Ringhede 6 Postad 19 April , 2008 Man kan visst jämföra bilmotorer med båtmotorer. Precis lika mycket som ökade krav på lastbilsmotorer för serviceintervall. På marinsidan har utvecklingen mer eller mindre stått still och vi köpare finner oss i detta. Visst får båtmotorn slita hårdare än en bilmotor men då ska väll den vara konstruerad för detta. Ser man på priset så tar man åtminstone betalt för det som om den vore gjorde för ändamålet och ändå måste man serva den med mycket korta intervall. Bilar har utökat sina serviceintervaller från att för 20 år sedan vara var 1000:e mil till numera var 2500-3000:e mil. Vad har skett på marina sidan? Svar, ingenting. Endast enorm prisutveckling. Nu verkar det som om många ägare (män) tycker det är kul att pilla med sin båtmotor men om ägarna hade varit kvinnor tror jag de aldrig hade acepterat sådan kass utveckling. Vi bör skämmas över att vara så flata. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 19 April , 2008 På marinsidan har utvecklingen mer eller mindre stått still och vi köpare finner oss i detta.Visst håller jag med om att utvecklingen inte gått lika fort på den marina sidan, men viss utvecking måste ju ändå erkännas! Turbo som jobbar tillsammans med kompessor, kom inte det fram först på marinsidan i början på 80-talet? jag vet faktiskt inte? Visst får båtmotorn slita hårdare än en bilmotor men då ska väll den vara konstruerad för detta. Men är inte konstruktionerna desamma från fabrik, oavsett om de levereras till bilkonvertering eller marinkonvertering? Ser man på priset så tar man åtminstone betalt för det som om den vore gjorde för ändamålet och ändå måste man serva den med mycket korta intervall. Men blir intervallerna så mycket annorlunda om mina beräkningar i ovanstående inlägg stämmer? Bilar har utökat sina serviceintervaller från att för 20 år sedan vara var 1000:e mil till numera var 2500-3000:e mil. Men har inte samma utveckling kunnat skönjas bland marinmotorer, längre serviceintervall? Jämför med mitt räkneexempel ovan, Du behöver inte köra bilmotorn mycket längre för att vara jämförbar med båtmotorn i belastning/tid. Svar, ingenting. Endast enorm prisutveckling. Här är vi överens, båtmotorerna är på tok för dyra i förhållande till de i många fall enklare bilmototrerna. Tillverkarna skyller på mindre serier i produktionen men det är bullshit eftersom det är samma motorter som tillverkas, bara olika komponenter som eftermonteras. Därför vore det kul om någon mer slog hål på mina idéer om serviceintervall ovan! Senast ändrad av Rovarn | 20 april 2008 | 01:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 20 April , 2008 Jo för inombordare är oftast grundkonstruktionen samma som för bilmotorer men man tar betalt som för marin. Är det lämpligt att göra så? En kamrem slits inte ett skvatt mer om motorn går lugnt eller hårdbelastas. Därför borde serviceintervalla vara samma som för bilmotorn. Men här är det lugnt. På min gamla järnspis med grundkonstruktion från 50-talet så är det en gammal kedja. Dessutom är det inte alla timmar båten går tufft eftersom det finns en hel del 5-knops områden där man åker. De flesta båtar byter motorolja och drevolja även om motorn bara gått 10 timmar på en sässong. Mycket få båtar går 100 timmar på en säsong. Många byter drevolja för att undvika skador på drevet och kikar efter metallspån och vatten. Hur ofta gör man det med en bils växellåda? Jo visst sitter drevet under vatten men med de priser de kostar borde man kunna förvänta sig att de ska vara täta. Problemet (enligt mig) är att kraven på tillverkarna är för dåliga. De kan fortsätta med samma skit och vi köper dem ändå. Motorer som rostar sönder innifrån, va? var de inte gjorda för marint bruk? Oj körde du i saltvatten. Då får du skylla dig själv. Större delen av allt vatten här på jorden är saltvatten. Var sitter katalysatorn för rening av avgaser på en marinmotor? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 21 April , 2008 Jag lät oljan rinna en gång till genom kaffefilter, den vita sorten. Ingen synlig skillnad. Medans jag vaxade båten såg brorsan behållare och hällde ut oljan i rabatten ! Öh f-n vet inte vad jag skall säga, troligen slutet på min forskarkarriär. /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 21 April , 2008 Håller med 100%. Vänder man på problemet så skulle det vara helt ok att vätska och/eller olja regelmässigt kan läcka UT från motorn/drevet..men det går tydligen att få helt tätt ? Borde inte det vara betydligt svårare att få tätt (högre tryck o.s.v) än att hindra vatten under jättelågt tryck att läcka in ? Hmm..(konspirationsteori) undrar om det finns ett samband mellan observerat vatten i derevoljan och att man som användare själv öppnar/sluter den av fabriken förslutna öppningen i drevet.. finns det någon som haft problem med vatten i oljanvid 1:a gångsbytet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 21 April , 2008 Vad är det man ska filtrera bort med melittafiltret? Spånor från drevet? Då är det inte kul och kostar snart kulor att åtgärda. Filtrera bort vatten? Inte heller kul få drevet läcker in vatten och kan ha tagit skada under vintern. Jag själv kontrollerar oljan varje höst så jag inte hittar spår av vatten eller metallspånor. Om inte så funkar min dyra olja bra ett tag till. Om jag skulle hitta något då blir det årets julklapp, nyrenoverat drev. Skickar räkningen till tomten och skriver att jag vill ha återbäring på alla skatt jag betalat in under året. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser