Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
seglaren1

Vilken båt bör man ha för en långsegling?

Rekommendera Poster

Hej

Jag och en kompis planerar att segla hela Sveriges kust, Haparanda – Strömstad sommaren 09. Men vi vet inte med vilken båt. Vi har funderat på Albin Express, rj85 eller IF-båt.Vad tycker ni? Kanske ni har något eget förslag på båt?

Vi hade tänkt oss en begagnad ca 8m båt i prisklassen 50 000kr.

Sen undrar jag om ni känner till någon bra litteratur som ni kan rekommendera till en sådan här segling?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning

Seglaren1

Senast ändrad av seglaren1 | 05 april 2008 | 19:10

Senast ändrad av seglaren1 | 05 april 2008 | 19:12

Senast ändrad av seglaren1 | 05 april 2008 | 19:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av  dom  tre  du  nämner  hade  jag  utan  tvekan  valt  en  IF.

Personligen  hade  jag  nog  föredragit  en  Maxi  77

för  rymlighetens  skull. (om  man  nu  kan  få  en  för  dom  pengarna)

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja en maxi 77 kan du säkert få för dem pengarna. Dock kanske inte i så gott skick och utan inombordare. För det dubbla kan du köpa min pärla! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har seglat Maxi 77 en hel del. Utomskärs blir den lite slagig och tar vatten över sig. Sprayhooden är inte bra att gömma sig bakom.

En djupare skrovform är bättre för att slippa kraftiga slag i motsjö.

Kan vara svårt att hitta en bra motsjöbåt men en båt med stor sprayhood skule jag föreslå. 

Senast ändrad av forgus31 | 06 april 2008 | 21:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, ni tänker en seglats runt Sveriges kust och det med en båt för 50 tusen. Jag tog mig med en Arabesque 24 ned till Bornholm från Umeå 1983. Bekvämligheten var lika med noll men vad får man för 50 tusen.Ni bör få en för under 30 tusen.
Då ni tänker starta från Haparanda så är den båten ett alternativ pga den självbyggdes i ett antal runt Umeå.  Det bör finnas båtar till salu i området kring Västerbotten & Norrbotten. Dessutom så tål den vind, jag blåste genom stockholms skärgård i 20 m/sek med den tvålkoppen. 
Med en begränsad ekonomi för inköp så finns det ett begränsat utbud, själv skulle jag nog försöka höja ribban och leta efter en Albin 78 men det blir lite höjning av priset. Den har ståhöjd och en massa andra fördelar, men ni har ju lite tid att leta.
Mvh
L Hahr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske en Vega kan vara någonting ?

/Styrman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seglade sträckan 2004 och 2005 med min storfidra.

Kataja öster om Haparanda är Sveriges  östligaste ö.

Töre är sveriges nordligaste hamn.

Att segla Haparanda och till Strömstad är väl en halvmessyr. Segla så långt och inte segla hela vägen. Om du skall segla längs hela den svenska kusten slutmålet Krokstrand längst in i Idefjorden. Jag rundade för säkerhetsskull Kummeln längst in.

Tyvärr har jag inga bilder tillgängliga här, men kanske vid ett senare tillfälle. Du kan ju köpa min storfidra, hon kan vägen, men å andrasidan säljer jag henne inte för 50 000 kr. det är knappast halva priset och en fjärdedel vad hon kostat mig.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...