Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Britt-Marie1

Nimbus 3000 med bubblor i gelcoat

Rekommendera Poster

Hej, jag är i båtköpartagen och har tittat på en Nimbus 3000 från mitten av 80-talet som jag gillar. Tyvärr hittade vi ca 40 mindre bubblor i gelcoaten strax ovanför vattenlinjen på ena fribordet. Bubblorna var i storlek som en halv lillfingernagel. Vi stack inte hål på någon för att lukta. Dom jag har talat med säger att det garanterat är plastpest (Osmos) utan att ha tittat på det. Vad tror ni, ska man direkt avstå från köp? Talade också med en båtexpert om vad det kunde tänkas kosta att åtgärda och det var ingen kul historia. För det första omöjligt att säga något om omfattningen innan man börjar riva i det och med möjlighet att kosta upp emot 100 tkr att laga. Är det någon som vet vad en sådan här båt i bra skick i övrigt  bör kosta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du avvara tid till reparationen kan du använda blåsorna som prutmedel. Besiktningsmannen kan ge en fingervisning om omfattningen av skadorna och kanske en ungefärlig kostnad om ett varv ska utföra jobbet.

 

Plastpest är inget som påverkar skrovets hållfasthet om det åtgärdas. Man stoppar osmosen med epoxi som stryks på ett väl renskrapat och uttorkat skrov. Det finns en hel del om böldpest eller  plastpest att  googla fram liksom säljare av epoxi kan tala om hur det går till för att få bästa resultat. Ett enkelt men hårt jobb som man inte så lätt misslyckas med om man inte har för bråttom. Får man hjälp med renskrapningen av nån firma som kan blästra botten så är det bara att vänta tills det torkat, fuktmäta (kan besiktningsmannen göra) och måla på epoxi.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde för 4-5 år sedan precis som föregående skribent föreslog, d.v.s anlitade ett företag som blästrade botten (i detta fall snipa på 26 fot). Vill minnas att kostnaden (med moms) för blästring gick på 5000 kr, till detta kom epoxispackel samt primer/epoxifärgen vilket också gick på ungefär 5000 kr. Arbetet i sig är inte mycket värre än att bottenmåla ca 6 ggr, i mitt fall en del spacklingstimmar. Motsvarande jobb på en 30 fots båt idag bör stanna på max 20 000 tycker jag om du gör en del själv. 

 

      

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det låter enkelt men bubblorna är alltså några centimeter ovanför vattenlinjen. Det måste ju innebära spackling och reparation av gelcoaten. Experten jag rådfrågade talade om att det skulle torka ur över hela vintersäsongen. Så kommer man ju till frågan hur stort område som är skadat...bara det man ser eller finns det även risk för skador som inte är synliga? Det verkar inte som att ni tycker att det är en särskilt allvarlig skada??? Tack för era synpunkter förresten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen är det bara en blåsa i gelcoten, det hårda plastskikt som täcker det vattenkänsliga glasfiberlaminatet som båten är byggd av.

 

Har du tur så är det i ett färgskikt som ligger utanpå gelcoten. Då har det ingen betydelse alls. Kolla med lite skrapprov om det är ett skikt av färg (snobbranden) som är målat på gelcoten. Ganska vanligt att man målar med en vit färg som kan bubbla sig. Vi målade på vår gamla båt en ny rand varje vår då det var en enkel enkomponents lackfärg som gärna flagade av.

 

Då det är över vattenlinjen är det nog ingen vanlig osmos (plastpest). Kolla detta på skrovet under vattenlinjen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I praktiskt båtägande som kom i lådan idag inleddes en serie om osmos. Jag har inte läst den ännu men det var en lång artikel i en serie av artiklar. kanske svaret finns där.

Cheers,

Nic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte att det är någon färg målat på gelcoaten där bubblorna är. Snobbranden är ovanför. Bifogar en bild på två bubblor. Tyvärr är bilden inte av någon vidare kvalitet.

post-10002068-1394235420,9855_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Forgus 31 skriver. Osmos inträffar under vattenlinjen p.g.a. att vatten vandrar in i laminatet på ställen där det finns föroreningar inbakade. Om inte båten legat med den blåsiga ytan under vatten under lång tid kan det inte röra sig om osmos. Gissar att det trots allt rör sig om en dåligt lackerad eller topcoaterad skada. Kan vara mycket svårt att se, men det syns om du skrapar hål på en blåsa.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåsorna på bilde ser ju rätt stora ut. Du kan möjkigen inte ha nävar som dasslockFlört

 

Har du ingen inärheten som kan plastjobb som kan titta på blåsorna. Då de är på fribordet är de ju på sätt och vis besvärligare att laga och det blir nog omlackning av fribordet när det är så många som 40 st. Var dom bara på ena sidan?

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vad vi såg så var det bara på den ena sidan. Ska inte svära på att det inte fanns några under vattenlinjen...det blir ju svårare att se på flammig bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...