Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Treudd

Leveransbesiktning

Rekommendera Poster

Ska hämta en ny Bella Falcon om någon vecka. Vad ska man tänka på vid leveransbesiktningen, tips?  /Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska kolla båtens DNA om det går, var noga, ta god tid på dig, ta kaffe kopp i hand och en cigg\, kolla på saker och utrymme som är svåra att se, hoppa över blanka och fina försäljningsytor som är gjorda för att göra köpare blind. Kolla saker som du alldrig skulle kolla, kolla allt, allt allt, för att allt du inte ser  och missar kan göra dig fattig

xxxxxxxx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog be att få komma och inspektera båten kanske 1 vecka före leverans och kolla över båten och ev fel el saker som bör rättas till skrivs ner och sen när du hämtar båten skall de bockas av en efter en innan du godtar leveransen. Betala inte förrän allt är åtgärdat, det är ju ditt vapen. Money talks.

Betala och hämta samma dag så du får båten i din besittning.

Du skall alltså inte hämta båten och betala om den inte är i det skick den bör vara i, det blir problem senare garanterat då handlaren knappast har så hög prioritet på att fixa saker när han/hon redan fått betalt.

Jag vet av egen erfarenhet, som jag verkligen inte hoppas är nåt generellt inom båtbranchen, att det kan vara en del saker som handlaren missat eller missförstått som skulle vara klart på leveransdagen. I mitt fall fick jag först leveransbesked en viss dag men när jag skulle hämta var den ej klar och dessutom hade de slarvat med montering av tillbehör så det fick jag göra om själv senare.

Handlaren vill ha dina pengar snabbt som ögat förstås men det skall du inte langa över förrän båten är i det skick som ni kommit överens om, såvida det inte är nån småsak som enkelt åtgärdas senare.

Är det en seriös handlare du har att göra med som vill att du skall fortsätta att göra affärer med dem blir det nog inga problem alls.

Jag tänker mer på fallet med säljare som är trevilga och lovar runt före leverans men efter betalning och leverans håller tunt och mer el mindre struntar i dig, som jag hoppas är sällsynt.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 05 april 2008 | 16:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var handlaren som föreslog att vi skulle besiktiga några dagar innan hämtning så att de skulle hinna åtgärda sådant som eventuellt är fel. De är väldigt seriösa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är mycket att tänka på vid båtköp.

Dokumentera allt överenskommet med tex foto. Fota allt! :-)

Har båten tex vattentank - fyll och kolla att systemet fungerar. VHF- gör funktionskontroll - likaså med GPS mm. Olika kapell? Testa alla varianter.

Lätt att glömma vissa saker som tex FÖRSÄKRING.

Hämta inte båten innan försäkringen är betald och gällande - kolla också att båttrailern är medförsäkrad.

Lycka till med nya båten. \Cool\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...