Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Crusing

Behöver jag kolla vatten i bränsletanken?

Rekommendera Poster

Min tank har legat utomhus i båten över vinterhalvåret och frågan är nu om jag behöver slå ut den bensin som funnits i den för att miska risken för kondensvatten? Eller har min Yamaha F50 -07 inbyggt filter som löser problemet åt mig?

 

/ Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häll i lite k-sprit bara om du är osäker, försök köra slut på tanken så mycket som möjligt innan tankning, du behöver ej tömma den.

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid min tank i båten över vintern, ofta halvfull, men har aldrig haft problem med kondensvatten.

 

Vill du vara på säkra sidan, så slå i lite k-sprit och tanka upp med färsk bensin.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen

Det här är väldigt individuellt, min tank svettas något fruktansvärt och jag får se till att antingen ha full tank om det inte ska bli en halvliter kondens i den. Nu är det inga problem att bli av med kondensen eftersom jag har en avskiljare o botten av tanken som jag bara behöver tömma. På förgasarn sitter det en skruv undertill som man får skruva ut en bit så tömmer man även den från vatten. Det visste jag inte och vill (måste) tacka Skotten i radiogarderoben för det tipset :)

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Fiskbullen | 06 april 2008 | 13:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen

Ok, tack :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en halvliter kondens..

nu överdriver du väl ändå lite väl mycket, eller så har du enorm tank \Surprised\

 

En m³ luft  (en helt tom 1000 liters tank) kan maximalt bära följande mängd vatten:

 

vid 30°C: 30 gram

vid 20°C: 17 gram

vid 10°C:  9 gram

vid  0°C:  5 gram

 

För att kondensera 500 gram vatten (en halv liter) krävs det föjande volym av med  vattenånga mättad luft:

 

vid 30°C, 16,6 m³

vid 20°C, 29,4 m³

vid 10°C, 55,5 m³

 

Kondensvatten i tanken kan inte vara något stort problem, det blir helt enkelt inga större mängder vatten ens i helt tom tank \Laughing\

 

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=9293&a=26881&l=sv

post-22127-1394235417,4047_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen

Ja jag vet inte om det var tillfälligt eller vad det va. Tanken är en vanlig koppartank i en vega typ 40 liters eller däromkring. Under tanken vid kranen sitter det en glaskopp som man lossar på för att tömma. 2 1/2 kopp tömde jag ur och det rör sig om kanske 3-4 dl. Naturligtvis var den/det med bensin i slutet, lite svårt att se skillnaden liggandes i ena sittbrunsluckan i mörkret. Inget för riktiga karlar alltså. Trångt uti helvitta. Men det gåt :).

Sedan var det 3,23 cl i förgasarn, \Laughing\exakt! :) . Eller däromkring, kanske något mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen

Jo jag provade med henne först såklart, men fick snällt krypa ner själv \Laughing\

sen fick jag inte krypa ner någon annan stans \Frown\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spriten blandar sig med vattnet som ligger längst ner i tanken (tyngre). Vatten blandar sig dåligt med bensin men med de 5 % etanol som man ofta har i pumparna nuförtiden är det inte nån större risk att det är fritt vatten i tanken.

 

Om man är orolig för det kan man också hälla i några liter E-85 som är billigare än K-sprit.

 

Motorn går renare och bränsleförbrukningen ökar obetydligt vid låg inblandning.

 

T.ex 5 liter i en 100-liters tank är bara bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hartsbeläggning? Vad är det som kan hända med förgasarna om man inte tömmer dom? Har aldrig gjort det. Kanske haft tur att det funkat ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på förgasartyp kan man på förgasare med flottörhus som inte är helt tätt få dålig bensin i själva förgasarkoppen. De lättantändliga gaserna försvinner ut efter nån månad och motorn startar inte om man har otur.

 

Kan man tömma kopparna och släppa in fräsch bensin brukar motorn starta.

 

På MC:n kan man stänga bränslekranen en km hemifrån och köra förgasarna torra. När man ska starta sedan går den igång direkt när nya bränslet rinner ner från tanken.

 

Dett gäller de flesta småmotorer som har svårt att starta på våren.

 

Dränera förgasarna=startar direkt även om det gått en vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...