Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
paeron

Lanternor på båt under 7 m

Rekommendera Poster

Hej,

Min Saga 20 har behov av lite reparation, detta innefattar bla båtens lanternor som inte funkar idag.

Idag finns:

Toplanterna (på gösstake)

Akterlantern

Styrbordlanterna

Babordlanterna.

Eftersom Gösstakens fäste inte är bra droppar det in vatten i ruffen och att 4st onödiga skruvskallar finns i rufftaket. Detta tillsammans med att akterlanternans placering jämte badstegen akterut inte är optimal när man klättrar upp och ner vid bad gör att jag funderar på att ta bort dessa och ersätta dem med en runt-om-lysande lanterna istället.

Tänke mig en sådan man sätter i vid behov.

Nu till min egentliga fundering, skall man då ändå ha kvar styrbord/babords lanternorna?

Krävs det?

Saga 20:n är ju under 7m och hur mycket jag än hjälper till och paddlar så blir det inga 7 knop.

Någon som har tankar/åsikter om detta?

MVh/ Pär

Senast ändrad av paeron | 07 april 2008 | 14:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen

På en segelbåt vet jag att det räcker med en topp runtomlysande lantärna på båt under sju meter. På motorbåt är jag inte riktigt säker, men det borde räcka. Man bör väl få upp ljuset så att den syns från alla håll.

Jag vet att om något går sönder, så ska man med de medel man har se till att alltid påvisa uppmärksamhet på bästa sett. Utanför gävle fick vi det problemet en gång och det var helt stiltje, jo det kan vara det där Förvånad. Ingen motor hade vi med bensin i och helt plötsligt ser vi sjöräddningen komma, vi hade en fotogenlampa som vi lyste med och de vek av. Mot morgonkvisten kommer vi in vid Bönan och går då in där SR håller till. De sa att det var riktigt bra gjort och att det är sällan som folk tänker efter om något inträffar. Vi fick fika, 20 liter bränsle i en jeepdunk och två radarreflektorer med oss på vidare färd. Vi tog naturligtvis tacksamt emot dessa saker och fortsatte sedan. Så det är små saker som kan vara värdefulla när saker och ting inte riktigt blir som man tänkt. Naturligtvis säger sunda förnuftet att man vill synas på sjön och är en av sakerna man får lära sig vid utbildningen o.s.v. Men alla är ju inte Mc Gyver eller vad han nu heter :)  Allt gick bra fortsättningsvis och jag är nästan säker på att du inte behöver st. ba lantärna, men oavsett så tycker jag att har du det, så försök att behålla dem. /M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I  min navigationsbok står det mycket riktigt att du inte behöver riktiga lanternor. Det räcker med ett vitt runtlysande ljus. Men om det är praktiskt möjligt bör fartyget även föra sidoljus. Alltså - du kan göra som du beskriver och dessutom använda sidoljusen.

Men rent praktiskt - Om du har lanternor så se till att de fungerar. Det ser mycket trevligare ut!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era åsikter,

Rent praktiskt är ju faktsikt orsaken till att jag vill ta bort top och akterlanterna på skutan.

Kabeldragningen är mycket knepig (till topplanternan) och de skapar problem och är ivägen.

Precis som någon sade så finns sidolanternerna där och de är inte en del av mina problem så de kan lika gärna få sitta kvar (eller bytas ut om jag inte får igång dem).

Men det lutar kraftigt åt en runt-om-lysande lanterna som man bara pluggar i vid behov.

Mvh/ Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fiskbullen

Hej Pär

Det kan inte vara så svårt att fixa. En lite större gösstake med toplanternan på och att dra ström till den eller en solcellslampa från biltema kanske räcker? Kanske någon har erfarenhet från det. ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltema har en strömsnål LED-lanterna med runtomlysande sken som både är billig och godkänd för ändanmålet. Tyvärr har man inte uppdaterat sin hemsida med denna, men den finns i katalogen

...som ju också finns på hemsidan, http://biltema.ecbook.se/biltema/se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Pär.

Det räcker med en vit runtlysande (360grader) topp lanterna på din båt, men det är väl   till att rekommendera att köra med SB/BB lanterna också. Det skadar ju inte att synas på sjön=)!

Mvh/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm..., segel och roddbåtar som bara för vitt ljus ska hålla väl ur vägen för andra fartyg. Gäller inte det även motorbåtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå.

Sjötrafikföreskrifter

Regel 23 – Maskindrivna fartyg på väg

Motorbåt som endast för en vit lanterna skall enligt SjöTK 2 kap. 14 § i svenskt inre vatten hålla väl ur vägen för andra fartyg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför snåla på några sketna lampor, är ju en bra hjälp för dina medtraffikanter på sjön att lättare kunna avgöra var du är på väg, vad som är fram o bak på din båt...???

Den dan du har en yuppirib i sidan så kan lanternorna verka fjuttiga... :-) (lite skämtsamt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att du ska behålla SB och BB  ,

blir lite mera båt då, än bara en roddbåt som får visa 360gr Vitt !!!Flört

post-11345-1394235419,2868_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Sb & BB är som ovan nämns helt korrekt inte en del av mitt problem, det är de andra 2 som ställer till det.

SÅ det lutar år att ersätta fram och bak med en 360 som tillsammans med sb&bb håller mig fullt synlig på sjön och förhoppningsvis ur vägen för yuppiribs.

Mvh/ Pär

Senast ändrad av paeron | 09 april 2008 | 13:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...