Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
fischer

Mobitronic laddar 15V....!?

Rekommendera Poster

Hej, Jag har en fråga om min Mobitronic laddare (25A med dubbla utgångar. Den laddar 14,8-15V i boostläge, sedan om några timmar övergår den til underhållsladdning med 13,6-13,8 som den ska. Jag undrar om det är normalt med 15V eftersom det står i instruktionsboken att den ska ge 14,4V (temp 20). Jag har även köpt nya batterier så det kan inte vara fel på dem. Hjälp! Jag är orolig för att laddaren ska förstöra batterierna eller något annat... Tacksam för svar, Max. :roll:

post-1913-1394234267,8164_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Om du har en extern tempgivare och har mätt då batterierna varit kalla(under 20 C) kan detta vara normal. Dra i.s.f. ur givarkontakten och mät igen. Nu skall det bli 14.4 V oberoende av temp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

Låter inte normalt, ring Waeco 031-734 11 10 och fråga. Tala gärna här om ifall de ansåg det vara normalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jag hade samma fel på min laddare. Det visade sig att potentiometrarna hade ärgat så en omkalibrering vad nödvändig. Behövde även byta till nya batterier då den höga spänningan kokade sönder batterierna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Maxrelax! Hur gör man en omkalibrering? lämnade du in den på service eller fixade själv? hur i så fall? Tack för svaret. Max Fischer. :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Du får nog skicka in din laddare till Waeco i Göteborg. Så felsöker dom den. Jag lämnade in min.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Undrar allmänt hur ni upplever era mobitronic-laddare? Är sugen på en 945-012TC 45 Amp/12 V som laddar 2 batt underhållsladdar startbatteriet. Bara undrar? Var era laddare gamla när de hade börjat ärga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Min funkar perfekt, efter jag har kalibrerat lite (skruvat lite på et motstond) nästan 1 år sen. Den sitter fast året runt i båten, redan 5-7 år tror jag, inuti ser ut som ny, inga problem. Kan rekomendera!! Fischer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...