Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
magnuslarsson

Regler när man döper om en segelbåt?

Rekommendera Poster

Hej. Jag skall döpa om vår segelbåt och undrar om någon vet vad som gäller. Har hört att det skall finnas en särskild prosedur man skall följa. Har någon koll på detta?

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns lite trådar om det redan, sök på byta namn eller nåt så hittar du dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av samma anledning som man ska undvika att möta en präst på väg till båten, lägga en silverpenning under mastfoten ska man inte glömma att döpa av båten i Neptuns register. Den ska alltså avnamnas innan döpandet kan börja.

Finns lite att söka som sagt.

Annars kan man hitta på något eget. Gärna på gammaldags högtidlig svenska eller önskat språk.

Sen lite champis och något tilltugg och halva släkten och vänner.

Lite kul att ha i tankebagaget och befrämjande för säkerheten vid kommande färder över okända vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en allvarlig procedur att döpa om en båt om man för tro gammalt skrock. Att byta namn kan man däremot göra hur ofta som helst - det gör t.ex. de flesta rederier när de köper båtar av varandra. Det betyder att fartyget behåller sitt urpsrungliga dopnamn men kallas något annat. Det lär inte förarga skeppsrået och havsguden på samma sätt som om man lättvindigt döper om båten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Haha Skrattande vi kör med bättre traditioner och tur är väl det. Som sagt, många är skrockfulla. Men garanterat så händer det inget om du bara byter namn, det har jag gjort massor av gånger eller varje gång båten har sjunkit Förvånad hehe, nejdå det har jag sluppit Flört Byt namn du bara Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inför omdöpningen av vår båt hittade jag Vigors interkategoriske båd afdøbnings ceremoni den finns på en dansk sida www.hodsagervej.dk/ välj sedan Om att sejle och Navnskifte. Det fordrar lite kunskap i det danska språket men det klarar ni säkert Förvånad

Även om det inte behövs, så känns det skönare i själen att man gjort vad man kunnat för att finna nåd inför Fader Neptun. Glad

Glöm inte att ställa till med en dop fest oxå. Alla tillfällen att fixa en fest skall tas i akt. Vi hade dop och 1:a advents kaffe med vänner och bekanta.

Lycka till med namnbytet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...