Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
homersimpson

Har all blivit tokiga ?

Rekommendera Poster

Letar beg Buster framför allt på Blocket och jag häpnar över de begpriser som råder !

Ett ex. En Buster L från -00 med motor från samma år begär de 115 000 kr för. En sprillans -08 m motor 50 hk på båtfirma märk väl kostar i år 140 000 kr. Självklart kommer jag köpa en ny men vem betalar dessa priser för de begbåtarna. Vem skjuter inte till den spottstyver det rör sig om ?

Jag har massor med exempel. En begär för en -06 155 000 kr således MER än vad en ny kostar ! ?

Mn fråga till Er kunniga är hur detta kan vara ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju bero på vilken utrustning som medföljer båten. Ett akterkapell går på cirka 12.000 kronor som exempel. Den kampanj som Buster har i år för en -08 båt är 155.500 med Yamaha F50 för en enkel pulpet och 161.900 för en med dubbelpulpet. Men alla Buster ägare har ju i alla år hört att Buster är så bra och har länge varit utan riktig konkurrens. Nu finns ju RIKTIGA aluminiumbåtar som Anytech och Alucraft som i mitt tycke är RIKTIGA aluminiumbåtar. Buster är ju hellackerade nu och har nog vänt sig till lite mer svensson kunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak är ju vad de begär och sedan vad de faktiskt får. Båtarna du nämnde priser på ligger sannolikt kvar ett tag på blocket just av den anledning du beskrev. Folk köper nytt i stället, må vara med mindre utrustning. Har du ringt på någon och frågat vad de är beredda att släppa dem för?

Jag har som du undrat över begagnatpriserna på båtar av speciell modell. Buster verkar tillhöra ett av de märken med bäst andrahandsvärde och det beror nog på att kunderna ser dem som underhållsfria och att de alltid (eller oftast) får goda betyg i båttidningstester.

Fortsätt leta. Du borde hitta en prisvärd begagnad Buster. Men du måste kolla utrustningslistan på den begagnade båten noga och jämföra med vad det kostar nytt. Är exempelvis trailer med så har den ett stort värde även i andra hand. Håll koll på begagnatmarknaden och slå till när rätt exemplar dyker upp.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upptäckte samma sak då jag köpte min Silver Fox ny. Först letade jag efter begagnade men upptäckte att en två år gammal Fox med lika gammal motor endast låg 10 - 15 t under nypriset för en ny. Och då var utrustningen inte bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver oftast komplettera handlarns båtpaket med kapell, bord, plotter, securmark, spårningsutrustning, dynor, etc etc. En beg båt är oftast komplett.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla efter i Finland. Båtarna är billigare där och något problem med tull eller dylikt är det inte eftersom båda hör till EU. Det är såattsäga bara att åka över och handla och sätta sig i och köra hem. Titta på www.venenetti.fi  Språket är oftast heller inget problem för många pratar svenska fastän dom har finska namn och engelska brukar annars fungera enligt egen erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig. Beg båtar är dyra på marknaden, en del tycks ha extremt bra andrahandsvärde. Buster tillhör troligen den kategorin.

Jag tror det beror på att båtsäsäsongen i Sverige är tämligen kort, vilket gör att efterfrågan på begagnat är större än efterfrågan på nytt. Ibland blir det dock helt löjliga proportioner, vilket du beskrivit ovan. Har själv också sett exempel på säljare som vill ha mer betalt för sina begagnade grejer jmf med vad det kostar nytt...

Extrautrustning, typ båtvagn, GPS, m.m. kan väl vara en del av förklaringen, men motiverar knappast det hela.

Tycker du gör helt rätt som köper nytt. Dels lär du väl få igen merparten av pengarna då du väljer att sälja och dels slipper du ta risken att köpa något som är defekt. Skulle du ändå ha oturen att få tag i ett måndagsexemplar har du oftast minst 1 års garanti. Det gäller knappast på blocket.

En bil som år 2000 kostade 140 tkr är väl idag på sin höjd värd 30-40 tkr. Det beror knappast på att båten har en överlägsen teknisk livslängd, utan enbart på en högre efterfrågan. På lite större båtar tror jag visserligen att det fortfarande är en hygglig värdeminskning. Nya båtar med utombordare och en prislapp upp till 300 tkr, tror jag däremot att man många gånger gör rätt i att välja fabriksnya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag begärde in en offert på en ny Buster från Finland. Jisses vilken skillnad i pris! Det började med att jag läste en test från Finland och såg Euro-priset (förövrigt förstog jag inte mycket av artikeln :-). Så det kan vara ett alternativ.

Annars så finns det just nu ett enormt överutbud på beg-båtar till salu. Prutmånen är väldigt stor. Buster L är lite speciell i.o.m. att det är en väldigt populär båt. Bränslesnål och rätt tuff. Honda 50hk (förra modellen) och Buster L var rent ut sagt supersnål.

Att göra liknelsen bil och båt haltar lite. Bilen är mer komplicerad, används mer, beg-tjänstbilar måste ut på marknaden samtidigt som privatägarna behåller sina bilar längre. -Man vet vad man har men inte vad man får. Slutligen... Båtar rostar INTE!

Mindre båtars akilleshäl är motor och motor/styrreglage. Relativt lättkontrollerade prylar. För övrigt räcker det med att göra en okulärbesiktning, framförallt betr. en Buster L.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj! Aj!

Såg att inlägget var från april! Jag fick upp det på skärmen och trodde det var aktuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...