stege 0 Postad 9 April , 2008 Innan jag börjar med att försöka ta bort mitt 290dp drev så tänkte jag hör om ni har några tipps att ge mig ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 April , 2008 Det är inte svårt alls. Men DP290 kräver lite styrka att hanteras på backen. Du behöver insex skruvmejselset. Har inte dimensionerna i huvet, 6 och 8 behövs har jag för mig. Av med snurrorna med hjälp av specialverktyget. Skruva loss kåpan och lossa växelvajer. Ta bort saxsprintar från powertiltcylindrarna och ta ut sprintarna. Lossa Klumpen som sitter i styrhjälmen, två insexsskruvar Lossa slangklämmor på de två bälgarna och kylslangen. Ta bort låsskruvar för huvudsprintarna. NU måste du lätta på drevet lite och hålla i medan du drar/knackar ur huvudsprintarna. Dra utåt loss från drivaxeln och lyft sakta ner på marken. Du får det knappast upp igen utan att vara två, en som lyfter och en som mekar in den f-bannade drivaxelkopplingen med splines. Eller ha en praktisk liten monteringsvagn... Bilden är på skölden efter demontering av mitt DP290 drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 9 April , 2008 Ställ en garagedomkraft under så du kan avlasta sprintarna och slippa hålla drevet annat än i sidled. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 9 April , 2008 istället för en domkraft kan du använda dig av en motorlyft (http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=102766) om du har tillgång till en sådan... övärderlig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 9 April , 2008 Stämmer bra med min erfarenhet. Kanske skall tilläggas att klumpen i styrhjälmen brukar sitta så hårt att man måste pressa ut den. Det gör man genom att, efter det man har tagit bort insexskruvarna, dra en skruv växelvis, eller helst två samtidigt, ner i de två mindre skruvhålen på klumpen. När dessa skruvar bottnar i klumphålet pressar man ut klumpen genom att dra åt dem. Tyvärr har dessa skruvhål någon idiotisk amerikansk gänga, men i.af. på mitt drev passar skruven (-arna på vissa modeller) som håller kåpan. (Hoppas förresten att den som valde den vansinniga blandningen av gängor på VP:s drev och dieslar får stå i helvetet och skruva på sina konstruktioner i evigheters evighet.) Observera ockå, och memorera, hur slangkämmorna som håller fast bälgarna på drevet sitter. Det svåraste med att återmontera drevet tycker jag är att få bälgarna på plats. (Samma konstruktör som valde gängor har antagligen varit framme.) Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stege 0 Postad 10 April , 2008 Jag tackar för inläggen !! Nu vet jag vart jag ska börja så vi får se hur det går i helgen . Tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 April , 2008 DP-drev är ganska stöldbegärliga. Det tar som synes inte många minuter att stjäla ett för....25-30 000 kr eller vad det kan kosta? Därför plockar jag av mitt under vintern. Hoppas vi inte gett bruxanvisning till någon drevtjyv nu...? :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser