt min kommpis har en selco ( bilden) med en 28 hk motor båda är 14 år får vi köra ??? utan att det kommer nån och vi får nån böter eller nåt sånt mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 10 April , 2008 Nej det är ingen åldersgräns ännu. Ta bara reda på de lagar och regler som gäller först. Glöm inte flytväst. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 10 April , 2008 Nej, det finns ingen åldersgräns på motorbåtar. Men jag är ganska säker på att den Selcon är mer än 14 år! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard79 0 Postad 10 April , 2008 He he jag tror nog att han syfta på att han och hans kompis båda e 14 År Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dumpdidump 0 Postad 10 April , 2008 Det var det roligaste jag läst sedan jag var en liten parvel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 10 April , 2008 du kan ta skeppar examen (förarintyg när man är över 15 men ska du ha en båt som går fort så får du ta högfarts intyg och det är 18års gräns på de, tyvärr... Så blir det nu körkort så är jag helt körd! fär min gör nog c:A 45knop och jag är bara 16.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dumpdidump 0 Postad 10 April , 2008 Förslaget för båtkörkort träder i lag kraft först 2011 om det går igenom. Så har du inte Sveriges längsta pubertet kommer du att klara dig utan körkort tills den dagen det behövs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 10 April , 2008 jasså varför detta? varför inte fortare ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dumpdidump 0 Postad 10 April , 2008 Antagligen av flera skäl. 1, Nu har regeringen lagt ett förslag som ska ut på en remissomgång (dvs myndigheter och statligaverk samt andra sakkunniga ska få tycka till om förslaget). Sen ska förslaget beredas vidare i utskotten och i partigrupperna för att sedan fattas beslut på i riksdagens kammare. Alla dessa processer har kortare eller längre ställtid och mycket kan hända under denna process. Det här med båtkörkort har man ju försökt med förut utan att lyckas åstadkomma en lag. 2, Man kan inte kan införa ett körtkortskrav från en dag till en annan. Skulle ju fullständigt skjuta båtlivet och båtmarknaden i sank under ett par år. Man måste helt enkelt få tid på sig att ställa om till de nya kraven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 April , 2008 .. en övergångsperiod brukar det kallas . Helt klart att det tar flera år innan alla har fått plats i skolbänken eller hur ..?? Kommer säkert att haverera rent praktiskt när 1.000.000 människor vill ta båtkörkortet . -Den som lever får se .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 11 April , 2008 Okej nu blir jag gla' =) svarade på ett annat forum nyss, han är lika gammal som ja (16år) och har en vattenskoter som gör 70knop = typ 140km/h? rysligt fort, sen har han inte gått nå kurs än... =) men det blir nog bra i slutändan ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 11 April , 2008 stoppa mig om ni kan,, ja vill inte lägga pengar på sånt,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 11 April , 2008 haha... nu förstod jag inte riktigt din mening med det du sa? vad ska vi stanna dej för? och vad vill du inte lägga pengar på ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 12 April , 2008 menade körkortet till båt,, varför kommer de sån skräp,, har man kunnat köra utan så länge nu varför kommer de nu då? försök o stoppa mig om ni kan,, inget svårt dock min båt gör väll bara 20-30 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 12 April , 2008 Okej ne vem vill det.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser