Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Sturgeon

Vart tar man höghastighetscert?

Rekommendera Poster

Hej! Tänker att skall de genomföra dessa krav på kort så är det lika bra att skaffa de som behövs. Har allt utom höghastighetscert! Vilka i Gbg har dylika kurser? Var ett par år sedan jag läste in mig på de övriga kurserna så minnet är inte helt färskt på valmöjligheterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inge som vet det? I så fall få jag börja efterforska det snarast så att det löser sig snarast. Att vänta lär inte bli billigare eller smidigare! /K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se upp eftersom det inte finns något som säger att nuvarande höhastighetskurser ger rätt till båtkörkort med höghastighet.

Kunskapen är givetvis användbar men inte säkert att certifaktet gäller.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa tror jag har denna utbildning iaf vad jag hört. Har själv tänkt att gå där då jag säkert kommer att bli tvingad endå i en snar framtid. Men man kanske lär sig nått nytt så helt förjäves kan d väl inte vara???

Här kommer en liten länk  www.gkss.se

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dryga 4000 kr för behörigheten är sura pengar. Såg att förarbevis och kustskeppare gått upp enormt sedan jag tog dem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ja det var allt lite dyrt.

Synd att det verkar bli så mycket pengar för de som vill ut på sjön för första gången i framtiden om de vill ha en lite snabbare båt. Det finns risk att det blir lite tunnsått med ungdomar ute på sjön. Bilkörkort och båtkörkort, höghastighetbevis osv. Instegskostnaden till båtlivet för de yngre blir väldigt hög i framtiden vad det verkar om båtkörkort osv går igenom. Men, men man får prioritera vad man tycker är kul och vill satsa pengarna på.

Det är nog väldigt nyttigt att gå en sån högfartskurs.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 06 april 2008 | 14:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm, undrar vad det kan bero på?

Förslaget om körkort kanske...

\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-money-mouth.gif\ border=\0\ alt=\Money mouth\ title=\Money mouth\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska bli intressant när det drar ihop sig om ett par år... Kan ju alltid hoppats att det kommer fler institut som kan ge ut behörighet, för de få kurser som finns idag lär nog inte räcka till för alla båtägare som måste ta körkort.

Kanske det leder till lägre priser... I och för sig så är det nog den praktiska delen av kursen som springer iväg en aning... det är ju inte helt gratis att köra båt i över 30 knop, inte på kursen heller...

//lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur skall dom lösa det praktiskt, skall det dyka upp körskolor likt bilskolor i alla städer ? för inte kan man begär att eleverna skall ta sig till Göteborg eller Stockholm, vem skall utbilda, det kan ju bli så att eleven kan bättre än läraren Vilken båt används ? får man körkort för en viss sorts båt att jämföra med bilkörkort för endast autovxllåda, för båtarnas uppträde skiljer ju ganska mycket från båt til båt, begränsas i vilket väder man får gå ut ? antal meter/sekund, att hålla 35 knop i 3 sekundmeter är väl inget mot 12 sek/m.

Men det mest idiotiska av allt är väl frikortet för alla över 55 .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja förar- och kustcert ligger ju på dryga 3000 kr båda två. Börjar man från scratch så rör det sig om kanske 12000 kr för att få det som behövs för att köra sin 5 meters balja som toppar 30 kn. att det tar ganska många timmars arbete att genomgå kurserna.

Låt säga att det lågt räknat rör sig om 100 000 personer som behöver ta alla, så rör det sig om i nuläget 1.2 miljarder kr.

Nä, bättre vore med diverse premieavdrag för nautiska kompetenser, eller krav från försäkringsbolagen för olika båtsituationer att vissa behöriheter finns för att få rimliga premier, då kanske pengarna och kompetensen hamnar rätt. Och så klart skall det gälla alla individer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns ännu inget som säger att denna lag kommer att gälla... dom väntar fortfarande på att det ska gå igenom vilket medför att denna lag ej träder ikraft förrän sommaren 2011

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag är medveten om det. Men lika väl att hålla utkik ändå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sschy... Inte så högt, ja-sägarna kan höra dig. De tror ju fortfarande att en styrlapp inte ska kosta mer än en tusenlapp eller två att skaffa, *fniss* vilken överraskning det kommer att bli för dem...! De tror nog säkert att det kommer att vara gratis och kostnadsfritt att byta ut sina förarbevis eller skepparexamen till ett körkort också...

\Money

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...