Teknikare 0 Postad 10 April , 2008 Hej, Under vårat projekt på gymnasiet har vi fått i uppgift att designa en mobiltelefon och vi bestämde oss att rikta vår produkt till båtfolk av olika slag. Så nu behöver vi er hjälp för att denna produkt skall bli så bra som möjligt. Vad skulle ni tänka er för funktioner som skulle kunna ingå i vår produkt. Vi har några exempel på funktioner som skulle kunna vara aktuella i detta sammanhang Följande: Flyta Normal storlek Komradio Synlig (som en typ utav räddningsfunktion) Fullständigt vattentät Gps-funktion SoS signal Automatisk väderleksrapport som uppdateras beroende på var du befinner dig. Den ska kunna användes i vardagen också Brusfilter Funktion för satelit-telefoni Tyck till och kom med egna idéer, vi är mycket tacksamma för svar. Tack på förhand, MvH fyra elever på Polhemskolan i Gävle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard79 0 Postad 10 April , 2008 Är den damm och stöt tålig oxå så skulle iallafall jag köpa en Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dea_F23 0 Postad 10 April , 2008 Jag som gillar att fiska, har en snabb planande motorbåt och är ute i dåligt väder skulle värdera följande funktioner: 1, Fullständigt vattentät. 2, Stöt och vibrationstålig. På riktigt, typ militärspec. 3, Ett riktigt fäste med laddning och som inte släpper luren vid en hård landning efter en luftfärd. Laddningen ser jag som en viktig säkerhetsdetalj, att luren har ström när det behövs. 4, Ska gå att använda med vantar/handskar på. Lullull runt om ser jag som mindre viktigt. Men en bra lysdiodslampa med sos-signal är iofs praktiskt. Att den flyter känns faktiskt inte heller som så viktigt, även om det kan vara trevligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 10 April , 2008 Jag vill ha en telefon som flyter om jag tappar den i vattnet och har en skarp färg som syns i vattnen. Jag skulle även villja ha gps mottagare i den så jag kan skicka signalen till min bärbara dator som har sjökort. Den Får gärna ha en nöd knapp som jag kan trycka in ifall en olycka skulle hända och att den då skickar gps positionen till räddningstjänsten som då lätt kan spåra mig och se var jag befinner mig. Skärmen behöver inte vara färg bara den är tydlig. En rejäl laddningskontakt. En bra högtalartelefon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teknikare 0 Postad 10 April , 2008 Ja det ska vi försöka få med! , tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teknikare 0 Postad 10 April , 2008 Tack så mycket för ditt svar!, Laddningen hade vi faktiskt inte tänkt på så noga och det var mycket bra att du tog upp det, vi ska deffinitivt ha me med detta i vår produkt. Ditt förslag med användning klädd i vantar/handskar var också något som vi inte tänkt på men självklart kommer att ha med i designen. tack igen för din analys! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teknikare 0 Postad 10 April , 2008 Tack så mycket för ditt svar! Vi har faktiskt tänkt oss att mobilen ska ha en skarp färg eller varför inte lysa när den kommer i kontakt med vatten?, Det där du sa med att ha en gps mottagare som man sänder vidare till sin bärbara dator var mycket bra. Tror att det är mycket mer användbart än att ha en Gps-display på mobilen vilket skulle kunna tänkas bli otydlig. Att ha en bra högtalarfunktion är nog användbart eller en specialbyggd handsfree snäcka som inte släpper in vinddrag och vatten? Tack igen för dina idéer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dea_F23 0 Postad 11 April , 2008 Något åt det här hållet. www.toughestphone.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbe 0 Postad 11 April , 2008 Man får inte heller glömma en rejäl uteffekt och en telefon med löstagbar förlängningsantenn att sätta på då mottagningen är lite sämre. Satelittelefoni är fortfarande för dyr för att locka fritidsseglare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 12 April , 2008 Mina önskemål / funderingar: - Flytande - Helt vattentät - GPS funktion som kan kopplas till Laptop - Ordentlig laddkontakt (som nämnts ovan) istället för skräpet som brukar vara med glappkontakter. - Bättre täckning än andra, då många platser har radioskugga (svårt att få med i design antar jag) - Enkel sos signal som anger positionen man är på mha GPS'en. - Stöttålig - Bra inbyggd kamera ? - Hyfsat stort minne - Kanske någon typ av koppling till båtlarm som är installerat (finns väl redan olika varianter man rings upp av/får bilder skickade från osv?) - Inställbar larmklocka/timer (finns redan på de flesta) - Räknare (finns redan på de flesta) - Anteckningsblock (finns redan på de flesta) - Loggbok ?? - Djupmätare/knopmätare ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser