Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
kallle

Ryds 430GT - 40 Hk 24 knop kass fart vad kan va fel?

Rekommendera Poster

hej satte idag på en 40 hk på min båt, hade innan en 30 hk som då gick i 23,9 knop.

mättre idag upp med gps med min mercury 40 hk - 1979a. kom upp i 24 knop urdåligt.

känns ändå som den varva ut. vad kan vara felet? motorn gå jämnt och fint.

post-15918-1394235417,0356_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har inte långt kvar till islossning här heller...hoppas jag!

Vad hade du förut för motor märke och ålder?

Det kan vara stora skillnader på styrkan mellan årsmodeller och märken.

En annan orsak är propellerval.

Båtmodellen du har är inte gjord för höga farter!

Hurudant skick är bottenfärgen?

Smuts bromsar....

Om du inte hade bottenfärg med 30hk motorn kan det vara en orsak, även bottenfärg bromsar.

Riggvinkeln är också viktig.

Lastfördelmingen av båten också...(alltför många orsaker?)

 

Båtens toppfart är som sagt inte så hög! Så fastän du skulle sätta en mycket större motor på skulle inte farten öka nämnvärt!

Motorns vikt trycker ner aktern mera och båten bromsar... Om du söker mera fart och vill förlora t.ex i planings egenskaper ska det vara en helplanare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har du varvräknare?

Om inte så famlar du i blindo när det gäller rätt val av propeller. Det är svårt att höra sig till hur mycket motorn varvar.

I regel bör man försöka ligga nära max rekomenderat varvtal på motorn på fullgas och det kan du bara ta reda på med en varvräknare.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min gammla evinrude var en 2 takt 1998 års modell. trodde denna båtmodellen kunde gå fort med så plant skrov inget motstånd i vattnet. har en ny fin hård bottenfärg. min polare har exakt samma motor fast en vator 14,430 hans gör 30 knop. visst motorn är på håret för viktens skull. tycker till och med att 30 hk ja hade innan var starkare och planade ut fortare. denna väger ju 20 kg mer. tycker ändå det är väldigt skumt detta.har ingen varvräknare tyvärr.

 

Senast ändrad av kallle | 05 april 2008 | 20:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min propeller är visserligen större på denna motorn än jag hade innan. men att det skulle göra så mycket i knop tvekar jag på. hade ju tänkt mig minst 28 knop iallafall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden som Mercury är gjord, mättes kraften ur motorn. På -90 talet mäts det ur prop. axeln... Så motorn är i princip lika stark som den andra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara fel prop på motorn..

Det kan vara så att genom att motorn är gammal så har den förlorat effekt, alltså mindre hk än vad den hade från början.. kanske bara har 30hk för att den är sliten, vem vet.. du får komp mäta den.

Det kan vara att genom att motorn är större och väger mer så bidrar den extra vikten till att det jämnar ut sig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, dessutom är vator 14 väldigt lättdriven. Du kan säkert få upp farten med optimerad propp / riggvinkel och mont, höjd. Med båtar som ligger över 25 knop börjar jag alltid med att monter motorns skädda minst 1 cm, över skrovets V.

Ha den så högt som möjligt utan att den släpper, om du jagar hög fart. Hade nog satsat på den motorn du hadde innan då som sagt propp-axeleffekten säkert inte skiljer så mycket och den borde ju vara Friskare...

Det enda märket som måtte propp-effekt på 80-talet var Yamaha så vitt jag vet... Därför vann dom också dom flesta testerna.... :-) Men 80-tals Mercury var skottsäkra, bara gick o gick... Men törstiga. Det var även Mercury som vann på banorna...

MVH // 80-tals Mercuryfreak....



Senast ändrad av 7anne | 08 april 2008 | 23:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se inlägg ovan.  Mercury mätte på  70-talet effekten på motoraxeln, inte propelleraxeln som idag. De klassade t.ex ner sin fina fyrcylindriga 50 hp till 40 hp när man ändrade mätmetod. 9,8 Hp mätte 7,6 på propaxel m.fl.

//bebr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket mer fart kan man förvänta sig av en 40 hästars motor på den storleken av båt? Tycker 24 knop låter rimligt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tycker inte jag låter rimligt. 30 och 40 är ju rätt stor skillnad i drag och toppfart.

denna båten är det plan botten på. under 27 knop kan ja inte tänka mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen! denna 40hp Mercury ger garanterat inte mer än drygt 30 hp på propelleraxeln, alltså ungefär lika mycket som din andra motor.

//bebr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min polare ha ju samma motorn, hans gör 30 knop. klart det måste vara mer sus i denna än min gammla 30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en mercury 50hp från -71 o min gör 27knop ca, båten väger runt 350kg utan nått i, men sen kanske min motor har varit bra överkollad varje år,, vem vet,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

har en likadan båt med en 30hk Yamaha, och den gör faktiskt 28knop om jag åker ensam...

 

en som har samma båt, så visst är det något lurt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man läser i i medlemmarnas sjöbod och kollar på Ryds 430 gt så är det en som hade samma problem som dig. 40 hk blev för mycket. 30 hk verkar vara det optimala. Jag har iår köpt en evinrude 35 hk -77 till min Ryds 430 gt så till sommaren få jag se ur den går. Hade en 20 hk yamaha -78 innan och då gjorde den runt 20 knop ensam. Två okej. Med tre va den slö. Iofs grymt sliten propeller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hade en exakt lika dan 40 hk 2 cyl på Badankan tidigare, har sett att de gav max 32 hk enl dagens sätt att räkna och trots att allt gjordes för att skrämma livet ur den så var det svårt att på tung båt nå några större hastigheter. tilläggas kan att den nästan var löjligt känslig för ändringar av propellern.

post-15930-1394235419,7011_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser Du inte vad som skrivs? De båda motorerna har snarlik propelleraxeleffekt! Du säger att propellern du har på Murklan är större, däri kanske problemet ligger? Prova att mixtra med propellerval så motorn får arbeta optimalt, om möjligt skaffa eller låna en varvräknare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok ska testa byta propeller se om det gör nån värkan. annars stämmer det som ni säger.

så man ska hitta en 2 taktare över 1990 talet för att få ut alla hk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alla gamla motorer har förlorat ett par häst, min är säkert 30hk går som en klocka, o orkar dra vattenskidor om man är själv,, men man ska ju helst ha en från 1989-2008 :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att känna till är väl också att utväxlingen och max varvtal brukar vara i runda slängar samma oavsett hästar.. d.v.s. har du en 30hk som orkar driva båten utan problem och du byter till en 60hk med samma propellerstigning så blir toppfarten inte nödvändigtvis nämnvärt högre. Däremot ökar acceleration och råstyrka OCH du kan givetvis klämma på en aggressivare propeller för att jaga upp toppfarten.



Senast ändrad av Nicpa | 10 april 2008 | 21:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...