Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Ducato

Rena oljan med centrifug, inte Melitta filter

Rekommendera Poster

För att rena oljor till motorer och växellådor, behövs en centrifug.

Efter det jag har läst, så renar små centrifuger i dag oljans partikelstorlek ned till 1/10 micron. Normalt renar oljefilter ned till 10 micron. Har du smutsig diesel-, växellåds-, hydraulik-, eller vegetabiliska oljor, kan du rena dessa med en centrifug. Vid uppvärming av oljorna under reningsprocessen, tar du även bort vatten. Centrifugen är i första hand byggd för att monteras på dieselmotorn, för att under motorns gång rena oljan. Men den kan monteras utanför båten, t.ex. i en garage, för att rena oljor, typ växellådsolja.

Vid att rena oljan håller den längre, syntetisk olja är nästan till oslitlig, du får längre levtid på motorn, och kan öka tiden mellan serviceintervall. Enligt vad jag har läst, så är det mest oljebolagen som är restriktiva med oljebyten, även om några oljor slits, så finns det oljor som klarar sig längre. De vill ju sälja olja....

De partiklar som sliter mest på en motor, har storleken 2-7 micron. Därför får du en bättre olja, och olja som håller längre. Scania har användt centrifuger på sina dieselmotorer i många år.

Jag funderar själv på att montera en centrifug på min motor.

Det finns en annons på www.prylbanken.se Sök på motorolja så kommer den upp.

bifogar en bild jag hittade på nätet.

post-10001915-1394235419,6462_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan mormors gamla handvevade separator komma till heders? De har nog inte använts på 50 år. Kommer ihåg det sjungande ljudet från kuggarna som gav kitteln en hiskelig fart.

En salig granne till mig experimenterade med dammsugare enligt separatorprincipen men patentet hade nog redan etablerats då jag sett att det finns sådana dammsugare i handeln sedan några år tillbaka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

minns att på 70 talet fanns små centrifuger inte större än ett fickur på motorcyklar tex honda, principen var mycket enkel, men enklast är ju ett oljefilter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...