JuggeM 1 Postad 5 April , 2008 Typiskt min snålhet köpte jag förlite växelhusolja till utbordaren, 3X250ml var ca:150ml förlite. Jag tänkte jag tar den uttömda oljan genom ett Melitta filter, Bättre än att spä ut nya oljan med gammal sörja, som förra året. Otroligt vad ren och klart det blev sirapsfärgat som nytt ? Det tog lite tid 1 droppe i sekunden genom filtret, 2dl. 1 timme. Så jag undrar kan man filtrera gammal växelhusolja varje år, endast toppfylla det som saknas efter filtrering ? ok. sparar väl bara en 100 lapp men känns pundigt att kasta olja om den funkar ? /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 6 April , 2008 Det är , enligt mig, mer pundigt att köra genom melittafilter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 April , 2008 Skulle inte riskera mitt växelhus för en hundring per år. Köp ordentligt och spar överbliven ny olja till nästa säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanSD 0 Postad 6 April , 2008 Är det du som är Mr. Bean ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 April , 2008 Om du skall rena oljan på detta sätt så lägg i en magnet. Den drar då till sig järnpartiklarna. Har själv använt Melitta motoden när jag behövde olja till mindre krävande ändamål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 April , 2008 Har du fått oljan mekaniskt ren så tror jag inte att det finns något kvar mer än olja i oljan. Oljan i ett växelhus smutsas inte ner kemiskt men däremot kan det bli slipspån. Melittan är tillräckligt för att sortera bort dem. Bra dessutom att föra lite statistik på mängden slipspån om du orkar vänta på att oljan ska droppa igenom. Om du nån höst upptäcker att du fått extra mycket slipspån i filtret kan du ha anledning att ta isär och kolla anledning. Det kan vara pundigt att slänga oljan när du gjort dig omaket att filtrera den. Ungefär som att slänga en tvättad och struken hundralapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 7 April , 2008 Tack Forgus31, och jag har inte kastat gamla oljan. Tack Lasse-L provar med magnet, men är väl mest rostfritt och omagnetiskt i sörjan. /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 8 April , 2008 Man ska inte vara dumsnål.... Sliten olja blir tunn..tunn olja ger sämre oljefilm mellan dreven....slitaget ökar å kylningen på dreven blir sämre....så fast oljan ser ut precis som jusst olja så tappar den sina egenskaper..... Men om man bara saknar 150 ml så spelar det nog ingen roll... men att köra all drevolja genom kaffefilter gång på gång å sedan hälla i den igen är nog inget man ska göra..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 April , 2008 När det är ett drev som ska överföra stora vridmoment vid höga varv blir marginalerna mindre för ev. misstag. Själv har jag ett drev som för det mesta går med 5 hk men kan klara bortåt 100 hk. Jag drar mig tillbaka från frågan då jag inte vet vad du har för motor. Har segelbåtsdrev VP S110 som gått i 30 år snart. Går med vanlig motorolja enl. spec. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 8 April , 2008 Oljan slits ut mekaniskt, så även om den ser ren och fin ut ska den BYTAS enligt tillverkarens föreskrifter. //bebr Senast ändrad av bebr | 08 april 2008 | 15:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 April , 2008 En olja i en växellåda slits nog inte ut så att den smörjande egenskapen försvinner. När bytte någon växellådsolja senast i bilen? Mina bilar har aldrig fått oljan bytt i lådan och de susade på fint utan ljud från växellådan. Några gick 30.000 mil. Det motsvarar c:a 5000 drifttimmar. Jag har svårt att tro att oljan slits ut. Skulle den ändå göra det så smörjer den tydligen tillräckligt bra. Var kan hittar man info om att oljan slits ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 8 April , 2008 Ny olja innehåller ytaktiva ämnen så gör att lite vatten kan lösas i oljan, så att vattnet inte faller ut och kan orsaka problem som rost eller friktion. När alltmer vatten löses når man till sist gränsen då vattent inte längre kan lösas, och då syns vattnet när man har tömt ut oljan, i form av mjölkliknande utseende, eller helt enkelt som droppar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 April , 2008 Ja det låter rimligt och stämmer med de växelhus jag haft på utombordare som läckt i tätningsringarna. En beige-vit-grå emulsion. Men inget drev har skurit så det verkar som det fortfarande smörjer skapligt. Sist det hände var på S110-drevet som började låta (ett ylande ljud på vissa varvtal) och vid upptagning konstaterades att oljan var vattenblandad. När vi bytt tätningsringarna och hällt ny olja lät det som vanligt igen. Med högre vridmoment kanske det skulle ha skurit. Att man ska byta varje höst har nog mer med ev. vatteninträngning att göra än att oljan slits ut mekaniskt. Men med nytätat drev kan man nog kolla färgen på oljan och sila bort metallspån och strunta i att byta åtminstone i överdimensionerade drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 8 April , 2008 Det finns mycket att lära om olja och smörjteknik, det finns bra kurser för dom som vill fördjupa sig i ämnet. Men kort så består ju oljan av små molekyler som förändras av yttre påverkan, mekaniskt tryck, mikroskopiska metallpartiklar fån drev mm. som inte filtreras bort i ett melittafilter, vattenmolekyler som bildas av kondens även i ett nytt drev, vatteninträngning genom tätningar mm,mm. allt detta tillsammans ger en gradvis försämring av oljans smörjande egenskaper. Även om oljan ser fin ut, och säkert kan fungera i flera år i en utbordarväxel bör man kosta på sig den ytterst ringa pengen att byta enligt serviceboken. Mvh // bebr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 April , 2008 Ja kunskap får man inte för mycket av. Dessvärre finns ingen opartisk information på detta område. Den ymnigaste floden av information är från oljebolagen och den ger bra råd om köp av deras produkter. Kanske goda men absolut dyra. Maskintillverkarnas råd ska man givetvis följa så länge inte de förespråkar ett märke som endast tillverkaren själv saluför. Då försöker man hitta en ekvivalent. Ingen älskar monopol (utom den som har monopolet)! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 9 April , 2008 Jag brukar använda en syntetisk hypoidolja 80W-90 GL5 för marinväxlar, finns i 1 och 5 litersförp. till bra pris, fabrikat utan betydelse. Använd sen en pump med gängad nippel för drevet så går bytet som en dans. Jag byter olja på mina 4 utombordare varje höst utan större kostnader. //bebr Senast ändrad av bebr | 09 april 2008 | 18:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 April , 2008 Ja stora dunkar är bra om man har plats. Kan bli en flaska gott vin för varje oljebyte som vinst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 9 April , 2008 om du inte byter oljan i växel lådan och bakaxeln på 30.000mil så är det bara ren o skär misskötsel. sånt skall bytas men väldigt sällan. men byt hellre för ofta än för lite. en kompis körde hem en bil där det hade börjat läcka lite olja ur bakaxel klumpen. dom fyllde på ordentligt innan han körde hem försiktigt . han hade ca 1.5mil hem. det bedömdes som att läckandet skulle inte hinna tömma bak axeln klumpen på den korta biten. men redan efter en halvmil så total skar baxaxeln ändå hade han kört riktigt försiktigt. då fatta man hur viktig oljan är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 April , 2008 Om din kompis bakaxel hade varit under vattnet hade inte oljan runnit ut, och han kunde tryggt köra några tusen mil till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 April , 2008 Jag tycker det verkar som det var brist på olja som gjorde att bakaxeln pajade. Inte vilken kvalitet det var. Hade det varit åtminstone vatten hade den troligen hållt under färden men rostat ihop med tiden. Det festliga med olje-vattenemulsion är att kugghjulen inte rostar. För det är väl inte rostfria kugghjul i ett S-drev eller i utombordarna? Däremot såg jag att tätningsringarnas skruvfjädrar nästan helt rostat sönder i S-drevet. (De de långa 2 mm i diam fjädrar som försöker strypa till vatteninträngningen och oljeutträngningen). Jag tycker det kan vara svårt att välja olja när det är en koppling i växellådan. Som på motorcyklar t.ex kan kopplingen klibba vilket kan vara mer eller mindre beroende på oljekvalitet. Men inte värre än att den släpper om man rör på hojen lite från stillastående om man ska flytta hojen med växel ilagd. Om motorn är igång märks inget. (Honda Transalp och Biltemas billigaste motorolja). Kan finnas bättre alternativ. Likadant är det på en del drev. En konkoppling eller vad det kan heta. Där kan oljekvaliteten också vara vilktig. Så man kan lägga i och ur växlarna. Detta kanske kan belysas av nån expert! Senast ändrad av forgus31 | 10 april 2008 | 09:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 10 April , 2008 ducato skriver att en separator är överlägsen pappersfilter. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=218206 det har han rätt i men till vilket pris ? Kanske kan man köpa 100l. olja för de stålar en separator kostar. Ett pappersfilter kostar under 1 spänn. /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fnulip 0 Postad 13 April , 2008 Handlar det om animalisk olja så förstörs den med tiden. Det lönar sig inte att köpa 100 liter och sedan tro att man har ny färsk olja för lång tid framöver. Du kan gemföra olja ifrån en nyöppnad dunka och en som varit öppnad för två år sedan så känner du garanterat skillnad på lukten. Oljan har börjat surna. Att sila gammal olja och tömma tillbaka den kan nog bli en mycket dyr historia i sista ändan. Dom inte synliga och isatta additiverna kanske har gjort sitt och finns inte mera kvar i oljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Waveracing 0 Postad 13 April , 2008 Väldigt intressant det här med olja. En sak som slagit mig är om oljan i behållaren i motorrummet verkligen används eller är det bara en buffert vid läckage edy. Eftersom det bara är en ledning från behållaren till drevet så kan ju inte oljan cirkulera eller har jag fel? Även om det går åt 2 liter a 180 spänn är det vål inte så mycket pengar per år för att byta(jmf med bränslekostnad!) men det vore ändå intressant att veta. Jämförelsen med bilen är intressant, har själv en gammal bil som jag ägt sen ny. När den var 10 år började jag missköta den och körde med lågprisolja/filter och oregelbundna byten nu är den 17 och går som en klocka. Att man är mer rädd om en ny/dyr bil/båt är självklart men är det nödvändigt? Kommer givetvis att fortsätta byta i båten enl rekomendation men fan vet...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 April , 2008 På grund av användarnas osäkerhet kan många goa slantar hamna i oljebolagens kassa. Ju mer oro man skapar desto dyrare oljekvaliteter kan man sälja in. Jfr. hälsokostaffären som säljer preparat och tillsatser som höjer livslängden. Många gånger funkar gamla beprövade lösningar. Inte alltid rätt att pytsa i syntetisk olja i en gammal konstruktion t.ex. Likaså kan en motor med extra hög effekt och höga temperaturer få vanlig olja att koksa och tämppa till i kanaler eller avkännare och modern motorstyrning. Gamla motorer med enormt överdimensionerade lagerytor klarar sig med att oljenivån hålls. Men för miljön ska man ändå se till att ha så ren olja som möjligt kan jag tänka mig. Alltid blir det väl lite mindre sot om oljan är ren och fin. Växelhus har inte mycket som kan försöra olja om inget kommer in eler ut. Då är det bara kuggarnas nötande på oljemolekylerna och dessa är sällsynt motståndskraftiga små glidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 14 April , 2008 Waveracing, underbart skrivet: men det vore ändå intressant att veta. Det är såklart detta allt handlar om, olja eller om vad som helst. Jag använde kaffe/pappersfilter för jag visste att de flesta olje/bensin filter är av papperstyp. Till min förvåning blev oljan genomskinlig igen, då undrar man genast varför har jag inte provat tidigare. Och vad har jag ev. inte tänkt på. Min utbordare är 2-takt. motorolja inte på tapeten. /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 15 April , 2008 Det är något konstigt med båtars växelhus. De behöver ny olja varje år. Min Volvo V70 är snart 8 år och gått 18.000 mil och där har jag aldrig bytt växellådsoljan. (det ska man inte heller göra) Ok för att på en båt kan hända att man får läckage av vatten in i växelhuset och detta bör kontrolleras men att behöva byta olja varje år verkar vara något som