lyran 0 Postad 10 April , 2008 Om jag ska bygga en kärra till min båt, hur kraftigt stödhjul ska jag ha fram då om min båt väger ca 3,5 ton och är ca 9 meter? //lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 April , 2008 Hej, Jag vet att Bålstasläpet har extra kraftiga stödhjul fram på sina boggietrailers och deras REG-3500F boogietrailer byggs för maxlast 2720 kg i alla fall. Har själv ett sånt stödben med hjul på min Bålstasläpet (dock inte boggietrailer). Se i AL-KO KOBER katalogen, Stödhjul:http://www.al-ko.se/index.asp?CAT=2 Ett sånt stödhjul för 300 el 500 kg belastning borde ju funka för dig, belastningen på stödhjulet skall ju inte vara så mycket ändå. Det jag ville åt när jag bytte till kraftigare stödben och hjul var att själva hjulet är stabilare, inte såna där lite enklare i plast som förr eller senare går sönder utan navet är i metall och gummit (solid) är ganska kraftigt. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 11 April , 2008 Tack för det! Bekräftar mkt av mina egna tankar... Som sagt, benet brukar ju inte vika sig, snarare hjulet som ger upp... //lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 11 April , 2008 När man drar en släpvagn eller husvagn efter vanlig bil så vill man ha ett kultryck som är ca 75 kg. Dín vagn kommer att väga mer, men om du skall kunna dra den efter ett fordon så får inte kultrycket överstiga vad bilen klarar av och det är ju rimligt att det alltså ligger runt 100 kg. Då blir det samma tryck på stödhjulet eftersom det sitter nästan på samma plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 11 April , 2008 Båten måste ligga rätt på trailen. För att vet var den skall ligga får du räkna ut dess N-värde, dvs var på trailern tyngdpunkten skall ligga... (Kan dock vara knivigt att räkna ut båtens tyngdpunkt) Träffar du då rätt så behöver inte stödhjulet vara speciellt starkt eftersom de vanliga hjulen tar upp all vikt och stödhjulet bara tar 50 - 100 kg... Detta är även viktigt för att bilen inte skall vara fellastad vid körning... (Understyrning/överstyrning) *N-värde används av lastbilschaufförer för att räkna ut var på flaket lastens tyngdpunkt skall ligga men det är samma regler för trailer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 11 April , 2008 Låter vettigt, vet du möjligvis hur man räknar ut det på en båt? //lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 11 April , 2008 http://www.truckstop.nu/forum/viewtopic.php?start=0&t=221 På ovanstående länk finns en pdf-fil som berättar hur man gör. Tyvärr kunde jag inte öppna den själv för att kolla innehållet då jag har problem med Acrobat för tillfället. Kolla på den och läs hela den tråden för att se om du blir något klokare. Får du inte koll på det så återkom till mig så skall jag ta en titt i mina gamla skolböcker. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 11 April , 2008 Ok, ominstallerade acrobat reader och kunde läsa länken... Det kan framgå som ren mumbo-jumbo att försöka räkna ut N-värdet på en trailer när de bara har lastbilsflak som exempel men; Kort sagt kan man säga att tyngdpunkten på båten (om det är en motor båt så borde den ligga någonstans mellan motorn och mitten på båten, eller segelbåt ungefär mitt på båten) skall ligga något framför axeln på trailen. Om det är boggie på trailen så skall tyngdpunkten ligga strax framför mitten av de två. Ett lätt sätt att testa att man har båten på rätt plats är att lyfta i trailern längst fram. Man borde orka lyfta hela ekipaket (båt på trailer) något. Orkar man inte det är trycket för stort framåt. Faller båten bakåt är trycket negativt, dvs båten ligger för långt bak på trailen. Se bara till att lägga någonting som stoppar båten/trailen när du provlyfter så att inte tyngdpunkten flyttas bakom hjulen och båten tippar bakåt, t ex några träplankor etc.. Annars kan det bli dyrt. Återigen, lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 14 April , 2008 Tack för bra synpunkter! //lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser