Sungam 1 Postad 7 April , 2008 Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med MPG (miles per gallon) och NMPG. Vilken av dessa ger liter/nautisk mil? Och hur räknas den fram. Är försent för nå grundskole matten längst bak i reptilhjärnan.. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 7 April , 2008 Tjena, 1 Us gallon är 3.785L. Om båten drar 1 NMPG så drar den helt enkelt ca 3.8L/M. mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sungam 1 Postad 7 April , 2008 Tack! Liten följdfråga: Vilket gör liter/Nm?.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perpro 0 Postad 7 April , 2008 Få se nu...detta måste vara fel. NMPG är inte ett mått på hur mycket den drar, utan hur långt den går på varje volymenhet. Alltså: Går båten 1 NMPG så går den ca 1/3.785 NM/L. 1 Nautical Miles = 1.1516 Miles, så om du har läst ut x MPG och vill ha ut nm/l så borde det väl bli: x / (3.785 * 1.1516) eller om du vill ha l/nm så blir det tvärt om: (3.785 * 1.1516) / x Jag vet inte, jag känner mig lite snurrig i huvudet. Kan någon rätta mig om jag har fel? :-) (PS: Om det gäller information från GPSen glöm inte maila in en ändringsrapport till GPS tillverkaren att vi alla vill ha informationen presenterad på svenskt vis. Jättelätt för dem att ordna, men det verkar saknas hos många - hör man inte av sig vet de inte att det är saknat) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 7 April , 2008 Hej igen, Självklart är det så, gjorde det lite lätt för mig SKulle till att börja med inte sätta 1:an före. Nautisk mil är i varje fall lika lång i USA som här = 1852 meter. Använd ovanstående formel men byt ut til 1852 /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perpro 0 Postad 7 April , 2008 Jag tror han ville ha konvertering mellan us miles och nautical miles, och inte nautical miles -> meter.....?? Du, ta och kontrollera uppgifterna här så du inte drar till skagen / finland (eller var du nu bor) med en bränslekalkyl baserat på vårt svammel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 8 April , 2008 Hej, Trodde han ville ha liter/nautisk mil, kanske missuppfattade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sungam 1 Postad 9 April , 2008 Ok, har jag fått detta rätt? Båten drar 9,9 GPH i 42 MPH. 9,9 G=37,4 liter 42 MPH=36,5 knop 37,4 liter/36,5 knop=1.02 liter/Distans Verkar enklare att räkna på detta sätt om det nu ä rätt? Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser