Rovarn 0 Postad 11 April , 2008 Jag tror säkert vi kan hitta fler frågor där vi delar uppfattning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 11 April , 2008 Vilken är bäst, Volvo eller Saab? Det beror på vem man frågar, av de två Du nämner anser jag att SeaClear är bäst! Men Du kommer garanterat att få svaret att Fugawi är bäst av någon annan och dessutom en massa tips på de andra sjökortsprogrammen som finns. Senast ändrad av Rovarn | 11 april 2008 | 17:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 11 April , 2008 Jag har hela världens sjökort på cd, men har inte lagt in dom än. Skitsvårt att läsa direkt på cd´ n. Sedan har jag skitprogrammet vista, som jag inte ska ha mer efter det här. Xp, eller Xp-pro är bäst när det gäller att öppna bsb filer. Det ska finnas ett program som gör att man kan uppgradera vista på Transas, men har inte hunnit kolla än. Sen ska man ha nå´ n jäkla puck också jag har aldrig gillat puck! Uh! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 April , 2008 Har både SeaClear och Fugawi instalerad på den datorn jag använder till navigation. Har (hade) en svärson som var dataguru. Jag kom aldrig igång med Fugawi. Tyckte initialt det var krångligt, så jag har bara kört med SeaClear. Det är ju gratis och fungerar helt ok för min del. Har seglat sträckan Haparanda till Krokstrand och Kungshamn till Thyborön och åter, samt en massa mindre turer med SeaClear och det har fungerat utmärkt. Å andra sidan hade det nog fungerat nästan lika bra med pappersjökort. Undantaget som jag betecknade som nästan är tre seglingsdagar där vi fick tjocka. Dimma där man inte såg handen framför sig. Då var det underbart att ha det digitala sjökortet ihopkopplat med GPS;en tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 April , 2008 Jag har heller aldrig vari så mycket för ishocky - fast det är i alla fall bättre att titta på än fottboll. Har även jag införskaffat en puck, typ GPS hos Claes i sjön. Min dator gillade den inte och började tjafsa om administratörsrättigtere och liknande när jag försökte få fart på det hela. Nej taca vet jag papper och blyertspenna. det fungerar alltid. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 11 April , 2008 okej tackar själv har jag fugawi och nu har jag installerat seaclear, lixom vet ni nått bra ställe där man kan köpa en gps mottagare ?, helst ganska billig! tänkte eftersom fugawi inte är gratis men seaclear är det. så trodde jag fugawi var mkt bättre... aja får väl testa nu och se =) hittade förresten en skit bra download på piratebay var allmänt ute och kolla bara , det är 378 sjökort med över hela sverige och dom flesta är från - 98 och -05, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 11 April , 2008 Jo jag har i framtiden tänkt att det skulle bli något digitalt, har alltid seglat med papperskorten och inte i farlederna Nu när jag fick klart för mig så ska jag segla där Nejdå, det snurrar till ibland och man vet inta vad man pratar om. Hade tänkt skaffa det till denna båten, men satsar allt på nästa istället. Vi byter ju snart. Och handlar man till den här, får man inget för det ändå. Så det blir bortkastade pengar. Vi sticker nog norrut i år som det ser ut och tar Åland på hemvägen. Så om du Tommy,vill känna en sån där deja vu känsla i sommar. Då kanske vi ses vid Höga kusten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 11 April , 2008 Den laddade jag också ner, men får inte upp dom. Har du vista så måste du hitta uppgraderingen. /U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 11 April , 2008 Hejsan ! nej jag har INTE vista - har aldrig fallit mej i smaken... , du gör så här: tryck på file uppe i hörnet ,chart , not listed , går till mappen där du lagt dina sjökort som är i bsb format? , klickar på sjökortet du ska ha och du har framme det, hur man får alla korten i listan har jag inte listat ut än men så äre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 11 April , 2008 Ok, tackar jag ska testa det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 April , 2008 Hej Urban Nej det blir inte Höga kusten för mig i sommar. Men det hade varit fnt att segla i bottenviken/havet nån mer gång i livet. Fick förfrågan på jobbet om när jag ville ha semeser i sommar - jag har ingen aning. Fast jag har nog tänkt mig sen semester. Tidigare när jag var arbetsledare och hade två man som kunde ersätta mig och som bägge hade fruar som hade industrisemester så blev det naturligt att ta semester i Augusti. Augusti är egentligen en bra tid att segla på. Oftast skapligt väder. Inte så många båtar ute så det finns gott om plats i naturhamnar och i gästhamnarna kan man ligga långsides, vilket man också kan göra i de norska naturhamnarna. Någon Evasion 29 blir det inte denna sommar, men vi får se nästa vår. Kanske hemsegling från Kanalöarna via Calidonia kanal eller var min nästa båt finns vid det tillfället. Om det blir nån längre segling kanske det blir Norska Sörlandet eller Danska Limfjorden. Det sistnämnda om frun kan följa med. Det var hon som ville segla till Limfjorden, men var tvungen att hoppa av resan. Det kan ju inte bli lika dåligt som förra året - eller? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 April , 2008 Det tror jag också. Det kanske tom är lättare att göra upp en lista på saker vi inte är överens om, men det tror jag vi struntar i. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 11 April , 2008 Håller med dig! Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 11 April , 2008 Tommy Nej det kan det inte bli, eller får det inte bli. Evasion 29,an. Jag hoppas du hittar en sådan om du då fortfarande vill testa på dubbelkölat. Kanske att du ska prova på att segla den först. Den var väldigt fin iaf. Jag skulle också kunna tänka mig en sådan och så praktisk sen, vid upptagningen. Far du till Norge så köp ideal flatbrö, fiskekaker og pils. I vilket fall så ska ni ha en trevlig, torr och varm semester. /Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser