Sardaukar 12 Postad 7 April , 2008 Jag har just fått en båtplats som är utrustad med 3-fas-uttag. Nu undrar jag; finns det någon tranformator man kan köpa som omvandlar 3-fas till vanlig stickkontakt, så man kan använda batteriladdare och mindre apparater? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 7 April , 2008 Det behövs ingen transformator. 400 V är spänningen mellan faserna och 230 V är spänningen mellan fas och nolla. Det är så det fungerar hemma. Spisen utnyttjar 3 faser, men vanliga lampor mm utnyttjar en fas och nolla. Om man använder en av faserna och jord så får man 230 V. Det finns säkert någon adapter du kan köpa. Prata med någon elfirma eller behörig elektriker. Försök inte att koppla själv och sedan skylla på mig! PS Biltema (Höst/vinter 07/08 sid 333). Best nr 44-571. Övergångskabel 1-fas till 3-fas. Borde passa, tror jag... Senast ändrad av Algot_R | 07 april 2008 | 16:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paddlare 0 Postad 7 April , 2008 Trefas i Sverige fungerar som sägs i ovanstående inlägg så att det är 230V mellan fas och nolla och 400V mellan fas och fas. Om ditt landströmsuttag är runt, rött, märkt 16A och har hål för fem stift så ska en trefas-enfasadapter som den som nämns ovan fungera, då ett av stiften är nolla. Det ska då inte vara något problem att köpa en adapter och koppla in dig. Kolla gärna med en multimeter att du verkligen har 230V ut från adaptern. Det ska inte vara något problem, men har någon slarvat så... Det finns några andra varianter också som är mer ovanliga men kan förekomma: -Kontakten är rund, röd och har hål för fyra stift. Då behövs en transformator, ty då saknas nollan. Kolla med en välsorterad elfirma. -Kontakten oval med hål för tre eller fyra stift är det en utgången modell som inte bör användas idag. Alldeles särskillt inte den med tre stift i marin miljö. -Kontakten är rund, blå och har hål för fyra stift. Du befinner dig då i Norge eller på annan plats med 230V mellan faserna. Även till dessa trefasuttag finns adaptrar till enfas att köpa. -Röd, rund, fem hål finns även i några större storlekar, 32 och 63 A. Inte så sannolikt att det är någon av dessa, men är det det så behöver du en undercentral med säkring för 10 eller 16A. Återigen, kolla med en elfirma. Slutligen: Koppla ALDRIG mellan fas och jord! I bästa fall löser då jordfelsbrytaren ut om en sådan finns, i värsta fall har du skapat en fara inte bara för dig själv utan även för dina bryggrannar. (Det är förvisso 230V mellan fas och skyddsjord också, men skyddsjorden får inte föra ström, ty då fungerar den inte som avsett). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 7 April , 2008 Det är inte möjligen så att det är ett så kallat CE-uttag för 230 V? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 7 April , 2008 Kolla på länken, kanske nåt för dig? http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=401077 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elniklas 0 Postad 7 April , 2008 Det uttag du har vid din brygga borde ha 3 faser ,nolla ,jord annars har den installatören som installerat det gjort ett litet mistag med tanke på ändamålet det ska användas till.Förövrigt får vi hoppas att det finns jordfelsbtytare som skyddar uttaget enligt starkstömsföreskrifterna./Elniklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 7 April , 2008 Om det inte är ett varv som du ligger på, så är det ett uttag för 220 volt och då är det fas och nolla som ingår där samt en jordkabel. Som någon av ovanstående nämner om anslutningsdon och stift så är det bäst att du kollar vad för färg som sitter på kontakten i skåpet. Är den röd så ska du vara betänklig. Är den blå så hiva in din kontakt om den är rätt kopplad vill säga och det finns övergångar att köpa eller lösa kontakter som man kopplar in på sin befintliga kabel. Numera så ska eluttagen vara EU anpassade i alla hamnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 8 April , 2008 Oj, nu sätter ni verkligen myror i huvudet på mig. Jag fotade ett par närgågna änder häromdan när jag var och kollade in min nya båtplats. Lyktstolparna med eluttagen på, råkade faktiskt hamna på bild. Dock inte så tydligt, men kanske tillräckligt tydligt för att se färgen? Vad jag kommer ihåg är kåpan vitfärgad (från början) Ni ser stolparna till vänster i bakgrunden. Varje stolpe är utrustad med dessa konstiga eluttag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 8 April , 2008 Spara bilden och zooma in med något bildprogram så blir det lättare. Ska också säga att uttagen är runda och ser ut som att man ska stoppa in en handske där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 8 April , 2008 Ser ut att vara en vanlig småbåtshamn och det är mycket, mycket ovanligt att man har 3fas uttag i stolparna. Kan förvisso intre se på ditt foto men tror bestämt att det inte är tre fas uttag. Mer troligt är att dom har de nya blå CEE uttagen. Dessa finns i nästan alla hamnar idag. De ser i princip ut som ett rött trefasuttag men är mindre, blått och har bara hål för tre stift. Dvs fas, nolla och jord. Inget konstigt alls och du har 220 V i dessa urtag. Du har två möjligheter genom att antingen skaffa en övergång mellan CEE donet och en vanlig gamaldags kontakt (ej att rekomendera) Ett bättre alternativ är att du skaffar en sladd avsedd för din båtr med CEE (hanen) i ena sidan och lämpligt don för din båt i andra. För du kommer med största sannolikhet att träffa på dessa urtag i alla mariner du besöker i framtiden. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 8 April , 2008 Okej, låter ju som du säger att det är 230V trots allt. Men det är ingenting som kan köpas på Clas Ohlson, Jula, Biltema eller liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 8 April , 2008 Kan Adapter CEE-SCH passa tro? Hittade det här: http://www.odelco.se/webshop/landstromsansl/kabad.html 175:- Ännu billigare här: http://online-postorder.se/kablar/oevergaangskabel-cee-schuko-2-m-1-fas-product-details.aspx Säg mig...är jag på rätt spår? Senast ändrad av Sardaukar | 08 april 2008 | 11:03 Senast ändrad av Sardaukar | 08 april 2008 | 11:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 8 April , 2008 Ja du är rätt på det !! Det skall vara en CEE (hane med stiften synliga) i ena änden och en Schuko i andra (dvs ett vanligt uttag). Men hur ser din anslutning i båten ut. Det brukar vara en speciell anslutning i båten. Är det inte lika bra att göra en förlängningskabel med en CEE kontakt i ena änden och rätt i andra istället för att fixa med övergångar som blir fulla med vatten och som förr eller senare löser ut jordfelsbrytaren. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 8 April , 2008 Jag har ingen anslutning i båten. Jag vill bara kunna utnyttja strömuttaget för att kunna ladda batterierna när det behövs, eller använda enkla verktyg när jag ska fixa och dona Senast ändrad av Sardaukar | 08 april 2008 | 20:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 594 Postad 8 April , 2008 En adapterkabel finns på Biltema för samma pris, 129:- Övergång Även Jula m.fl. säljer sådana om jag inte minns fel. Senast ändrad av IngemarE | 08 april 2008 | 22:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 9 April , 2008 Perfekt, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fourwinns225 0 Postad 26 April , 2008 Finns på jula, biltema, Kjell & Co... osv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser