Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
beamer13

Powertrim/tilt hydralikproblem Johnson 110 VRO

Rekommendera Poster

Har en Johnson 110hk VRO -88 på min Särki 570 Kabin där det är problem med tilten. Elmotorn fungerar fint och den går att köra neråt men inte uppåt, då orkar den inte. Det första jag kollade var naturligtvis oljan men den var fin och det var även fullt.

Antar att det sitter ventiler och prylar till hydraliken och kanske det är nåt sånt som hängt sig? Ingen som har varit med om samma problem och lyckats lösa det? Är det något som går att riva isär och renovera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det går! allt på en motor går att renovera. Om du får upp den en bit och den sedan sjunker igen kan det vara en ventil som läcker, annars är det nog pumpen som måste renoveras. Med en verkstadshandbok blir set lättare att skruva.

//bebr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla det elektriska, en trimmotor drar en hel del kräm och har du dåliga kablar/dåliga kontakter mm, så blir den svag... Kan tom, vara brandrisk om oturen är framme. Har själv fått fixa ärjade kopplingar till min trim/tillt-motor...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Ska börja med att kolla det elektriska då det känns enklast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mitt fall var det hydraliken som spökade, trycket blev inte tillräckligt högt. Monterade av hela paketet och började kika lite på hur det hela fungerade. Noterade att det fanns diverse skruvar på undersidan tilten osv vilket var de olika ventilerna som öppnar och stänger. Började med att skruva ur dessa och motionerade dom, var även lite skit på den ena. Monterade ihop men det fungerade ändå inte. Kollade vidare och hittade en mindre skruv på höger sida där man helt enkelt ställer trycket. Skuvade in den en bit och då började allt att fungera igen :=). Troligen så är den ställskruven fjäderbelastad och antagligen är fjädern slut el av i mitt fall.

Symptomen på min tilt var att den inte orkade hissa men gick att köra nedåt. Den gick dock långsammare nedåt än vad den skulle. Man kunde även pressa ner motorn med handkraft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...