Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
ZilSwe

Hur får man upp någon från vattnet?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och en kompis har diskuterat lite hur man på enklaste sätt kan få upp en medvetslös/skadat person från vattnet. För dom som har en bom på båten är det ju lite enklare, men hur gör man då man har en motorbåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska nog ta upp dom via aktern(för att inte välta). Men tungt lär det bli. En badstege hjälper nog till(man kan komma ned lite närmare den man ska dra upp). Men är man ensam i båten tror jag inte man klarar att få upp en medvetslös vuxen människa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vi funderade på lite olika lösningar med block å talga osv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man segelbåt kan bommen arrangeras som en lyftarm.

Med en kraftig man vid en vinsch  eller en med utväxling kan man lyfta ganska tunga grejer. Om det fungerar med en tung person i praktiken vet jag inte men har lyft utombordare runt 20 kg utan problem.

Möjligen skulle man ha en flerskuren talja så man får bättre utväxling då det frestar på rätt hårt i brytblocket för fallet i toppen på masten.

Värt att testa under lätta förhållanden. Vid manöverbord blir det mycket annat att tänka på än att leta fram prylar för att göra en talja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, ingen lätt uppgift. Förmodligen omöjligt för en normalstark person. Den enda lösningen skulle ju isåfall vara att bogsera in personen på grunt vatten, och samtidigt se till att han/hon har huvudet över vattenytan. Ingen lätt uppgift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså borde det vara lag på att alla båtar har mast och bom....Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

använd en båtmansstol i ankarspelet :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...