Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Henke9999

Regga in trailer av husvagns chassi?

Rekommendera Poster

Hejsan!!

Någon som vet om det går att rega in en sådan trailer till 80kmh?  Vad krävs, kostar? Någon som har erfarenhet av detta?

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det, men som Peter_K säger, kolla med VV de vet och det är förenat med vissa kostnader och konstiga regler så att det inte ska löna sig allt för mycket att fixa själv... Så var det iallafall när jag höll på med ett liknande projekt!

Lokala polisen svarade mig då på en direkt fråga: Varför krånglar Du till det, se till att Du provkör när Du ska sjösätta så är problemen borta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båtkärra är en husvagn på papperna, och nått problem har inte jag haft.. 2 besiktningar...

Sålänge du inte ändrar axelavstånd, längd och bredd borde det inte bli problem.

Köp en fuktskadad husvagn så är så lång som möjligt (dvs axeln långt bak), kan bli lite kinkigt med tyngdpunkten annars...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt en båt trailer av en husvagn, anv bara axeln och påskjutsbrommsen (kopplings handsken).

Inga restrektioner med längd o breddmått dom mäter om den vid reg besiktningen, du kan montera axeln var du vill på en ny ram

Man måste anv samma chassienummer som husvagnen och det måste stansas in i den nya ramen man måste också flytta över typskylten.

Husvagnen får ej heller vara utskrotad och borta ur systemet, den måsta vara regg registret men kan vara avställd.

Men som skrivits tidigare det blir husvagnsnamnet avsett för båt transport i pappren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men jag slapp reg besiktningen....

 

I princip har jag bara skrotat bort det som suttit på ramen och satt dit winschtorn och lite rullar...

Funderar faktisk lite på att montera typ en såndär sjösätttningsramp som man snabbt kan montera. Då kan jag kanske tillomed sjösätta från stranden om det inte e för långgrunt...

 

problemet med viktfördelningen har jag löst med en låda med lösa vikter på draget, vilket gör att jag kan ändra kultrycket beroende på hur båten är lastad..

Typ att jag lägger ankaret med kätting och reservdunk där...

 

Ska man bara ha kärran för lite transporter då o då så...jag har inte överarbetat *lol* Men det funkar om man vill dra iväg en längre bit en kväll/helg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Reglerna är mycket generösa, tänkte ta steget fullt ut och rega in hela båten som släpkärra eller husvagn, lämnade in en ritning och  inget problem ev kunde man slippa bromsen om den gick att få i med eu dispance, dock ville de att jag skulle ha någon form av parkeringsbroms, ankaret var de dock lite tveksama till.  så håll er under 750 kg och det mesta går att få en som 80 kärror.   Jag reggade aldrig båten för blir det hjul på den är det bättre att kalla den för båt eftersom vägtrafikkungörelsen inte har uptagit någon hastighetsgräns för båtar på land. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...