Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Sparre

Få bort gammal bottenfärg?

Rekommendera Poster

Har köpt en båt som är ganska skrovlig undertill. Det sitter kvar en massa gammal bottenfärg. Ser ut lite som lager på lager och så har det flagnat en massa. Hur angripar man det på bästa sätt?

Tänkte att man kanske ska försöka våtslipa med ett 100-papper eller dyl, men kanske finns det något enklare sätt? Skrapa? Vill ju inte göra allt för stora reopr i gelcoaten heller...

Hur gör ni andra? (På tidigare båtar har jag bara målat på ett lager till, har aldrig brytt mig eller behövt ta bort gammal färg).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar bli lite jobb om man bara använder våtslippapper.

På en liten båt och om den ligger på trailer så går det nog. Men själv skulle jag nog slipa bort all färg och lägga ett lager epoxi på gelcoaten innan du målar på ny färg. Sluresultatet blir kanon och du får lättare i många år framåt när det gäller vårrustningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vad är vitsen med epoxin? Motverkar plastpest står det hos färgtillverkaren, men hur vanligt är det egentligen? Måste det inte vara totalrent innan man lägger på grundfärg? (Låter jobbigt). Man misstänker ju lätt att färgtillverkaren försöker pådyvla båtfolket en massa saker de inte behöver, enbart för att få sälja mera färg....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om det är en plastbåt så kan jag rekommendera att blästra rent hela botten och efter en besiktining och ev reparationer av den lägga på ny epoxi så är den som ny.

Blästring kostar 3-5 tusen spänn beroenda på båtstorlek och man får själ värdera sin arbetstid om det är värt det, men bra blir det.

Har själv gjort det på min Storö IV kostade 3-4000 spänn, plus epoxi för några tusen, men nu vet jag att den är i kanonskick, slät som en barnrumpa är den det med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den helgen glömmer jag aldrig! Väldigt lärorikt också.

Om du ska skrapa botten, så gå inte in för djupt på gelcotten bara, huvudsaken du får en slät och fin yta som är ren efter att du skrapat (T-dojja eller liknande) sen att rekommendera är gelshield 200 som tvåkomponents epoxigrundfärg, 4-5 lager sen 2 lager bottenfärg. Lycka till!

Senast ändrad av Mauen | 08 april 2008 | 22:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...