Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
81722

Nimbus 4004

Rekommendera Poster

Jag funderar på att byta båt, och tänkte på en fly version. Nu undrar jag om någon har erfarenhet av en Nimbus 4004. Man har ju hört om båtar som har för hög tyngdpunkt pga av flyen, är detta ett problem som även Nimbus har ? Är detta en båt med BRA SJÖEGENSKAPER ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte mycket gott att säga om svenska båtar med sjuka överpriser. Har ingen erfarenhet av just den du frågar om. Men Nimbus för mej = svindyra, skvättiga, halvplanande (i bästa fall) flodhästar på sjön. Får ju köra med kapell uppe i hakvmeterssjo pga att sjön slår över...

Titta på Amerikanska alternativ rekomenderar jag. Mer båt för halva priset..

Vår lill-flya har inga problem med ostabilitet. Ska mycket till innan vi behöver dra av från marshfart 20 knop...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan...

Jag har sjælv en Nimbus avanta.Tycker inte det ær något problem.

Så jag tror inte du skall vara orolig..

MVH  Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

....tror inte det var frågan !

Du ska nog läsa första inlägget igen , och sedan leverera ett svar , om du kan !!!!!!

//JCC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, frågan var om det stämde att båtar med flya har för hög tyngdpunkt. ! DET SVARADE JAG PÅ vad det gäller våran flya. Frågan var generell och gällde inte Nimbus enbart, utan båter med flya...  (Hoppas att jag är tydlig nog så att du förstår)

Sen var det om sjöegenskaperna, då svarade jag vad jag tyckte om Nimbus generellt men samtidigt att jag inte hade erfarenhet om just den modellen!!!

Rekomenderade i stället Jänkebåt som har bättre sjöegenskaper och är billigare..

Ja, jag är negativ till Nordiska kvalitetsbåtar, har haft en del och dom har absolut inte varit värda pengarna...

Det är nog du som får ta och läsa inläggen bättre... OM DU KAN.....

Du däremot tillförde ju inte trådslkaparen ngt,....

(Rätt onödigt inlägg ÖH-taget...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp Svenskt om du vill behålla högt andrahandsvärde.

Har aldrig hört om att Nimbus har sämre sjöegenskaper

än nåt billigt skräp från USA.

Tvärtom, stabilt och robust, jämför bara viktiga

detaljer som knapar och pulpits m.m.

Jämför en 10 år gammal Svensktillverkad båt

med en lika gammal Amerikansk så ser du skillnaden.

(nej, jag jobbar inte hos Nimbus)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den okuniges råd.

Har du båtkunskap och vet vad du ska kolla efter så är en jänke bättre. Har tjänat på mina tre bayliner, förlorat på mina två svenska...

Visst jänkare är billiga och därför har många ägts av landkrabbor som inte har skött dom. Men det är ju då inte fel på båten utan dess ägare..

Det är rent bulls*** att man förlorar på jänkebåtar. Visst om man är helt inkompetent och inte har en aning om vad man ska kolla efter så gör man det, men det gör man även på dom skandiviska också isf,...

Har min tredje Bayliner nu. Den har fått kritik för dåliga fönster, dåliga knappar mm,mm. men hur som haver är allt orginal fortfarande efter 18 år.

Av den typ av utrustning har vi bytt motorrumsfäkt och en länspump. Det finns tre i båten. Tex en Nimbus har väl i bästa fall en.

Visst vi har reparerat motorn, bytt generator, startmotor osv, men dom motorerna ligger ju i skandinaviska båtar med, har inget med båtmärket att göra...

Såg ni Baylinern som hade gått på i KB:arna. Den höll sej flytande med sin egen länspump.

Hade en örnvik kabin. Pullpitträckena skakade loss i enmetersjö från karlshamn. Träpulpeten kändes som den skulle ramla ihop hela tiden. Stampig som fan i minsta sjö. Bella 650 usla sjöegenskaper och ändå kallades den för sjöjeepen i båt press. Skåppsluckorna var lövtunna, limmade skåpslås som lossnade, pullpiträcken som var fästa med träskruv (ej genomgående bult med mutter)  mm,.. I vår bayliner i dag har vi masiv köksinredning som inte ger sej i 1:a tget... Bultade pullpiträcken mm, mm,...

Njä, ska man snacka skit om jänkebåtar så får man vara påläst. Visst, det finns säkert en viss kvallitetsskilnad, men inte som motiverar den sjuka prisskilnaden. Dessutom har ofta jänkebåtarna bet, bätttre förarmiljö och sjöegenskaper.

En del Nordiska tillverkare vet ju inte ens vilken sida ratten ska sitta på :-)...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjöegenskaper. En nimbus 2600 gör väl typ 12 knop, och stänker in i den farten. för samma pris får du en 10 år nyare båt som marshar 22 knop, går torr, har flybridge, är bet, mer utrustad mm...

Visst dom sjunker inte. Men jag tycker inte att man ska behöva köra med kapellet upp vid småsjö när solen skiner. Då sitter vi på flyan och bränner i 22 knop om vi vill. Detr är det jag menar med sjöegenskaper...

I tolv knop har ju alla båtar bra sjöegenskaper....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Nimbus toppar 35 knop ,har 3 automatiska  lænspumpar viktigast 2 manuella...

Det går att hålla høgre fart i sjøgång æn med mina tidigare båtar.

Jag har haft 2 Bayliner en-89 lite dålig kvalitet,en 99 mkt bra kvalitet,men inte fan gick de torrare æn Nimbusen....

Hur i he kan du jæmføra en 4004,som trådskaparen frågade om,med ørnvik,eller en liten 2550 Bayliner....?

Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är en mkt fin båt, dock är dn ju dyr. Har du tittat på skilsö 33 eller tycker du den är för liten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det var lite kul att du skrev '' Den okuniges råd''

jag titta på din sjöbod och kanske inte förstog hur du skulle ha så mycke mera kundskap i ämnet  , stora båtar med fly och helst Nimbus 4004, som trådskaparen ville har svar på!

Jajaja.. blir nog bra till slut !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter 40 års erfarenhet med båt(ar) vet jag vad man skall titta på.

Fast egentligen behövs ingen erfarenhet, det räcker att gå

runt i våra hamnar och kolla på land eller vid bryggor.

Även en halvblind skulle märka skillnad.

That's it...over'n'out !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag har några alternativ nimbus 4004, stotebro 340, princess 360, fairline corsica 37, sealine 360.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle rekommendera Bayliner 2858 med fly:a, den senaste modellen är snyggare än den äldre.

Däremot tror jag den äldre har bättre sjöegenskaper p.ga. mer V-botten och regälare steglister.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att 2858an(den nyare)ær en vældigt fin båt..

Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nästan alla svenska båtar byggs i polen och ryds använde sig av four winns skrov på vissa modeller när dom byggdes i sverige vet ej om ryds byggs här längre.det är inte fel på jänkebåtar jag tror många är avundsjuka bara för att dom är mycket snyggare!!! har själv en jänke -dc i mint condition mvh

post-10001402-1394235742,8261_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SKulle vara intressant att höra vilka nästan alla svenska båtar det är som byggs i Polen? Örnvik o möjligen någon marginalspelare typ Seamaster till. Dessutom bygger polackerna på specifikation som alla andra, vilket gör att det går att hitta utmärkta båtar byggda i Polen.

Nimbus byggs i Mariestad, Storebro och Visby(ett tag till bara). Storebro byggs i Storebro.

Kanske ingen större skillnad i hållbarhetskvalitet mellan jänkare och svenska båtar. Dock hästlängder i utförandekvalitet på de flesta båtarna. Titta på beslag, rostfria detaljer, inredningskvalitet mm. På dessa punkter får man helt klart vad man betalar för.

Bra skrov har jänkarna alltid haft. Dock har de nordiska tillverkarna satsat mer på skroven på senare år och klart kommit ikapp. T ex Nimbus R serie mfl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

parollen nordiska kvalitetsbåtar säljer många på men dom är byggda i Polen och Estland några jag kommer på är Örnvik, Crescent, Anytech, Flipper och Uttern. men dom behöver inte vara dåliga för det . och det här med utföandekvalitet och sämre rostfria detaljer, beslag kan jag inte hålla med om inte på min four winns från -94 iallafall mvh.

post-10001402-1394235743,097_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...