vi snällt finner oss i. Var är kraven till tillverkarna att bygga mer underhållsfria motorer och drev? Den bilfabrikant som skulle ha samma behov av service som våra fritidsbåtar vore dömd till undergång men för fritidsbåtar finner vi oss i allt. Och tänk på vad all skit med konservering av kylsystem med glykol som sedan till viss del släpps ut i miljön. Själklart skulle väll konstruktionen vara självdränerande så att inga fickor med sjövatten finns kvar samt att kanaler för sjövatten borde varit av ej rostande material. Byte av impeller. När bytte du vattenpump på din personbil senast? Borde vara livstids funktion på en impeller på en modern båt, borde vara konstruerad så att den klarar de få timmar en fritidsbåt används. Har själv en gammal järnspis (årsmodell 2002) med grundkonstruktion från 50-talet och förundras över hur man kan ta ut ca 100.000 kr för en sådan spis. mvh Roland Senast ändrad av Ringhede | 15 april 2008 | 06:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbe 0 Postad 15 April , 2008 På en timme hinner man åka och köpa ny olja.... Ärligt talat, hur snål får man va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 15 April , 2008 Jag håller med till 100 %, en bilmotor behöver ytterst lite service förutom oljebyte. En 4-takts utombordare ska servas för jämnan, ventiljustering efter 100t, impellerbyte varje år, kamrem 500t, plus en massa annat, är motorerna i utombordare sämre konstruerade eller? //bebr Senast ändrad av bebr | 15 april 2008 | 07:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 19 April , 2008 Jag lät resterande växelhusolja rinna genom kaffefilter under veckan ca: 700ml. Resultatet inte så att man hurrade direkt, sotliknande el. svarta partiklar finns det kvar. Jag tror nog att alla stora metallspånrestar är väck. Filtren är ju såklart olika, använde brunt första gången, vitt nu. Magnet som Lasse föreslog ger inget synligt utslag i röran. Tåtare papper är nog det som gäller, eller så är oljan nu perfekt att avända igen ?. /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 19 April , 2008 Njae... Jämföra bilmotorer med båtmotorer ska man nog inte ge sig på om man är normalt funtad, vilket jag kanske inte är så jag gör ett försök... Fyrtaktarn jag hade tidigar skulle enligt instruktionsboken oljan bytas var 100 timma. Kollar man på dina uppgifter ska kamremmen bytas efter 500 timmar. På normala bilar ska väl oljan enligt boken bytas var 1500-2000 mil eller en gång om året. 100 timmar i 70 km/h ger 700 mil på en landsväg, då går den bilmotorn ytterst behagligt. Säg att vi plågar motorn en liten aning mer och kör 100 timmar i 140 km/h, vilket ändå får anses som långt ifrån maxkapacitet, då kommer vi 1400 mil på 100 timmar. Ponera då att vi maxar bilen och den toppar 220 km/h, ja ni förstår själva vart jag vill komma! Likadant med kamremmen 500 timmar i behagliga 70 km/h är 3500 mil, 140 km/h = 7000 mil, om bilen maxar 200 blås och vi drar av till marchfart ca: 80% kommer vi 8000 mil. Båtmotorn sägs ju alltid jobba i uppförsbacke, marchfart är ju brukligt att ange till ca: 1000 varv under maxvarv vilket vid ett maxvarvtal på 5000 rpm ger ca: 80 % och en konstant hög belastning. Bilmotorn som gör 160 km/h vid 80 % av maxfart belastas inte alls lika hårt som båtmotorn som jobbar vid 80 % av sitt maxvarv. Skillnaden i serviceintervall kanske inte är så stor som man vid en första anblick vill tro...? Otroligt svårt att jämföra bilmotor med båtmotor! Men jag hade nog försökt följa tillverkarens rekomendationer om bytesintervall så långt det är möjligt, konsekvenserna vid ett båtmotorhaveri kan bli så mycket mer förödande än vid liknande haveri på bilmotorn. 15 meter i sekunden så rullar man i bästa fall in till vägkanten vid ett bilmotorhaveri, men båten kan driva upp på grynnorna och slås sönder och i ogynnsamma förhållanden kan det vara väldigt långt till fastland för besättningen. Hugg gärna på detta inlägg och säg gärna emot mig i mina tankar här, för det är just vad det är, mina egna tankar! Jag har inget vetenskapligt belägg för vad jag skriver här. Senast ändrad av Rovarn | 20 april 2008 | 00:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser