Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
bjorkaeff

Avgasknä hett

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Volov Penta 5.0 GL V8.

Avgasknät på styrbordsidan blir väldigt hett redan efter några minuter. Knät på babordsidan håller normal temp. Har tagit bort knät och gjort rent, utan positivt resultat. Har även bytt impeller, kollat att vatten kommer in till avgaslimpan (som ej är het).

 

Är det något som vet vad detta kan bero på?

 

Tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Mitt tips (om du inte vill köpa ny limpa) är att ta av limpan på stb sidan och använda typ 'gassvetstråd' och peta ner i alla kanaler samt att använda tryckluft genom de samma.

 

Med största sannolikhet (om du fick knät rent vill säga) har du stopp i kanalen/kanalerna som förser knät med vatten. Är limporna gamla? gått i söt eller saltvatten?

 

TIPS: när du har plockat bort limpan och skall sätta dit den igen behöver du ny 'avgas'packning... och den köper du till en vanlig Cheva motor (327(5,0) & 350(5,7) kubiktum är samma) och passar på din till 1/4 av priset till en VP.

 

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej RC.

 

Tack för inlägget. 

 

Båten är en -01 och har importerats från Florida 2006. Nu körs den mestadels i sötvatten.

 

Är det klokast att investera i nya limpor och knän redan nu, eller kan jag göra rent och byta om ett par år? (Om det är som du tror, att limpan inte förser knät med vatten pga stopp i kanalerna)

 

Mvh

Bj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror på hur DIN ekenomi mår...limpor & knä är inte speciellt billigt och med en rensning BRUKAR man kunna köra 2-5 år till på samma limpor, men det är ingen garanti.

 

Nytt är alltid nytt, men ibland är det roligare att tanka för dom pengarna\Money, och meka lite själv. (MEN man skall aldrig riskera motorn, upptäcker man att limpan har för dåligt gods är det bättre att byta än att chansa\Sealed\)

 

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, jag undersökte limpan genom att ta bort knät och klämde på slangen och det kommer upp vatten så fint ifrån kanalerna. Borde det inte ha varit stopp? Kan det vara för klent tryck in till limpan?

 Det kanske inte räcker att undersöka limporna på detta sätt.Obestämd

//Bj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kan egentligen inget om detta men har för mig att jag läst om en skyttelventil som fördelar vattnet mellan limporna, dvs. en slags T-koppling med en fjäderbelastad kula i vilken kan kärva. Kanske kan du söka och hitta detta.

/Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja som ovanstående är inne på finns den där ventilen på vissa maskiner, jag har aldrig haft ngn själv med den, så det kan jag inget om, men det finns fler trådar på forumet i ämnet.

är du säker på att knät blev rent? Det kan vara överjä-ligt att rensa knän. prova svetstråd i skruvdragaren och 'fräs' i knäts kanaler.

Impellern är den gammal? ett enkelt sätt att testa är att ta vattenslangen i limpan och sätta på kranen, om kanalerna är öppna och fina behöver du inte 'kämpa' för att den instuckna slangen skall sitta kvar...är det stopp hoppar slangen ur limpan direkt (pga övertryck) och den är omöjlig att hålla på plats.

/RC



Senast ändrad av RCarlsson | 07 april 2008 | 19:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Jag ska undersöka era teorier i morgon (ons), hör av mig hur det gick.

//bj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med min. Extakt samma. Jag bytte limpa och knät, men det blev fortfarande varmare på styrbords sidan. Skapligt sur när man bytt allt. märkte till min stora glädje att när jag satte i båten i havet så kylde den som den skulle igen. Av ngn konstig anledning blev det varmarmare på styrbords sida när den va på land.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era inlägg! Nu är det löstSkrattande

Trycket ut till limpan på styrbordsidan var för dåligt för att orka förse styrbordsknät med vatten. Bytte impeller, packbox, och oringar i sjövattenpumpen. Det lät som det sög in luft vid pumpen!!?

Gjorde även rent i termostathuset där vattnet tog den lättaste vägen ut till babordslimpan. (Vattnet ska vända 150 grader till styrbordsidan)

Suveränt forum detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrattande Kul att det löste sig... Så nu är det 'bara' att hoppas vi får en kanonsommar, så vi kan använda pälorna!!

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...