Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
fbouvin

byta från 4.a till 8.a mercruiser

Rekommendera Poster

Hej

Har en chaparral 20 fot .det sitter en 3,7 liters 4.a som gått sönder.Nu har jag fått tag på en v8 5.0 230 h. Passar drev  eller är det några andra problem att tänka på.Mvh Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vad du har för drev, men det passar troligen eftersom det bör vara ett Alpha.. Däremot behöver utväxlingen i överhuset bytas för att passa den större och kraftigare motorn.. Skulle tippa att du har 1.98/1.94 eller mer troligt 1.84/1.81 utväxling i drevet nu, och med V8 bör du ha 1.50/1.47 i den båtstorleken. Det går att kompensera till viss del med annan stigning på propellern oxå, men är mer rätt att byta utväxlingen. Sen är det motorfästena fram på motorn.. Kan vara lite att göra där, men det ser du lätt om du tittar på motorerna och jämför. För övrigt borde det mesta passa om den ryms i motorummet så klart.. Lite plock och modifieringar får man alltid räkna med, men absolut inget som inte går att lösa. Lycka till med bytet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. det är ett alpha drev jag har,vet ej vad det är för utväxling,står det någonstans.

Är det dyrt att byta utväxling.  mvh Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

det står tyvärr inte på drevet. Du kan kolla vid att rotera på drevets ingående axel för att sedan se hur mycket utgående axel har roterad på et varv, givetvis med växeln i och enklast med drevet avmonterad.

Lite beroende på vikken utväxling du har kan du även behöva byta nedre utväxling, knapast värd att lämna in för att få det gjort, men kan du mecka själv så ok.

Räkna med 8-10.000 för byte av övre växel inkl. jobb lager packningar mm.

Skulle det va så illa att nedre växel också behövs att bytas så bättre att köpa ett nytt eller renoverad beg.

 

Senast ändrad av BerraS | 06 april 2008 | 16:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.En fråga till.Det är en mercruiser jag har nu,vissa är byggda på ford vissa på cheva.Är det någon skilnad på motor fästen ,inga större problem men framför allt drevet om de passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osäker om det är någon skillnad på motorinfästning på Gen I och II, men generelt så e det så att så länge motorn är Alpha konfigurerad så passar den ihop med alla andra Alpha drev oberoende om det e en GM eller ikke.

 

Senast ändrad av BerraS | 06 april 2008 | 17:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tanken har i bland flugit i mig att byta till en 8:a från 4:a, vad betyder den betydligt högre vikten på den större motorn? Kommer båten gå med fören mothimlen, någon som har erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga två polare att ställa sig bak vid motorn och åk!

Jag bytte på min från en 4 till 8a och visst blev båten ganska baktung och fören peckade upp. Tyckte det bara var fördel med tanke på att min båt va en bowrider. Tyckte också båten blev stabilare/mindre rull benägen efter bytet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...