gilla 0 Postad 6 April , 2008 Tittar på kustbevakarna samtidigt som jag skriver detta, tänkte på en fråga som jag har är angående min Volvo Penta D3. När jag sjösatte och sen provkörde fick jag fellarm. Varvtalet sjönk och fick föjande: Elfel kontakta service. Fast på engelska. När jag tittade närmare på instrumenten som innehåller allt möjligt om motor som temp varvtal snittförbrukining m.m Även ett ekolod finns med.Nu till det märkliga, jag kan se ekolodsinformationen när tändingen är på. Så fort jag startar så försvinner all information om ekolodet. Efter jag stängt av motorn så får jag rapporten Inga fel. Startar igen det fungerar tills jag dra på full gas samma larm igen. Ja vad kan detta vara? kan det ha med ekolod att göra. När jag ringde handlaren så sa han byt luftfilter?Sen sa han att batteriet kan var slut, (ett år gammalt) är det inte så att generatorn ger ström tillräckligt? Verkar långsökt tycker jag. Generartor laddar 14,7 volt är det för mycket? Intressant att hör om någon annan har haft samma problem. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 April , 2008 14,7V låter väl mycket. 14,2V bör det snarare vara. Men om det är det som är felet kanske VP kan svara på. Kolla även med Fredrik på http://www.drevia.se/ han har koll på en hel del om Volvos motorer. Du kan ha lite koll på batterispänningen och se om du får instrumentet att reagera i takt med spänningen (olika varv på motorn). Då finns det chans att felet ligger i generatorns höga spänning. 14,7V är annars bra för att ladda snabbt. Däremot blir det större gasning så vid fulladdade batterier kan det gå åt batterivatten. Kolla då batterierna några gånger under sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 April , 2008 14,7 Volt är helt rätt spänning om du har temperaturkompenserad laddning och batteritemperaturen är 7-8 °C. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser